شبکۀ فیبر نوری افغانستان به چین وصل می‌شود

- ۰۲ ثور ۱۳۹۶

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی می‌گویند با کشور چین تفاهم کرده‌اند که شبکه فیبر نوری این کشور را با چین وصل سازند.
فیبر نوری وسیله‌یی است که اطلاعات و داده‌ها را از طریق نور با سرعت بالا انتقال می‌دهد و قیمت آن به تناسب سایر راه‌های ارتباطی ارزان‌تر است.
مقام‌های وزارت مخابرات می‌گویند تفاهم‌نامه‌یی در زمینه همکاری‌های چین در بخش مخابرات به افغانستان در روزهای اخیر در سفر مقام‌های دولتی به آن کشور امضا MANDEGARشده است.
وزارت مخابرات و تکنالوژی می‌گوید با عملی شدن پروژه وصل فیبر نوری افغانستان به چین که بخشی از ایجاد راه ابریشم دیجیتالی است، افغانستان به مسیر انتقال معلومات در منطقه تبدیل خواهد شد.
سید احمد شاه سادات، سرپرست وزارت مخابرات می‌گوید که شبکۀ فیبر نوری افغانستان از طریق بندر واخان به کشور چین و از طریق چین به کشورهای آفریقایی و اروپایی وصل خواهد شد.
به گفتۀ او، کشورهای آسیای میانه نیز از طریق شبکه فیبر نوری افغانستان به کشورهای جنوب آسیا و از طریق قفقاز به اروپا وصل خواهند شد.
آقای سادات گفت با عملی شدن این پروژه، قیمت انترنت و خدمات مخابراتی در افغانستان ارزان‌تر می‌شود، میلیون‌ها دالر درآمد نصیب افغانستان خواهد شد و شمار زیادی در این کشور صاحب کار خواهند شد.
سرپرست وزارت مخابرات افغانستان می‌گوید فاصله وصل شدن شبکۀ فیبر نوری از شهر فیض آباد ولایت بدخشان تا مرز کشور چین، ۴۸۰ کیلومتر می‌باشد و هزینه تطبیق این برنامه بیش از ۵۰ میلیون دالر برآورد شده که از سوی بانک جهانی، تمویل خواهد شد.
بر بنیاد معلومات او، دیزاین و سروی این پروژه در سال ۲۰۱۷ ختم و تطبیق آن در سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.
فیبر نوری افغانستان پیش از این با کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، پاکستان، ایران و ترکمنستان وصل شده بود.
وزارت مخابرات افغانستان می‌گوید بیشترین سرمایه‌گذاری در افغانستان در بخش مخابرات صورت گرفته و یکی از مهمترین پروژه‌ها در این عرصه، فیبر نوری است که در سال ۲۰۰۷ با سرمایه‌گذاری هفتاد میلیون دالری حکومت آغاز شد.
شبکه فیبر نوری تاکنون در ۲۵ ولایت افغانستان تکمیل شده است و به گفتۀ مقامات وزارت مخابرات تا سال ۲۰۱۸، این پروژه در ۹ ولایت دیگر نیز تکمیل خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.