هنوز یک هزار کیلومتر مربع زمین در کشور ملوث به ماین است

- ۲۲ حمل ۱۳۹۶

با آن‌که تلاش‌هایی در سال‌های گذشته به هدف ماین‌روبی در افغانستان صورت گرفته، هنوز هم در شماری از بخش‌های کشور یک هزار کیلومتر مربع زمین ملوث به ماین است.
ویس احمد برمک، وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی دیروز دوشنبه،۲۱ حمل در کنفرانسی به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطرات ماین گفت که ماین یگانه مشکل کنونی ما نیست و ادامۀ جنگ معضل را بیشتر ساخته‌است.
آقای برمک خاطرنشان ساخت که در بررسی اخیری که از ۱۷ ولایت متاثر از جنگ در کشور صورت گرفته، دریافت شده که در این ولایت‌ها ۴۰۰ کیلومتر مربع زمین دیگر به تازه‌گی شدیداً ملوث با مواد انفجاری و انفلاقی شده‌است.
به گفتۀ وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی، ۶۰۰ کیلومتر مربع اراضی از گذشته باقی مانده بود و امروز چهارصد کیلومتر مربع دیگر اضافه شده که در کل یک هزار کیلومتر مربع زمین در کشور ملوث با ماین‌ها می‌باشد و باید پاک‌سازی گردد.
برمک گفت که در حال حاضر از نقطه‌نظر ظرفیت تخصصی و بشری برای پاک‌سازی ماین‌ها مشکلی نیست اما به بودجه ضرورت است و کشورهای تمویل‌کننده باید برنامۀ ماین‌پاکی افغانستان را بیش‌تر تمویل کنند.
به گفتۀ او، روند ماین‌پاکی به ۱۴هزار شهروند افغانستان کار ایجاد کرده بود، اما بودجۀ ماین‌پاکی نسبت به سال‌های گذشته کاهش زیادی داشته و این مشکل سبب شده تا شماری از پرسونل ماین‌پاکی که در این بخش آموزش دیدند، سبک‌دوش گردند.
در همین حال توبی لنزر، معاون فرستادۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در این کنفرانس اعلام داشت که در بخش ماین‌پاکی نیز به حمایت از افغانستان ادامه خواهند داد.
او با یادآوری از پاک‌سازی حدود ۱۹ ملیون وسیلۀ انفجاری یا ماین‌هایی که سال‌ها در افغانستان بودند، خاطرنشان ساخت که هزاران تن در نتیجۀ انفجار ماین‌ها جان‌شان را از دست داده‌اند.
آقای لنزر با نگرانی از حمله بالای کارمندان ماین‌پاکی گفت که سال گذشته در بیست حمله بالای ماین‌پاکان، ۱۹ کارمند ماین‌پاکی کشته شده‌اند.
توبی لنزر گفت موضوع نگران‌کننده این است که خشونت‌ها ادامه خواهند داشت و ماین‌روبان بیش‌تری قربانی خواهند شد اما کوشش می‌کنند با ماین مبارزه نموده افغانستان را از وجود آن پاک کنند.
نصیر احمد اندیشه، معیین وزارت امور خارجه نیز در این کنفرانس یادآور گردید که افغانستان هنوز یکی از بزرگ‌ترین قربانی‌های ماین‌هاست و در این اواخر دیده می‌شود که برنامه‌های ماین‌پاکی افغانستان در اولویت‌های ما و همکاران بین‌المللی قرار ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.