معاون رییس‌جمهور در مراسم معرفی سرپرست وزارت معادن: کمک‌های خارجی زمینۀ مداخله را فراهم می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 13 حمل 1396 - ۱۲ حمل ۱۳۹۶

نرگس نهان از سوی رهبری حکومت وحدت ملی به حیث سرپرست وزارت معادن معرفی گردید.
محمد سرور دانش معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی،دیروز شنبه (۲۱ حمل) در محفل معرفی نرگس نهان به عنوان سرپرست وزارت معادن گفت: مخالفان مسلح دولت از منابع معدنی استفاده کرده با باج گیری از معادن ماشین جنگی خود را فعال نگهمی‌دارند.
mandegar-3آقای دانش افزود: از آنجایی‌که افغانستان در شرایط حساس امنیتی و سیاسی قرار دارد، نیاز به سیاست استراتیژیکدارد که در آن یکی از اولویت‌ها رشد اقتصاد کشور می‌باشد.
آقای دانش با بیان این‌که یکی از بنیادی‌ترین کارها برای خودکفا شدن کشور معادن است، گفت که افغانستان نظر به موقعیت جغرافیایی‌که دارد، از معادن غنی سنگ‌های قیمتی و منرال‌ها برخوردار است که تنها معادنحاجی‌گگ ۱،۸ ملیارد تن آهن دارد.
به گفتۀ او، بانو نرگس نهان، از بانوان پر کار است که تا هنوز در سمت‌های مختلف دولتی کار کرده و حال به عنوان سر پرست وزارت معادن معرفی شده در روزهایآیندۀنزدیک باکاندید وزرای جدید به مجلس نماینده‌گان جهت گرفتن رای تأیید معرفی خواهد شد.
در حالی که مجلس نماینده‌گان بارها به پایان سرپرستی در نهادهای دولتی تاکید کرده؛ اما تا به حال وزارت معادن توسط غزال حبیب‌یار، معاون آن سرپرستی می‌شد.
سال گذشته داوودشاه صبا، وزیر پیشین معادن به دلیلی که تا به حال در مورد جزییات آن به گونۀ واضح چیزی گفته نشده، از موقفش کناره‌گیری کرد.
سرور دانش گفت، افغانستان نمی‌تواند همیشه تکیه بر کمک‌های خارجی داشته باشد، در حالی که تکیه بر منابع خارجی زمینۀ مداخله را مساعد می‌سازد.
او گفت که “تمام کدرهای ما باید از باورهای قبیله‌یی عبور کرده به یک سیاست دراز مدت برای رشد اقتصادی کشوربی‌اندیشند.”
آقای دانش بیان کرد که حکومت وحدت ملی همگرایی اقتصاد منطقه‌یی را یکی از اصل‌های اساسی در سیاست خارجی کشور می‌داند.
آقای دانش با تأکید افزود که سرمایه گذاری در بخش دانشکده‌ها و دیپارتمنت معادن در نهادهای آموزشی می‌تواند در عرصه مسلکی شدن استخراج معادن کمک کند.
او گفتکه افغانستان از نگاه مساحت چهل یکمین و از نگاه نفوس چهلمین کشور جهان است و با موقعیت جعفرافیایی،در همگرایی اقتصادی منطقه نقش قابل ملاحظه‌ییدارد.
آقای دانش تصریح کرد که تا هنوز از معادن افغانستان استفاده درست صورت نگرفته است، بیشتر این معادن به دست دشمنان افغانستان است و یا توسط زورمندان محلی به شکل غیر قانونی استخراج می‌شود.
آقای دانش در ادامۀ سخنانش بیان کرد که مخالفان مسلح دولت از منابع معدنی استفاده کرده با باج گیری از معادن ماشین جنگی خود را فعال نگهمیدارند، این حالت برای مردم و حکومت وحدت ملی نگران کننده است.
آقای دانش بابیان این‌که نهادهای مربوطه باید در تأمین امنیت معادن تلاش نهایی خود را به‌خرچ دهند، گفت که هنوز چالش‌های وجود دارد که با نهایی ساحتن اصلاحات و تعدیل قوانین منرالها که برخی از پروژها تاهنوز به‌خاطر تعدیل آن به حالت تعلیق در آمده است، مشکلات کاهش خواهد یافت.
او گفت که در برخی از سمت‌ها از فارغان صنوف دوازده و افرادی که برابر به تقاعد هستند استفاده می‌شود، در حالی که افرادی به مقطع لسانس و مافوق لسانس در رشته‌های مختلف بیکار هستند.
از سویی هم، نرگس نهان در نشست معرفی‌اش به عنوان سر پرست وزارت معادن و با بیان این‌که پرسش‌های مبنی بر خود کفایی افغانستان وجود دارد، گفت: معادن برای خود کفایی کشور نقش مهم و حیاتی دارد.
بانو نهان اضافه کرد که از معادن تا هنوز دشمنان افغانستان استفاده کرده که به ضرر مردم بوده است و یا زورمندانی محلی تمام معادن را به تاراج برده‌اند که برای هیچ فردی قابل قبول نیست.
سرپرست وزارت معادن خاطر نشان کرد: ما نباید وزارتی باشیم که چند قرارداد را امضا کنیم و بس! ما باید وزارت نه تنها به سطح افغانستان بلکه به سطح منطقه باشیم.
نرگس نهان پیش از این بحیث رییس واحد انسجام پالیسی حکومت وحدت ملی، رییس عمومی خزاین وزارت مالیه، معاون دانشگاه کابل، مشاور ارشد مالی و اداری وزیر آموزش و پرورش و مشاور ارشد پلانگذاری و هماهنگی در وزارت تحصیلات عالی کار کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.