بهای گاز مایع ۳۰ درصد افزایش یافته است

- ۱۴ قوس ۱۳۹۱

در آستانۀ زمستان قیمت گاز در کابل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. شماری از کابلی‌ها مقام‌های دولتی را به “بی‌توجهی” به قیمت مواد سوخت متهم می‌کنند.
در حال حاضر یک کیلو گاز مایع در بازارهای کابل در برابر ۷۰ افغانی فروخته می‌شود، در حالی که دو هفته پیش بهای هر کیلو گاز ۵۵ افغانی بود.
مصطفی، یکی از باشنده‌گان تایمنی کابل می‌گوید بالا رفتن بهای گاز خانواده‌های فقیر را با مشکلات سختی مواجه کرده است. او افزود: “ما از این بابت رنج می‌بریم”.
او “مافیا” را مسوول افزایش بهای گاز مایع در کابل می‌داند: “مافیای گاز در این جا گاز را مطابق میل خود می‌فروشد”. مصطفی معتقد است که “دولت نمی‌تواند جلو مافیا را بگیرد، چون در خود دولت کسانی هستند که در کار مافیا دست دارند.”
یک مرد دیگر که مشغول خرید گاز بود، گفت که بازرگانان بزرگ “احتکار” می‌کنند و در موقعی که مردم به گاز بیشتر نیاز دارند، بهای آن را بالا می‌برند.
یک گازفروش در تایمنی هم می‌گوید که بازرگانان بزرگ مقصر هستند. عبدالبصیر گفت: “عمده‌فروش‌ها به پرچون‌فروش‌ها گاز را به قیمت بالا می‌فروشند.”
هر چند در برخی از مناطق کابل مغازه‌های گازفروشی دولتی وجود دارد که گاز مایع را به قیمت پائین‌ترa از قیمت ‌های خصوصی می‌فروشد، اما صف خریداران در این گازفروشی‌ها درازتر از آن است که هرکسی حوصله ایستادن در این صف‌ها را داشته باشد.
مقام‌های وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که این مغازه‌ها را برای کنترل قیمت گاز ایجاد کرده‌اند. در این مغازه‌ها گاز مایع کیلویی ۵۵ افغانی فروخته می‌شود.
وحیدالله غازی‌خیل، سخنگوی این وزارت به بی‌بی‌سی گفت که بالا رفتن بهای گاز مایع در افغانستان با افزایش گاز مایع در بازارها جهانی مرتبط است.
سخنگوی وزارت تجارت افزود: “اگر در بازارهای بین‌المللی بهای مواد نفتی بالا برود هم بر بازار افغانستان اثر می‌گذارد و اگر پائین بیاید هم بر بازار افغانستان اثر می‌گذارد.”
با فرارسیدن فصل سرما، نیازمندی‌های مردم به گاز مایع بیشتر شده و قیمت آن هم نسبت به دیگر فصل‌ها بیشتر شده که تقریبا هر سال همین طور است.
زمستان سال گذشته یک کیلو گاز مایع در کابل حتی به ۱۱۰ افغانی هم به فروش رسید.
امسال نیز بسیاری‌ها به این باورند که اگر دولت قیمت گاز مایع را از همین حالا کنترول نکند، در روزهای سر زمستان مردم با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.