هُشدار اعضای مجلس: کندز برای بار سوم سقوط خواهد کرد آگاهان: فرماند‌هان ولسوالی‌های بدخشان با طالبان همکاری می‌کنند

- ۱۷ ثور ۱۳۹۶

در جریان یک هفتۀ گذشته ولسوالی‌‌های قلعه ذال ولایت کندز و زیباک و اشکاشم ولایت بدخشان به دست طالبان سقوط کرد.
مسوولان امنیتی این ولایات با تأیید سقوط ولسوالی‌های زیباک و اشکاشم و قلعه ذال به دست گروه طالبان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که تلاش‌های برای پس‌گیری این ولسوالی‌ها جریان دارد.
MANDEGARسقوط قلعۀ ذال
گروه طالبان از چند روز به این سو حملات‌شان را در چندین نقطۀ ولایت کندز آغاز کرده و گزارش‌ها می‌رساند که ولسوالی قلعۀ ذال این ولایت صبح دیروز به دست طالبان سقوط کرده است.
هم‌چنان، گروه طالبان پس از اعلام حملات بهاری‌شان در افغانستان بالای ولسوالی زیبا ولایت بدخشان حمله کرده و مرکز این ولسوالی را به دست گرفتند.
حمید حمیدی فرمانده امنیه ولایت کندز در رابطه به سقوط ولسوالی قلعۀ ذال این ولایت به روزنامۀ ماندگار گفت: طالبان از سه روز به این طرف بالای ولسوالی قلعۀ ذال ولایت کندز حمله کرده‌اند تا نزدیکی ساختمان این ولسوالی رسیده‌اند و جنگ برای واپسگیری این ولسوالی جریان دارد.
آقای حمیدی می‌گوید: در این درگیری ۷ تن مجروح و یک تن دیگر از نیروهای امنیتی شهید ‌شده است.
درهمین حال، شماری از نماینده‌گان مردم کندز در مجلس از خرابی وضعیت امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که اگر حکومت توجه جدی نکند، ممکن است کندز برای بار سوم نیز به دست طالبان سقوط کند.
شکریه پیکان، نمایندۀ مردم کندز در نشست علنی دیروز مجلس گفت: وضعیت کندز به حدی وخیم است که فکر می‌کنم بازهم سال‌های گذشته تکرار خواهد شد و مردم کندز برای بار سوم شاهد سقوط این ولایت خواهند بود.
بانو پیکان با اشاره به این‌که مردم کندز از نقاط مختلف از خانه‌های‌شان بی‌جاشده‌اند، گفت: مردم دیگر توان این را ندارند که بار دیگر تباه و برباد شوند؛ این مردم به کجا بروند، در کجا زنده‌گی کنند؟
این نمایندۀ مردم کندز می‌گوید: «پیش از زمستان تاکید کردیم که در سرمای زمستان تروریستان سرکوب شوند، اما عملیات انجام نشد، در کدام سورۀ قرآن آمده که درِ جنت در کندز است که اکنون تمام جنایت‌کاران در آنجا جابه‌جا شده‌اند».
هم‌چنان، کمال صافی، نمایندۀ دیگر کندز نیز از وضعیت وخیم امنیتی ولایت ابراز نگرانی کرد و گفت که در نقاط مختلف کندز جنگ جریان دارد و حکومت مرکزی و محلی هیچ توجهی به این وضعیت ندارد.
او تاکید کرد که اگر حکومت به این وضعیت رسیده‌گی نمی‌کند به مردم اجازه و سلاح دهد تا از خود دفاع کنند.
اعضای مجلس؛ همکار تروریستان
گروه طالبان پس از اعلام حملات بهاری‌شان با یورش به ولسوالی زیباک ولایت بدخشان این ولسوالی را در تصرف خود در آوردند.
عبدالمنان دهزاد روزنامه‌‌نگار در مورد افزایش ناامنی و سقوط ولسوالی زیباک و اشکاشم ولایت بدخشان، برخی از نماینده‌گان ولایت بدخشان در مجلس را به همکاری با گروه‌های تروریستی در این ولایت متهم می‌کند.
آقای دهزاد ادعا می‌کند که نماینده‌گان به‌خاطر رقابت به سر معدن سنگ لاجورد و معدن طلا گروه‌های کوچک را در میان طالبان ایجاد کرده‌ بودند؛ اما به مرور زمان این گروه‌ها از کنترل نماینده‌گان بیرون شده و باعث افزایش ناامنی در این ولایت شدند.
آقای دهزاد که به تازه‌گی از سفر به بدخشان برگشته است می‌گوید: “برخی از فرماندهان گروه طالبان که در ولایت بدخشان در جریان جنگ مجروح شده‌بودند، توسط این نماینده‌گان جهت تداوی به کابل، ترکیه و پاکستان انتقال داده‌شدند و دوباره به بدخشان انتقال یافتند و برای‌شان گفته شد که به جهاد خود ادامه دهید”.
