بیش از یک میلیون شهروند افغانستان افسرده‌ است

- ۲۱ حمل ۱۳۹۶

وزارت صحت عامه به‌همکاری سازمان بهداشتی جهان از روز جهانی صحت، تحت شعار «اجازه دهید صحبت کنیم» تجلیل کرد.
بربنیاد گفته‌های مسوولان این وزارت، از این روز به‌منظور بلند بردن آگاهی و بسیج اقدامات در برابر افسرده‌گی، اختلالات صحت روانی و اسباب مساعد کننده بیماری‌ها و ناتوانی تجلیل شود.
MANDEGARفدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، دیروز یک‌شنبه، در این مراسم، گفت: افسرده‌گی افراد را در تمام گروپ‌های سنی مبتلا می‌سازد.
آقای پیکان افزود که بربنیاد آخرین تخمین سازمان صحی جهان، بیشتر از ۳۰۰ میلیون افراد در سطح جهان از افسرده‌گی رنج می‌برند که یک افزایش ۱۸ درصدی را بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.
او خاطر نشان کرد؛ با آنکه میزان مبتلایان به افسرده‌گی و اختلالات صحت روانی در افغانستان دقیق نیست، اما بربنیاد تخمین اخیر سازمان بهداشتی جهان بیشتر از ۱ میلیون افراد از اختلالات افسرده‌گی و بیشتر از ۱.۲ میلیون از اختلالات اضطراب رنج می‌برند.
او اما اضافه کرد که ارقام اصلی بیشتر از چیزی که تخمین زده‌ شده‌است خواهد بود.
پیکان خاطر نشان کرد که خطر افسرده‌گی توسط فکتورهای متعدد مانند فقر، ناامنی، درگیری، بیکاری، بیماری جسمی، خشونت‌های جنسیتی و استعمال مواد مخدر، افزایش می‌یابد.
بربنیاد گفته‌های پیکان، افسرده‌گی خطر اختلالات مصرف مواد، امراض شکر و قلبی را افزایش میدهد و نیز یک فکتور مهم برای خطر خودکشی به شمار می‌رود.
پیکان با بیان‌ اینکه افسرده‌گی بعضاً عواقب ناگواری را در روابط فامیلی و دوستان و توانایی امرار معیشت در قبال دارد گفت: در بدترین حالت، افسرده‌گی می‌تواند سبب خودکشی فرد شود.
معین عرضه خدمات صحی، خاطر نشان کرد که در حال حاضر دومین سبب مرگ و میر افراد بین سنین ۱۵-۲۹ سال در سطح جهان را افسرده‌گی تشکیل می‌دهد.
پیکان در قسمت دیگر سخنان خود گفت که در طی دو سال گذشته وزارت صحت عامه بیش از ۷۰۰ تن مشاورین مسلکی روانی و ۱۰۱ داکتران صحت روانی متخصص را آموزش داده‌است.
او علاوه کرد که از این میان ۳۰۰ تن آنان هم‌اکنون در مراکز صحی دولتی و متباقی در نهاد های غیر دولتی کار می‌کنند.
در همین حال، داکتر ریچارت پیپر کورن نمایندۀ سازمان بهداشتی جهان در این نشست گفت که در افغانستان به‌خاطر حمایت مداخلات صحت روانی به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز است تا برای افراد دارای اختلالات صحت روانی، حمایت قابل دسترس فراهم شود.
آقای پیپر کورن تصریح کرد که افسرده‌گی یک بیمار شایع روانی است که با غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه‌مندی به فعالیت‌هایی که مردم به طور معمول از آن لذت می‌برند، همراه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.