مادر بمب‌ها در میان موجِ مخالفت‌ها و موافقت‌ها

- ۲۷ حمل ۱۳۹۶

امریکا با پرتاب بزرگ‌ترین بمبِ غیرهسته‌یی بر ولسوالی آچین ننگرهار، اصلی‌ترین پایگاه گروه خلافتِ اسلامی موسوم به داعش در افغانستان را مورد هدف قرار داد. بر اساسِ گزارش‌های منتشر شده در این حمله، دست‌کم ۳۵ داعشی به شمولِ یک فرماندۀ این گروه کشته و به تأسیسات نظامیِ آن نیز خساراتِ جبران‌ناپذیر وارد شده است.
MANDEGARشاید پس از سقوط گروه طالبان، این نخستین حملۀ پُرهزینه و نیرومند امریکا به یکی از پایگاه‌های یک گروه تروریستی در افغانستان باشد. مقام‌های نظامی امریکا از نتایج حمله به آچین خشنود به نظر می‌رسند. جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان در این‌باره گفت که به دلیل خساراتی که اخیراً به داعش و به ویژه گروه خراسان وارد شده، آن‌ها به ساخت بمب‌‌های کنار جاده‌یی و نیز ایجاد تأسیسات و تونل‌های محکم برای ارتقای سطح دفاعیِ خود در افغانستان پرداخته ‌اند. او ادامه داد: استفاده از بمب GBU43 اقدامی مناسب برای مقابله با فعالیت‌های اخیرِ داعش بوده و نیاز به حملاتِ بیشتر در این زمینه را کاهش داده است.
ارگ ریاست جمهوری نیز با نشر اعلامیه‌یی از حمله به آچین استقبال کرده و گفته که در جریانِ این حمله از قبل قرار داشته است. در همین حال، از حمله به یک مرکز داعش در افغانستان برخی از شهروندان و نهادهای مدنی و سیاسی در افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ها و یا در فضای مجازی استقبال کرده اند. ولی در مقابل، اعتراض به این حمله نیز کم نبوده است.
روسیه حمله به آچین را نوعی صف‌آرایی در برابر این کشور دانسته و گفته که امریکا با استفاده از چنین بمبی، تلاش کرده که قدرت نظامیِ خود را به رُخِ روسیه بکشد. رییس جمهوری روسیه اخیراً گفته که امیدوار است این کشور مجبور به مداخلۀ نظامی در افغانستان نشود.
سخنان رییس جمهوری روسیه عملاً هشدار به حضـور نظامی امریکا در افغانستان می‌تواند تعبیر شود. به نظر می‌رسد که خلاف آن‌چه که قبلاً در مورد روابط خوبِ دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا با ولادیمیر پوتین همتای روسی او گفته می‌شد، روابط روسیه و امریکا با رفتنِ ترامپ به کاخ سفید بیشتر از گذشته وارد فاز بحران و تنش شده است.
امریکا در تازه‌ترین اقدامِ خود در سوریه که واکنش تندِ روسیه را برانگیخت، تأسیسات شیمیایی سوریه را در شهر ادلیب به دلیل آن‌چه که استفاده از سلاح‌های ممنوعه خوانده شده، مورد هدف قرار داد. مدیریت این حمله را شخصاً دونالد ترامپ به عهده گرفت و به این صورت نشـان داد که امریکا به این آسانی جنگِ سوریه را پایان‌یافته نمی‌داند.
روسیه حمله به آچین را نیز در همین راسـتا بررسی کرده و چنین می‌پندارد که مخاطب اصلیِ حمله به آچینِ ننگرهار، روسیه و کشورهای آسیای میانه بوده اند که از هم‌پیمانانِ استراتژیکِ روسیه به شمار می‌روند. برخی از آگاهان سیاسی و نظامی نیز با توجه به سردی مناسباتِ روسیه و امریکا که در هفته‌های اخیر به صورتِ جهشی به سمتِ وخامت رفته، نگران آیندۀ جهان اند و از یک جنگ مدهـشِ احتمالی در آیندۀ نزدیک میان دو ابرقدرتِ شرق و غرب خبر می‌دهند.
حامد کرزی رییس جمهوری پیشینِ افغانستان نیز کما فی‌السابق حملۀ امریکا به آچین را نکوهش کرده و حتا زمام‌دارانِ فعلی را به خیانت به کشور متهم کرده است. او همچنین گفته که امریکا با این حمله حاکمیتِ افغانستان را نقض کرده است. البته شنیدن چنین سخنانی از رییس جمهوری پیشین، چندان غیرمترقبه هم نمی‌نماید.
آقای کرزی از چند سال به این‌سو نسبت به برنامه‌ها و هدف‌های امریکا در جهان و منطقه مشکوک شده و در تبعیت با این شک در دیدگاه‌ها و برداشت‌های خود نیز ظاهراً تغییراتی وارد کرده است. سخنان آقای کرزی در برابر غرب و به ویژه امریکا شباهت‌های زیاد و عجیب با دیدگاه‌های هوگو چاویز رییس جمهوری سابقِ ونزویلا پیدا کرده است. او نیز چون هوگو چاویز امریکا را دشمن بشریت می‌داند و فکر می‌کند که آن‌چه در جهـان رخ می‌دهد، دلیل آن “امپریالسم امریکا” است. با این حساب، نمی‌دانم چرا در سال‌هایی که حزب دموکراتیک خلق در افغانستان بر سرِ قدرت بود، آقای کرزی به جای همسویی با این حزب، در جناحِ مخالف قرار گرفته بود؛ در حالی که با قرار گرفتن در کنار حزب دموکراتیک خلق بیشتر می‌توانست به اهدافی که امروزه پیرامونِ آن شعار سر می‌دهد، نزدیک شود.
اما جالب‌ترین واکنش در این خصوص برمی‌گردد به عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد که نسبت به تأثیراتِ این حمله ابراز شک کرده است. آقای زاخیلوال به صورت رسمی گفته که این حمله هیچ تأثیری در صف‌بندی‌های نظامی در افغانستان نخواهد داشت.
معلوم نیست که چرا موضع سفارتِ افغانستان در تقابل با موضع رسمی دولت قرار دارد؟ و یا این‌که ما از مواضع این دو نهاد نتوانسته ایم که برداشتِ دقیق داشته باشیم. به هر حال، ریاست جمهوری کشور باید پی‌گیرِ این گونه قضایا باشد که سفیر افغانستان از موضع کشورِ متبوعش حمایت می‌کند و یا از موضع کشورِ میزبان!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.