معترضان افغانستانی در آسترالیا: به تبعیض قومی در افغانستان پایان داده شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 15 حمل 1396 - ۱۴ حمل ۱۳۹۶

صدها تن از شهروندان افغانستان مقیم در آسترالیا، همزمان با رسیدن محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی به این کشور، دست به اعتراض مدنی زدند.
آنان که در شهر «کانبرا»یآسترالیا تجمع کرده بودند، مسوولان حکومت وحدت ملی را به تبعیض در برابر شهروندان افغانستان متهم کرده گفتند:اشرف غنی در برابر اقوام غیرپشتون در mandegar-3افغانستان، تبعیض روا می‌دارد.
نوارهای تصویری این اعتراض‌ها که در اختیار روزنامۀ ماندگار قرار گرفته، نشان می‌دهد که معترضان خواستارِبازنگری در توافق‌نامۀ سال ۲۰۱۱ مبنی بر برگشتاندن پناهجویان که در خواست پناهنده‌گی‌شان پذیرفته نشود، شده‌اند.
تبعیض بس است!
معترضان در بخشی از سخنرانی‌شان در این اعتراض مدنی، مسوولان حکومت وحدت ملی را به قوم‌گرایی و داشتن تبعیض در برابر اقوام متهم کردند.
یکی از این معترضان می‌گوید: “جناب عبدالله و اشرف غنی! شما در برابر شهروندان افغانستان به صورت علنی دشمنی می‌کنید و ضمن محروم کردن آنان از حقوق انسانی‌شان، تمام دروازه‌ها را به روی آنان نیز می‌بندید.”
او گفت: “افغانستان به شدت دچار جهل و «راسیسم» شده است. اشرف غنی حاکمیت را حق یک اقلیت اجتماعی می‌داند، به همین دلیل است که عدالت اجتماعی در افغانستان پا نمی‌گیرد و شهروندان مورد تبعیض سیستماتیک قرار می‌گیرند.”
او با اشاره به این‌که در عقب حملۀ انتخاری بر تظاهرات جنیش روشنایی و قتل عام مردم هزاره، “تروریسم دولتی” قرار داشت، خطاب به مسوولان حکومت وحدت ملی تصریح کرد: شرم است که عدالت اجتماعی و مدنیت را قربانی خواست‌های قومی می‌سازید. اقوام افغانستان با هم برادر اند، ما را در برابر هم‌دیگر قرار ندهید.
این معترض افزود که محمداشرف غنی و دکتر عبدالله حق ندارند در پیوند به سرنوشت مردم افغانستان تصمیم بگیرند، زیرا آنان در توافق با هم و نه با رأی و ارادۀ مردم، با یک‌دیگر توافق کرده و به کرسی‌های حکومتِ افغانستان تکیه کرده‌اند.
از سویی هم، هادی ظهیر، یکی دیگر ازمعترضان همچنان میخواهند که مصوونیت هزاره‌ها در افغانستان تضمین باشد.
آقای ظهیر بیان داشت: جامعۀ افغانستان در یک تبعیض سیستماتیک قرار گرفته که نمونه‌های بارز آن قتل‌عام و کشتارهای دسته‌جمعی و تصفیۀ هویتی و نژادی می‌باشد.
او با اشاره به این‌که همه اقوام در افغانستان حق برابر دارند، اظهار داشت: “وقتی هزار به خانه می‌رود، کشته می‌شود، وقتی هزاره صدا بلند می‌کند، کشته می‌شود و حقش برایش داده نمی‌شود. درحالی‌که جامعه براساس یک قرارداد اجتماعی شکل می‌گیرد و در همۀ دنیا بربنیاد همین قرارداد، همه شهروندان حقوق برابر می‌داشته باشند، اما گروه حاکم در افغانستان در برابر ما تبعیض قابل می‌شود.”
دکتر اکبری، یکی دیگر از معترضان خطاب به شهروندان آسترالیان اذعان داشت: شما مالیه می‌دهید تا پول‌تان در کارهای عام‌المنفعه به مصرف برسد، اما کمک‌های شما را اشرف غنی و عبدالله به هدر می‌دهند.
آقای اکبری افزود که از سال ۱۹۴۷ به این‌سو، یک اقلیت قومی همواره در پی برتری‌خواهی بوده است و بر سایر اقوام حکم رانده است.
به گفتۀ این معترض، باور ما این بود که اشرف غنی به عنوان یک فرد آموزش‌دیده یک جامعۀ با بنیادهای عدالت اجتماعی را در کشور بنیان خواهد نهاد، اما دیده شد که ذهنیت اشرف غنی هنوز هم بر محور قوم می‌چرخد.
مهاجران را بازنگردانید
افغانستانی‌های معترض در آسترالیا هم‌چنان گفتند که یکی از اهداف سفر اشرف غنی بهآسترالیااین است که مهاجران را از این کشور به افغانستان برگردانده شوند.
در همین راستا، آنان هم‌چنان از حکومت آسترالیا خواستند تا هیچ‌گونه معامله را با افغانستان در خصوص برگشتاندن مهاجران انجام ندهند.
یکی از معترضان در این زمینه گفت: شرایط امنیتی در افغانستان برای اعضای جامعه به ویژه مردم هزاره و برای دولت افغانستان در ادامۀ پذیرش پناهجویانی که آسترالیا آنان را رد می‌کند، رو به وخامت گذاشته است.
افغانستان در سال ۲۰۱۱ یادداشت تفاهمی با آسترالیا به امضا رساند که بربنیاد آن، پناهجویان افغانستانی که درخواست پناهنده‌گی‌شان رد می‌شود، دو باره به افغانستان بازگردانده شوند.
قابل یادآوری است که شماری از این اعتراض کننده‌گان به پولیسِ شهر کانبرا به لیل تأمین امنیت و ایجاد نظم بر این تظاهرات، گل هدیه دادند و از آنان ستایش و قدردانی کردند.
این درحالی است که دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری روز یکشنبه نوشت که آقای غنی در رأس یک هیأت بلندرتبۀحکومتی عازم آسترالیا گردیده است و عصر یکشنبه به وقت افغانستان به کانبرا پایتخت آن کشور رسید.
در همین حال، شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری در مورد سفر اشرف غنی به کشورهای آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور گفته بود، این سفر در چارچوب برنامۀ دولت برای توسعۀ روابط همکاری با کشورهای جهان صورت گرفته و رییس‌ حکومت وحدت ملی برای جلب همکاری کشورهای نام‌برده در بخش معادن، توسعۀ زراعت و آموزش با مقام‌های ارشد این کشورها دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
در صفحۀ رسمی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که آقای غنی در جریان این سفر با صدراعظم آسترالیا، گورنر جنرال، وزرای خارجه و دفاع، رییس استخبارات و محققان آسترالیایی و هم‌چنان با متخصصان و بزرگان افغانستانی مقیم آن کشور، به‌گونۀ جداگانه پیرامون همکاری‌ها و مسایل مورد علاقه بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.