نماینده‌گان: سرپرستـان اداره‌هـا را با چـالش مواجـه ساختـه‌اند

گزارشگر:یک شنبه 13 حمل 1396 - ۱۲ حمل ۱۳۹۶

شماری از نماینده‌گان مجلس می‌گویند که ادامه سرپرستی در وزارتخانه‌ها، کارهای مراجعین را با مشکلات جدی مواجه ساخته و حکومت هرچه زود تر باید نامزد وزرای جدید را معرفی کند.
نماینده‌گان تأکید دارند که اداره وزارت‌ها توسط سرپرستان به ویژه در وزارت های معارف و تحصیلات عالی مشکلات جدی را به بار آورده است.
mandegar-3محمد حسین فهیمی رییس کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نماینده‌گان در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت: “تاخیر در معرفی نامزد وزرا، اداره کشور را با مشکل مواجه ساخته است؛ زیرا سرپرستان آنطوری که باید صلاحیت اجرایی ندارند و بسیاری از کارها را نمی توانند انجام دهند”.
آقای فهیمی افزود، سستی و کندی کار در ادارات و وزارت خانه ها به نفع کشور نیست و نامزدان باید هرچه زودتر معرفی شوند.
نظیفه زکی عضو دیگر مجلس هم گفت که رییس جمهور باید هرچه زود تر به سرپرستی در وزارتخانه‌ها پایان داده و نامزد وزرای جدید را معرفی کند.
خانم زکی افزود، کار مراجعین در وزارت های که توسط سرپرستان اداره می شوند، اجرا نمی شود.
فاطمه عزیز دیگر عضو مجلس گفت: “به دلیل ادامه کار سرپرستان، مشکلات مراجعین در وزارت های معارف و تحصیلات عالی به حد آخر رسیده و روزانه صدها نفر در این وزارت ها سرگردان هستند”.
بر اساس قانون سرپرستی، یک وزارت نباید بیشتر از دو ماه توسط سرپرست اداره شود؛ اما ده وزارت خانه حکومت نزدیک به ۷ ماه می شود که خلاف قانون توسط سرپرستها اداره می شوند.
هفت وزیر کابینه ۶ ماه پیش توسط مجلس رد صلاحیت شدند که آنان نیز به دستور رییس جمهور برخلاف قانون تاهنوز به کار شان ادامه دهند.
بر اساس قانون اساسی، وزیر پس از رد صلاحیت حتا یک روز هم نمی تواند در وزارت باقی بماند.
با این وجود، رییس جمهور غنی سه هفته پیش در دیدار با هیات اداری و اعضای شورای ملی وعده داده بود که نامزد وزرای جدید را برای تکمیل شدن کابینه به مجلس معرفی می کند.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز در مراسم تجلیل از سال نو خورشیدی در مزار شریف اعلام کرد که نامزد وزرای جدید به زودی به مجلس معرفی خواهند شد.
اما تاهنوز هیچ نامزد وزیری جهت کسب رای اعتماد نماینده‌گان به مجلس معرفی نشده است.
پیش از این عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان نیز گفته است که تا هنوز بار بار به صورت شفاهی و کتبی از رییس جمهور غنی خواسته است که نامزد وزرای کابینه را معرفی کند؛ اما تا هنوز به این مساله توجه نشده است.
برخی نماینده‌گان مجلس می گویند که رهبران حکومت وحدت ملی بر سر انتخاب نامزد وزرا مجبور هستند ملاحظات سیاسی زیادی را در نظر بگیرند و همین مساله روند معرفی نامزد وزرا را طولانی می سازد.
از سویی هم، نماینده‌گان و در کل اعضای شورای ملی تاکید دارند که حکومت باید نامزد وزرای صادق، مسلکی، کارفهم و متخصص را معرفی کند تا بتوانند مشکلات و به ویژه فساد را کمتر سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.