نماینده‌گان با تأیید اظهارات جان سپکو: جلو فساد گرفته نشود، نظام سقوط می‌کند

گزارشگر:یک شنبه 6 حمل 1396 - ۰۵ حمل ۱۳۹۶

نماینده‌گان مجلس با انتقاد از فساد گسترده در سطوح مدیریتی نیروهای امنیتی، می‌گویند که سربازان و پاسگاه‌های نیروهای امنیتی توسط مدیران این نهادها معامله می‌شوند و این مسأله به یک فرهنگ تبدیل شده است.
جان سوپکو بازرس ویژه امریکا از کمک‌های این کشور به افغانستان به تازه‌گی در یک گزارشی از فساد گسترده در سطوح مدیریتی نیروهای امنیتی mandegar-3افغانستان انتقاد کرده است.
او گفته است که فرماندهان و مدیران نهادهای امنیتی افغانستان حتا از پول غذای سربازان شان می دزدند و نیز معاش سربازان خیالی را به جیب می زنند.
به گفته او، فساد اداری و صعف مدیریتی نیروهای امنیتی افغانستان دو عامل اساسی ناکامی این نیروهای در جنگ با هراس‌افگنی می‌باشد.
در همین حال، نماینده‌گان مجلس ضمن تایید فساد در نهادهای امنیتی کشور می‌گویند که سیگار چیزی تازه‌یی را منتشر نکرده است و آنان بارها از ضعف مدیریتی نهادهای امنیتی شکایت کرده‌اند؛ اما هیچ‌گونه توجهی از طرف حکومت برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.
نماینده‌گان مجلس هشدار می‌دهند که اگر جلو معامله‌گری‌ها و فروش سربازان و پاسگاه‌های امنیتی به مخالفان گرفته نشود، نظام افغانستان سقوط خواهد کرد.
محمد عارف رحمانییک عضو مجلس در این خصوص گفت: “فساد گسترده در سطوح رهبری نیروهای امنیتی وجود دارد؛ جان سوپکو چیزی تازه‌یی را در گزارش خود نگفته است؛ از پول کفش، لباس و روغنیات نیروهای امنیتی گرفته تا افراد و تجهیزات سربازان و پاسگاه‌ها به معامله گرفته می‌شوند”.
آقای رحمانی با اشاره به سقوط مرکزی ولسوالی ناوه هلمند و یک پاسگاه امنیتی در ارزگان افزود، فروش سربازان و پاسگاه به یک فرهنگ تبدیل شده و اگر مجلس نماینده‌گان و رهبری حکومت در این مورد با جدیت عمل نکنند، نظام روی پا نخواهد بود و سقوط خواهد کرد.
زهیر سعادت دیگر عضو مجلس هم گفت، بارها از بی‌کفایتی و فساد در نهادهای امنیتی حرف زده شده ولی تا هنوز توجه و رسیده‌گی به این مساله نشده است.
آقای سعادت افزود: “انتقادها از فساد در نهادهای امنیتی تا هنوز نتیجه نداده است. شیوه مدیریتی نهادهای امنیتی جوابگو نیست؛ پیشنهاد می‌کنممسوولان و رییس جمهور بشنوند استراتیژی اکمالات نیروهای امنیتی باید مستقلانه به شکل زون وار صورت گیرد و حمایتهای لوجستیکیباید به بخش خصوص واگذار شود که قابل کنترل و قابل بازخواست می باشد”.
میربد خان منگل دیگر عضو مجلس نیز گفت، کسانی که در سطوح مدیریتی نیروهای امنیتی قرار دارند مفسد اند و همین فساد آنان سبب شده که تلفات نیروهای امنیتی در جنگ با دشمنان افزایشیابد.
همایون همایون معاون اول مجلس هم یاد آور شد که وضعیت امنیتی ولایات و کابل خراب است و وزرا باید در این مورد توضیح دهند.
آقای همایون از نماینده‌گان مجلس خواست که سوالات روشنی را از مقام‌های امنیتی در نشست روز دو شنبه بپرسند.
قرار است وزرای امنیتی در نشست روز دوشنبه مجلس نماینده‌گان استیضاح شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.