وزارت دفاع با رد ادعای طالبان: مرکز هشت ولسوالی به دست طالبان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/شنبه 12 حمل 1396 - ۱۱ حمل ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت دفاع ملی کشور با رد ادعای طالبان مبنی بر این‌که ۳۴ ولسوالی به دست آنان قرار دارد، می‌گویند که تنها مرکز هشت ولسوالی به دست طالبان است.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی با بیان این‌ مطلب در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که واحدهای اداری در ۳۴ ولایت فعال است، والی حضور mandegar-3دارد و پروژه‌های انکشافی جریان دارند، شاهراه تمام ولایات بi روی ترافیک باز است.
آقای وزیری ادعای طالبان مبنی به حضور آنان در ۳۴ ولسوالی و نفوذ آنان در ۳۴۹ ولسوالی دیگر را رد کرده، اما گفت که مرکز هشت ولسوالی تحت کنترل طالبان قرار دارد.
این درحالی است که گروه طالبان با انتشار نقشه افغانستان ادعا کرده‌اند که ۳۴۹ ولسوالی تحت کنترل و یا نفوذ این گروه قرار دارد. در این گزارش آمده است که ۳۴ ولسوالی تحت کنترل طالبان قرار دارد و ۱۶۷ ولسوالی دیگر از ۴۰ تا ۹۹ درصد در اختیار این گروه است.
اما، آقای وزیری ادعای طالبان را دور از واقعیت خوانده می‌گوید: نقشه‌یی‌که از طرف گروه طالبان مبنی بر حضور و نفوذشان در بیش از ۳۰۰ ولسوالی‌ انتشار یافته کاذبانه است.
او گفت که به اساس این ادعای گروه طالبان، احساس می‌شود که دولت افغانستان، رییس‌جمهور، وزرا و همه مقامات مربوط به گروه طالبان است؛ اما این دروغ محض است.
آقای وزیری گفت که طالبان با پخش این نقشه بالای خود پرسه‌زده و به ریش خود خندیده‌اند، او تأکید افزود: ” شما ببنید که گروه طالبان در هیچ ولایتی مرکز بزرگ ندارند”. در حالی که “چندین گروه تروریستی دیگر هستند که در کنار جاده‌ها ماین‌‌گذاری می‌کنند و برخی از حملات چریکی را انجام داده کودکان و زنان را شهید می‌سازند”.
سخنگوی وزارت دفاع گفت: در جنگ‌های چریکی گروه‌های تروریستی با حمله بر یک ولسوالی یا کشته می‌شوند یا دوباره آنجا را ترک می‌کنند و این به معنای تصرف آن ساحه نیست.
او گفت که در ولایات غزنی، زابل، بدخشان، سرپل و هلمند مرکز هشت ولسوالی‌ به دست طالبان قرار دارد.
از سویی هم، کارشناسان این گزارش طالبان را محافظه‌کارانه خوانده؛ اما می‌گویند که این گزارش یک تصویر واقعی از وضعیت امنیتی افغانستان نشان می‌دهد که در بسیاری از مناطق آن جنگ‌جویان گروه طالبان حضور دارند.
فتح‌الله قیصاری عضو کمیسیون امور دفاعی مجلس نماینده‌گان ادعای انتشار یافته از طرف گروه طالبان متناقض دانسته می‌گوید که ادعای گروه طالبان مبنی بر تسلط داشتن بر ۳۴ ولسوالی و نفوذ داشتن بر بیش ۳۰۰ ولسوالی می‌تواند راست و هم دروغ باشد.
آقای قیصاری با متهم کردن طالبان به کشتار افراد ملکی گفت که طالبان سوار با موترسایکل‌های خود مردم ملکی را هدف قرار می‌دهند؛ اما وقتی که نیروهای دولتی به ساحه می‌رسند از ساحه فرار می‌کنند، این نشان می‌دهد ساحه تحت نفوذ آنان قرار دارد.
این عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان باور دارد که طالبان در جنگ با نیروهای دولتی شکست خورده‌اند؛ اما به شکل چریکی بالای برخی پاسگاهای نیروهای امنیتی در ولسوالی‌ها حمله ور می‌شوند.
آقای قیصاری خاطر نشان کرد که پاکستان و روسیه برای گروه تروریستی طالبان کمک می‌کند. اما، دولت افغانستان تلاش‌ خود را برای تأمین امنیت به خرچ می‌دهد، ولی مشکلات وجود دارد که نیازمند حمایت بیشتر جامعه جهانی است.
پیش از این ادارۀ بازرسی ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش سه‌ماهه خود اعلام کرده بود که دولت افغانستان در جنگ‌های سال جاری میلادی ۲٫۲ درصد بیشتر نسبت به گذشته، حاکمیت خود را از دست داده است.
گزارش سیگار گفته بود که از مجموع ۴۰۷ ولسوالی افغانستان، ۲۵۸ شهرستان تحت کنترل دولت افغانستان، ۳۳ ولسوالی تحت کنترل مخالفان مسلح و در ۱۱۶ ولسوالی نیز درگیری جریان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.