ابراز نگرانی سازمان ملل از شکنجه و بدرفتاری با توقیف شده‌گان در افغانستان

- ۰۵ ثور ۱۳۹۶

سازمان ملل در گزارشی از ادامه شکنجه و بدرفتاری با توقیف شده‌گان و زندانیان در افغانستان خبر می‌دهد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.
تادامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان با ارایه این گزارش می‌گوید: «ادامۀ شکنجه و بدرفتاری توقیف شده‌گان مایۀ نگرانی جدی می‌باشد، اما ما از تعهد واقعی و تلاش‌های دولت در زمینۀ رسیده‌گی به این معضل قدردانی می‌کنیم.”
MANDEGARاین گزارش مشترک توسط هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما و دفتر حقوق بشر سازمان ملل و بر مبنای مصاحبه با ۴۶۹ توقیف شده مربوط به منازعات مسلحانه، از اول جنوری ۲۰۱۵ تا ۳۱ دسمبر ۲۰۱۶ در ۶۲ نظارت‌خانه تحت ادارۀ ریاست امنیت ملی، پولیس ملی و سایر نظارت خانه‌های مربوط به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در سراسر کشور تهیه شده است.
در این گزارش آمده است که بیش از یک سوم افرادی که با آنان مصاحبه صورت گرفته، اطلاعات موثقی را پیرامون در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتن، ارایه کرده اند.
در کنار سایر یافته‌های این گزارش، ۴۵ درصد توقیف شده‌گان که توسط پولیس دستگیر شده اند، گفته اند که مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند، که این آمار بلندترین رقم ثبت شده از سال ۲۰۱۰ را نشان می‌دهد.
بربنیاد این گزارش، ۲۶ درصد توقیف شده‌گانی که با یوناما صحبت کرده و در نظارت‌خانه‌های ریاست امنیت ملی تحت مراقبت قرار داشته اند، با شکنجه و بدرفتاری مواجه بوده اند.
اکثر بازداشت شده‌گان گفته اند که با اعمال شکنجه، مجبور به اعتراف گردیده اند و این که درست پس از اعتراف، شکنجه و بدرفتاری در برابرشان پایان یافته است.
اما این گزارش از تلاش‌های دولت در تطبیق برنامۀ ملی برای محو شکنجه و بویژه در تصویب قوانین، نشر پالیسی‌ها و ایجاد و تهیه میکانیسم‌ها برای نظارت از حقوق بشر، استقبال می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.