جوازهای تازۀ استخراج معادن کشور داده شد

- ۱۷ قوس ۱۳۹۱

یک کنسرسیوم که یان هانم (Ian Hannam) بانکر مستقر در لندن، رییس سابق شرکت چیپ گودایر(Chip Goodyear) و یان کولزوک (Jan Kulczyk) ثروتمند ترین مرد پولیند از آن حمایت می‌کند به حیث برندۀ امتیاز بهره برداری از معادن مس در منطقۀ بلخاب شناخته شد.
جواز استخراج در این منطقه که در شمال غرب کابل موقیعت دارد از جملۀ سه امتیازیست که در سال جاری توسط حکومت افغانستان برای مزایده ارایه شده بود.
این کنسرسیوم همچنان ۴۹ درصد امتیاز استخراج معادن طلا را در منطقۀ بدخشان بدست آورده است.
روزنامۀ فینانشل تایمز می نویسد: ۵۱ درصد مواد معدنی و طلا در این منطقه متعلق به یک تاجر محلی به نام سادات نادری است. متباقی امتیاز آن را شرکتی دارد که توسط یان هانم (Ian Hannam) سابق بانکر شرکت جی. پی. مورگن ایجاد شده است.
به گفتۀ آقای سادات نادری قرار است بزودی استخراج این معادن آغاز شود.
روزنامۀ فینانشل تایمز می نویسد: بروز پنجشنبه جواز استخراج معدن مس شیدا (Shaida) در ولایت هرات توسط وزارت معادن افغانستان، برای شرکت افغان مینرال گروپ داده شد.
این اعلان پنج روز بعد از تایید، دادن جواز استخراج معادن نفت حوزۀ امتداد سرحدات افغانستان با تاجیکستان برای کنسرسیومی صورت می گیرد که از ایتلاف شرکت های دراگون اویل (Dragon Oil) مستقر در لندن، کویت انرژی، (TPAO) ترکیه و شرکت محلی غضنفر، صورت گرفته است.
توزیع جوازهای استخراج معدن در افغانستان در شرایطی صورت می گیرد که تا هنوزهم استخراج معدن مس عینک که در سال ۲۰۰۸ امتیاز استخراج آن را یک شرکت چینایی بدست آورد، تا هنوز آغاز نشده است و حملات اخیر بالای این معدن باعث اخراج موقت کارگران چینای از آن منطقه شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.