رییس شورای ولایتی بادغیس: حاصلات پسته ماشین جنگی طالبان را می‌چرخاند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 29 حوت 1395 - ۲۸ حوت ۱۳۹۵

گروه طالبان و زورمندان، بیش از ۷۰ درصد جنگلات پستۀ ولایت بادغیس را در اختیار دارند.
رییس شورای ولایتی بادغیس با بیان این مطلب می‌گوید که طالبان از درآمد حاصلات پسته که سالانه به بیش از ۱۵ میلیون دالر می‌رسد، برای خود تحهیزات نظامی‌خریداری می‌کنند.
mandegar-3او می‌گوید که چند دهه پیش مساحت جنگلات پسته در ولایت بادغیس به بیش از ۹۰ هزار هکتار زمین می‌رسید؛ اما در حال حاضر این ارقام به کمتر از ۳۰ هزار هکتار زمین کاهش یافته است.
حاجی بهاولدین قادسی رییس شورای ولایتی بادغیس در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: بیش ۷۰ درصد جنگلات پسته ولایت بادغیس به دست طالبان و زورمندان قرار دارد که بیشتر درختان پسته توسط زورمندان ار ریشه بیرون کشیده می‌شود.
رییس شورای ولایتی بادغیس با بیان این‌که زورمندان جنگلات پسته را قطع کرده و جای آن را به زمین‌های زراعتی تبدیل می‌کنند، گفت که این کار باعث نگرانی‌ جدی اعضای شورای ولایتی و شهروندان ولایت بادغیس شده است.
او گفت که چند دهه پیش جنگلا پسته در این ولایت به ۹۰ هزار هکتار زمین می‌رسید؛ اما این ارقام در حال حاضر به کمتر از ۳۰ هزار هکتار زمین کاهش یافته است.
آقای قادسی با بیان این‌که حاصلات پسته برای طالبان منبع درآمد است، افزود که طالبان از فروش حاصلات پسته تجهیزات نظامی خریداری می‌کنند.
رییس شورای ولایتی بادغیس خاطر نشان کرد که اگر دولت برای بازپس‌گیری جنگلات غصب شده توسط زورمندان تلاش نکند، چند سال پس جنگلات پسته نابود خواهد شد.
این در حالی است که تا چند دهه قبل وسعت جنگلات پستۀ افغانستان در ولایت بادغیس بیشتر از ۹۱ هزار هکتار زمین بود که نزدیک به ۱۰ میلیون درخت پسته در آن وجود داشت؛ اما حالا وسعت جنگلات پسته به کمتر از چهل هزار هکتار زمین کاهش یافته است.
در همین حال، عزیز حلیم‌یار رییس زراعت ولایت بادغیس می‌گوید که بیش از ۵۰ درصد جنگلات پسته تحت کنترول مخالفان مسلح دولت و زورمندان قرار دارد.
آقای حلیم‌یار افزود که پسته ولایت بادغیس سالانه در حدود ۱۵ – ۲۰ میلیون دالر درآمد داشت؛ اما در حال حاضر برخی از جنگلات در ساحات ناامن ولایت بادغیس که زیر ادارۀ طالبان قرار دارد و این باعث کاهش درآمد حاصلات پسته شده است.
او گفت که مفاد بیشتر جنگلات پسته به مردم می‌رسد؛ اما در ساحات که امنیت نیست، گروه طالبان از حاصلات پسته استفاده کرده برای خود تجهیزات نظامی خریداری می‌کنند.
او گفت که طالبان از حاصلات پسته، عشر جمع‌آوری می‌کنند، اما نمی‌گذارند که جنگلات را کسی قطع و یا از ریشه بیرون کند.
رییس زراعت ولایت بادغیس بیان داشت که برخی افرا د مسلح زورمند که جنگلات پسته را عضب کرده‌اند، درختان پسته را قطع و از ریشه بیرون می‌آورند و جای آن را به زمین‌های زراعتی تبدیل می‌کنند که در سال‌های گذشته این موارد به شکل چشم‌گیری بود؛ اما در سال جاری کاهش یافته است.
هم‌چنان، سیدمحمد چشتی، ولسوال کشک کهنه هرات، گفته که بررسی‌های کارشناسان زراعتی در هرات نشان می‌دهد که سالانه ١۵ میلیون دالر از درآمد جنگلات پستۀ ولسوالی کشک کهنه به جیب طالبان می‌رود.
او افزوده که در ولسوالی کشک کهنه، دو جنگل پسته به نام “ارچلیق و پسته لیق” وجود دارد که درسال‌های گذشته، این جنگلات به بیش از ٢٣ هزار هکتار می‌رسید؛ اما اکنون با گذشت زمان، نیمى از این جنگلات توسط زورمندان، طالبان و مردم محل از بین رفته است.
از سویی هم، سازمان زراعتی و مواد خوراکی ملل متحد و اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا، نگرانی خود را از نابودی جنگلات پسته در افغانستان ابراز کرده اند.
مسوولان این نهادها گفته اند که از تراکم جنگلات در افغانستان به صورت چشم‌گیری کاسته شده است. در حالی که پیش از این در هر هکتار زمین از ۴۰ تا ۱۰۰ اصله درخت وجود داشت، امروز این تعداد به ۲۰ تا ۴۰ اصله درخت می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.