وزیر امور شهر سازی: طی یک دهه هیچ ماسترپلانِ شهری آماده نشده است

- ۱۲ قوس ۱۳۹۱

وزیر امور شهرسازی روز یک شنبه در کابل گفت که این وزارت در جریان ده سال گذشته نتوانسته ماستر پلان درستی برای شهر کابل تهیه کند.
داکتر حسن عبداللهی که روز گذشته از سوی کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نماینده‌گان فراخوانده شده بود، گفت: «از زمانی‌که من به این وزارت آمده‌ام، توانستیم این مهم را به انجام برسانیم.»
او تاکید کرد که «وزارت امور شهرسازی تازه کار را شروع کرده و در ابتدای راه قرار دارد.»
شماری از نماینده‌گان مجلس وزیر شهرسازی را به کم کاری و عدم مسوولیت‌پذیری متهم کرده‌اند.
به گفته آنان، در جریان ده سال گذشته هیچ کاری از سوی وزارت شهرسازی برای بهترشدن امور شهرها صورت نگرفته است.
اما وزیر این وزارت می‌گوید که تصمیم دارند تا کل ماسترپلان‌های شهرهای مهم کشور را تهیه کرده و تطبیق آن را اجرایی سازد.
وزیر شهرسازی گفت که متاسفانه در دولت برنامه‌ها براساس عقلانیت و معیارهای علمی تدوین و تطبیق نشده و مشکلات بسیاری وجود دارد.
به گفتۀ داکتر عبداللهی، در دوران قبل از او در سال ۱۳۸۱ در وزارت امور شهرسازی و شورای وزیران مبنی بر تهیه ماستر پلان‌ها پیشنهادات احساساتی، مطرح شده است.
او تایید کرد که با همه حرف‌ها و پیشنهادهای احساساتی، مقامات قبلی وزارت امور شهرسازی هیچ‌گونه اقدامی در راستای تهیه ماستر پلان‌های عملی و معیاری برای پایتخت و دیگر شهرهای مهم کشور نکرده اند.
وزیر شهرسازی به اختلافات این وزارت با شاروالی کابل اشاره کرده و هشدار داد که چنانچه شاروالی به وظایف قانونی خود عمل نکند، شهر کابل دچار مشکلات بسیاری خواهد شد.
داکترعبداللهی تاکید کرد که حکومت باید به رفاه مردم فکر کند؛ اما متاسفانه شاروالی کابل به ۴۳ وظیفه خود که در قانون ذکر شده، عمل نکرده است.
او شهردار کابل را متهم کرد که به فکر مسایل شهر کابل نبوده و بیشتر به فکر منافع شخصی است.
داکتر عبداللهی می‌گوید که این وزارت در بخش شهرسازی مشکلات بسیاری با سایر وزارت خانه‌ها دارد.
او تاکید کرد که وزارت شهرسازی در بخش اتصال آب شهری با مسوولان وزارت انرژی و آب و برق مشکلات فراوان دارد.
او به مشکلات مالی وزارت امور شهرسازی نیز اشاره کرده و گفت که ما در سال‌های اخیر این مشکل را از طریق دریافت حق دیزاین پلان‌ها حل کرده ایم.
عبداللهی با اشاره به این که ساختمان سازی در شهرهای افغانستان معیاری نیست گفت که متاسفانه رییس بورد شهری نیز در این زمینه کاری از پیش نبرده است.
او با اشاره به فرمان اجرایی شماره ۴۵ رییس‌جمهور، افزود که باید برد شهری به این فرمان عمل می‌کرد و از کارکردهای خود گزارش می‌داد اما این گونه نشده است.
با این حال، باشندگان شهر کابل و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور از نبود پلان های علمی شهرسازی در ارگان های مسوول ذیربط و ساخت و سازهای خارج از قانون به شدت ابراز نگرانی کرده اند.
بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که نبود دید علمی و مسلکی در وزارت خانه‌های مختلف سبب شده که بودجه‌های تخصیص داده شده به این وزارت خانه‌ها نیز به درستی به مصرف نرسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.