آقای دهزاد بازی‌های درونی‌یی که توسط نماینده‌گان مردم بدخشان در مجلس و برخی از فرمانده‌هان محلی این ولایت را عامل دیگر افزایش ناامنی در ولایت بدخشان می‌داند.
آقای دهزاد: فرمانده‌هان محلی بدخشان به‌خاطر خرید و فروش مواد مخدر و قاچاق آن به سایر ولایات گروه‌های مسلح غیر مسوول را ایجاد کرده‌اند و برخی از طالبان مسلح در ولایت بدخشان نیز تحت امر این فرمانده‌هان فعالیت می‌کنند.
به گفتۀ او، ناتوانی حکومت محلی یک دیگر از دلایل افزایش بدامنی در ولایت بدخشان است. او ادعا می‌کند که فرماندهان امنیه‌ برخی از ولسوالی‌های بدخشان باگروه طالبان همکاری می‌کنند و خودشان عملاَ برخی گروه‌ها را زیر نام طالب ایجاد کرده‌اند.
آقای دهزاد با بیان این‌که موقعیت جغرافیایی ولایت بدخشان نیز از مشکلات دیگر است گروه‌های مخالف تلاش می‌کنند تا در این ساحه ناامنی ایجاد کنند تا به کشورهای چین، تاجیکستان و …، دست یابند، گفت: “مردم بدخشان هر چند با اندیشۀ افراطیت مخالف هستند؛ اما برخی از گروه‌ها رادیکال و افراطی مانند جمعیت اصلاح و حزب تحریر که دراین ولایت آزادانه فعالیت دارند. این گروه‌ها ذهنیت‌ مردم را به افراطیت آماده‌کرده‌اند. در حالی این گروه از طرف منابع بیرونی تمویل می‌شوند”.
او تأکید کرد که برخی از ملا‌ها که در پاکستان درس خوانده‌اند، نیز در ولایت بدخشان به تبلیغ مبنی بر این‌که حکومت افغانستان اسلامی نیست می‌پردازند که بالای اندیشه‌های مردم تأثیر منفی گذاشته است و باعث شده تا شماری در برابر دولت اسلحه بر دارند.
آقای دهزاد خاطر نشان کرد که برخی از سربازان بدخشی که در صفوف نیروهای امنیتی فعالیت دارند در مناطق‌شان طالبان حضور دارند، بالای آنان ۵۰ هزار افغانی جریمه گذاشته‌اند و آنان نمی‌توانند به وظیفه خود بر گردند، در حالی بیکار می‌مانند به صفوف گروه مخالف می‌پیوندند تا امتیازی در یافت کنند.
در این حال، محمد نبی بیان آمر امنیت و سر پرست فرماندهی امنیه ولایت بدخشان می‌گوید: بدامنی در ولایت بدخشان از چند سال به این طرف جریان دارد و در حال حاضر که شروع سال است، دشمنان با تکتیک‌های جدید وارد میدان شده‌اند و بیشتر ولسوالی‌های بدخشان به تهدیدهای امنیتی مواجه اند.
آقای بیان در رابطه به سقوط ولسوالی زیباک ولایت بدخشان به دست طالبان می‌گوید که فشار دشمن به این ولسوالی بیشتر بود و نیروهای کمکی به این ولسوالی نرسیدند و ولسوالی به دست دشمن سقوط کرد. اما در حال حاضر جنگ به‌خاطر بازپس‌گیری ولسوالی زیباک ولایت بدخشان جریان دارد.
به گفتۀ او، در این جنگ شماری زیاد افراد دشمن تلف شده و برخی اسلحه سبک و سنگین از دشمن به دست نیروهای امنیتی افتاده است.
او گفت: مرکز سه ولسوالی در ولایت بدخشان به دست گروه طالبان است و در برخی از ولسوالی‌های دیگر بدخشان گروه‌های مخالف مسلح نفوذ دارند.
به گفتۀ او، ساحۀ پر خم و پیچ، نبود جاده و جنگلات انبوه در این ولایت مبارزه با دشمن را چالش بر انگیز کرده است.
آمرامنیت و سر پرست فرماندهی ولایت بدخشان هر چند ناتوانی مدیریت نیروهای امنیتی را در این ولایت رد کرده گفت که گروه‌های تروریستی ساخته کشورهای بیرونی هستند و فرماندهان امنیه ولسوالی‌های بدخشان با دشمن همکاری نمی‌کنند.
آقای بیان ادعاها مبنی بر این‌که برخی از نماینده‌گان مردم ولایت بدخشان در مجلس با گروه‌های مخالف همکاری می‌کنند را بی‌بنیاد خواند.
ولایات شمال از چند سال به این طرف دستخوش‌ ناامنی‌ها شده‌اند که در سال گذشته ولایت کندز دو مرتبه به دست طالبان سقوط کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.