وزیرداخلۀ پاکستان: تاکنون به سه‌ونیم میلیون افغانستانی تابعیت داده‌ایم

- ۲۸ حمل ۱۳۹۶

وزیر داخلۀ پاکستان گفته است که ظرف یک دهۀ گذشته بیشتر از سه‌ونیم میلیون افغانستانی در پاکستان شناس‌نامه گرفته و از تابعیت افغانستانی خود صرف‌نظر کرده اند.
چوهدری نثاراحمد وزیر داخله پاکستان این ادعا را در یک نشست خبری در اسلام آباد مطرح کرد.
MANDEGARبه گفتۀ او، این شمار افغانستانی‌ها هم اکنون در این کشور در حال زنده‌گی هستند و این مساله می‌تواند روابط مسالمت‌آمیز بین کابل و اسلام آباد را تقویت کند.
او می‌گوید که پاکستان همیشه زمینۀ لازم برای میزبانی از مهاجران افغانستانی را فراهم کرده است و این روند را با هزینۀ خود ادامه خواهد داد.
او در ادامه گفته است که هم اکنون بیشتر از ۵۲۰ هزار شناخت کارتی که در دست شهروندان افغانستان بود باطل شده و از این تاریخ به بعد مدار اعتبار نیست.
این مقام امنیتی پاکستان اعلام کرده است که آن دسته از افغانستانی‌هایی که دارای مدارک معتبر نیستند یا در طرح جدید مدارک‌شان باطل اعلام شده، دیگر مجاز به بودن در این کشور نخواهند بود.
وزیر داخلۀ پاکستان گفته است که شماری از شهروندان پاکستان پشتو زبان‌ها هستند، اما به این معنا نیست که هر کسی پشتو صحبت کرد پاکستانی محسوب می‌شود.
آقای چوهدری در ادامه با انتقاد از «سهل انگاری‌های گذشته» تایید کرد که اشخاصی از مقامات دولتی با دریافت پول، تابعیت پاکستان را به متقاضیان می‌فروختند؛ اما در سیستم جدید این کشور، امکان این «تخلف» وجود ندارد.
او مدعی شد که همین توزیع تابعیت به اتباع خارجی باعث وقوع حوادث تروریستی در این کشور شده است.
پاکستان از کشورهایی است که بیشترین مهاجر افغانستانی را در خود جا داده و کابل همواره از این بابت در تنگناهای سیاسی قرار گرفته است.
روابط کابل – اسلام آباد در پاره‌یی از موارد، متاثر از چند میلیون مهاجری بوده که در پاکستان زنده‌گی می‌کنند و این امر همیشه وسیلۀ موثر فشار پاکستان بر افغانستان به‌شمار می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.