یک عضو هیأت بررسی کنندۀ استفاده از فناوری در انتخابات: استفاده از فناوری در انتخابات ممکن، اما زمان بر است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۲ ثور ۱۳۹۶

یک عضور هیأت بررسی کنندۀ استفاده از فناوری و تکنالوژی در انتخابات افغانستان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید، استفاده از فناوری و تکنالوژی برای برگزاری انتخابات در کشور محتوم است.
نعیم ایوب‌زاده هم‌چنان می‌گوید که این روند فرصت و زمان بیشتر نیاز دارد و تاریخی را که حکومت برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته است برای این‌کار کافی نیست.
MANDEGARنعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) و عضو هیأت بررسی کنندۀ استفاده از فناوری در انتخابات افغانستان می‌گوید: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که استفاده از فناوری و تکنالوژی در انتخابات افغانستان ممکن و قابل استفاده است.
آقای ایوب‌زاده افزود که استفاده از فناوری و تکنالوژی در انتخابات افغانستان تنها به صورت تدریجی می‌تواند به کار بسته شود و تأثیرگذاری خود را داشته باشد.
به گفتۀ رییس بنیاد تیفا، بررسی‌ها نشان می‌دهد، اگر قرار باشد از فناوری و تکنالوژی در انتخابات آینده استفاده شود، این روند فرصت و زمان بیشتری نیاز دارد و می‌توان گفت، تاریخی را که مسوولان حکومت وحدت ملی برای برگزاری این انتخابات در نظر گرفته‌اند، ممکن و عملی نیست.
اصلاحِ قوانین، آگاهی‌دهی عامه، آموزش دادن کارمندان، خریداری وسایل، برنامۀ عملی کمیسیون انتخابات، اصلاح کارشیوه‌ها، مشخص شدن مسوولان کمیسیون‌های ولایتی و در نهایت اعلام بی‌طرفی حکومت، از مواردی اساسیی است که به گفتۀ آقای ایوب‌زاده، تنها با عملی شدن آن‌ها رفتن به طرف انتخابات با فناوری و تکنالوژی ممکن است.
او بر این باور است که شرکت‌های زیادی در داخل و خارج کشور وجود دارند که می‌توانند مواد و وسایل برقی و تکنالوژیکی را برای برگزاری انتخابات افغانستان فراهم آورد.
این در حالی است که مجیب‌الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرایی گفت که برای تصریح روند انتخابات و جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده، حکومت هوزهم مصمم است که از روش برقی و تکنالوژی استفاده کند.
آقای رحیمی گفته است که هنوز هم بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارند و ریاست اجرایی بر اصلاحات بنیادی در انتخابات تأکید می‌ورزد.
ریاست اجرایی می‌گوید که اصلاح نظام انتخابات و برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه، از تعهدات بزرگ حکومت وحدت ملی است و حکومت به برگزاری یک انتخابت شفاف پابند است.
هم‌زمان بااین، نهادهای ناظر بر انتخابات بر بازگردانیدن اعتماد مردمان کشور با انتخابات برگزاری یک انتخابات شفاف در کشور تأکید می‌ورزند.
زکریا  بارکزی، رییس دیدبان دموکراسی افغانستان  گفته است: “تقلب در انتخابات یک مسألۀ بسیار جدی است و احیای اعتماد مردم در روند انتخابات بسیار مهم است تا مردم یک‌بار دیگر اعتماد کرده به پای صندوق‌های رأی بروند.”
بربنیاد طرح هیأت ارزیابی کنندۀ امکانات برقی‌سازی روند انتخابات تنها نام‌های رأی‌دهنده‌گان با سامانه‌های برقی ثبت خواهند شد، اما در روز رأی‌دهی از برگۀ رأی‌دهی کار گرفته خواهد شد.
این درحالی است که یک ماه پیش، اعضای کمیسیون انتخابات در نشست‌هایی که با مسوولان حکومت وحدت ملی داشتند، در یکی از این نشست‌ها و در بستۀ پیشینهادیی، طرح استفاده از فناوری در روند برگزاری انتخابات را مطرح کردند که این طرح مورد قبول مسوولان قرار گرفته و پیشنهاد شد تا زمینه‌های عملی کردن این طرح جست‌وجو شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.