وزارت مهاجران و برگشت کنندگان: شمار بیجاشدگان داخلی رو به افزایش است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۹ حمل ۱۳۹۶

مسوول بیجا شدگان داخلی وزارت مهاجران و برگشت کنندگان می‌گوید که در سال جاری شمار بیجاشده‌گان داخلی رو به افزایش است.
او گفت که بدامنی، فقر و حوادث طبیعی باعث افزایش روند بیجاشده‌گان داخلی در کشور شده و ولایات ناامن بیشترین آمار بیجاشده‌گان داخلی را دارند.
mandegar-3در همین حال، سازمان ملل متحد روز دو شنبه گزارش داده که از ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی به این سو بیش از ۴۷۰۰۰ شهروند افغانستان به دلیل منازعه در این کشور از خانه‌های شان بیجا شده‌اند.آن سازمان فهرست بیجاشده‌گان ۲۲ ولایت افغانستان را ثبت کرده است و شماری زیادی از بیجاشده‌گان در ولایات کندز و بغلان می‌باشند، زیرا در آن ولایات درگیری‌های مسلحانه صورت می‌گیرد.
بر اساس منابع موثق، خانواده‌هایی که از لحاظ مالی در وضعیت خوب قرار دارند، از ترس اینکه مبادا در فصل بهار مورد حملات تهاجی گروهداعش قرار بگیرند، شهر کندز را ترک می‌کنند.
بر اساس تازه ترین ارقام ملل متحد، در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۶۶۰ هزار غیر نظامیاز خانه‌های شان بیجا شده‌اند و این رقم ۴۰ در صد افزایش را در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد.
مهر خدا صبار رییس بیجا شد‌ه‌گان داخلی وزارت مهاجران و برگشت کننده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: بدامنی، حوادث طبیعی و فقر در سطح ولسوالی‌ها باعث شده تا روند بیجا شدگان داخلی افزایش یابد.
آقای صبار افزود: در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰ هزار خانواده بیجا شده‌اندکه بیشتر رقم آنان از ولایات ناامن هلمند، ننگرهار و فاریاب بوده‌است.
به گفتۀ او، با در نظر داشت، افزایش ارقام بیجا شدگان داخلی، وزارت مهاجران و برگشت کنندگان، روی مکانیزم رسیدگی به بیجا شدگان با نهادهای کمک رسان بین‌المللی کار می‌کند. برای رسیدگی به چالش‌های مهاجرت در سال ۲۰۱۷ نهادهای بین‌المللی در هماهنگی با دولت افغانستان ۵۵۰ میلیون دالر فراخوان داده‌اند.
آقای صبار می‌گوید به رغم این‌که شورای عالی مهاجرت تحت ریاست رییس حکومت وحدت ملی کارمی‌کند، یک کمیته اختصاصی در شورای وزیران تحت ریاست رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز ایجاد شده و تلاش می‌شود تا از طریق کمیته اجرایی مذکور، بحث مهاجرت به یکی از سیاست‌های عمدۀ کشور تبدیل شود.
او گفت که وزارت مهاجران و برگشت کنندگان، به شمول دفتر کمیشنر سازمان ملل در امور مهاجران، با بیش از ۱۰ نهاد کمک رسان تفاهم‌نامه‌ امضا کرده تا درصورت افزایش بیجا شدگان داخلی همکاری کنند.
آقای صبار خاطر نشان کرد که در ولایات هرات، بلخ . ننگرهار روند امتحانی دریافت راه‌حل‌ برای برگشت بیجا شدگان داخلی راه‌اندازی شده و برای ساخت خانه‌های مسکونی که آسیب دیده‌اند، رایزنی‌ها با وزارت شهر سازی جریان دارد.
تدابیر جدی به برگشت کنندگان
رییس بیجاشده‌گان داخلی وزارت مهاجران و برگشت کنندگان با اشاره به برگشت مهاجران به شکل اجباری از کشورهای اروپایی و آسیایی گفت که وزارت مهاجران و برگشت کنندگان افغانستان مخالف اخراج مهاجران به شکل کتله‌یی و اجباری است.
آقای صبار با بیان این که تدابیر جدی توزیع زمین و ایجاد کاربرای برگشت کنندگان در نظر گرفته شده است. گفت: اخراج مهاجران به شکل کتله‌یی و اجباری مخالف مواد کنوانسیون رسیده‌گی به وضیعت پناهندگان سال ۱۹۵۱ است.
از سویی هم، در گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان که تحت نام افغانستان و بحران برگشت کنندگان نشر شده، آمده است که در ربع اول سال ۲۰۱۷ میلادی، مجموعا ۹۹۲۸ مهاجر از پاکستان به افغانستان برگشت کرده‌اند و این رقم سه در صد افزایش را در مقایسه با عین مدت زمان سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد.
در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی مجموعا ۹۳۳۵ تن از مهاجران از پاکستان به افغانستان عودت کردبودند.
اما در یک ماه گذشته شماری مهاجرانی بدون اسناد از پاکستان به افغانستان عودت کرده‌اند به طور قابل ملاحظه‌یی کاهش یافته است، زیرا مرزهای تورخم و سپین بولدک به دلایل امنیتی و تشنج میان کابل و اسلام آباد مسدود بود.
بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان بین تاریخ ۱۲ الی ۱۸ مارچ فقط ۲۳مهاجراز پاکستان به افغانستان برگشته‌اند.
بر اساس این اعلامیه، برنامه برگشت دواطلبانه این سازمان که در ماه دسامبر به دلیل فصل زمستان متوقف شده بود، به تاریخ اول ماه اپریل از سر گرفته خواهد شد.
اما، این سازمان مقدار کمک‌های مالی را برای هر مهاجر افغانستانی که در پاکستان ثبت شده است و دو باره به کشور شان عودت می کنند از ۴۰۰ دالر به ۲۰۰کاهش داده است و این کار پس از مشوره با سایر تمویل کنندگان صورت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.