معاون اول مجلس: برخی ولایات را به دشمن تسلیم می‌کنند

گزارشگر:سه شنبه 24 حوت 1395 - ۲۳ حوت ۱۳۹۵

ماندگار: نماینده‌گان مجلس در پیوند به حملۀ چهار شنبۀ هفتۀ گذشتۀ بر بیمارستان نظامی سردار داودخان تصمیم داشتند که وزرای امنیتی را به دلیل غفلت وظیفه‌یی استیضاح کنند؛ اما این تصمیم نسبت کم‌بود یک امضا معلق ماند.
شماری از نماینده‌گان مجلس در نشست عمومی دیروز دوشنبه (۲۳ حوت) پس از بحث‌های طولانی در مورد غفلت مقام‌های امنیتی در حادثۀ mandegar-3بیمارستان ۴۰۰ بستر کابل، تصمیم گرفتند که وزیران امنیتی را استیضاح و سلب صلاحیت کنند.
نواب منگل، یک عضو مجلس در نشست عمومی دیروز گفت: “در نتیجۀ غفلت مقام‌های امنیتی، همه‌روزه مردم افغانستان کشته می‌شوند، بناً برای رد صلاحیت وزیران امنیتی مستقیماً صندوق گذاشته شود”.
همایون همایون، معاون اول مجلس نیز گفت: “وزیر دفاع همیشه خواب است؛ اگر بوجی به سرش اندازیم و به کشور دیگری ببریم هم از خواب بیدار نخواهد شد. او امنیت کشور را بیشتر به چالش می‌کشد.”
معاون اول مجلس در ادامۀ سخنانش بیان داشت: رییس‌جمهور وعده داده بود که وزیر دفاع را سبک دوش می‌کند، ولی به وعده خود عمل نکرد، فکر می‌کنم دسیسه‌یی در کار است که می‌خواهند برخی ولایت‌های افغانستان را به دشمن تسلیم کنند.
شمار دیگری از اعضای مجلس نماینده‌گان، استیضاح و سلب صلاحیت وزیران امنیتی را در شرایط کنونی کشور راه‌حل نمی‌دانند و بر اصلاحات در نهادهای امنیتی تأکید می‌کنند.
غلام‌فاروق مجروح، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی دیروز این مجلس اظهار داشت: “با استیضاح وزیران امنیتی، وضعیت را بهتر نمی‌توانیم؛ باید در بخش‌های استخباراتی اصلاحاتی به وجود آوریم تا بتواند برای شرایط کشور پاسخ‌گو باشد”.
هیلی ارشاد، عضو دیگر مجلس نیز گفت: تا وقتی جاسوسان که تعداد آنان به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسد و برخی آنان در مجلس نماینده‌گان نیز هستند، از نظام پاک‌سازی نشوند، با رد صلاحیت وزیران امنیتی نیز نمی‌توانیم کاری را به پیش ببریم.
برخی از نماینده‌گان می‌گفتند که ابتدا باید مجلس در مورد حادثۀ بیمارستان نظامی ۴۰۰ بسترِ ارتش تحقیق و بررسی مستقلانه انجام دهد و بعد در یک رأی‌گیری علنی، وزیران امنیتی رد صلاحیت شوند.
اما عبدالطیف پدرام، نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس خاطرنشان ساخت: “نماینده‌گان مدارک و شواهد می‌خواهند؛ آیا کشته شدن ۲۰۰ نفر در بیمارستان و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ دیگر واضح نیست؛ چرا دروغ می‌گویید، مردم منتظر شماست که چه تصمیم می‌گیرید. آنانی که می‌گویند، برای بررسی این رویداد هیأت تعیین شود، پول کار دارند”.
سرانجام هیأت اداری مجلس، فورم استیضاح وزرای امنیتی را روی میز گذاشت و تنها ۴۷ نماینده، آن را امضا کردند، درحالی‌که مطابق اصول وظایف داخلی مجلس، برای درخواست استیضاح ۴۸ امضا که ۲۰ درصد کل اعضای مجلس را تشکیل می‌دهد، به کار است.
رییس‌جمهور غنی پیش از این نیز تصمیم رد صلاحیت هفت وزیر کابینه را نپذیرفته است که وزیران رد صلاحیت‌شده تاهنوز به کارشان ادامه می‌دهند.
مقام‌های امنیتی شمار تلفات حمله بر بیمارستان نظامی ارتش را حدود ۵۰ کشته و حدود ۱۰۰ زخمی اعلام کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.