یک عضو مجلس: شکاف میان طالبان دلیل پیروزی نیروهای امنیتی در کندز است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۴ ثور ۱۳۹۶

یک عضو مجلس نماینده‌گان عقب‌نشینی طالبان از ولسوالی خان‌آباد ولایت کندز و مرکز شهر را ایجاد شکاف میان گروه طالبان عنوان می‌کند.
او می‌گوید: به میان آمدن پراکنده‌گی میان گروه طالبان کندز سبب عقب‌نشینی طالبان از مرکز شهر کندز و ولسوالی خان‌آباد شده است.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که طالبان بار دیگر به کندز حمله کرده و موفق شده بودند تا شماری از مناطق این ولایت را تصرف کنند و توانستند عملیات گسترده‌ی MANDEGARرا در شهر نیز آغاز کنند.
گزارش‌ها می‌رساند که در ولسوالی خان‌آباد جنگ شدید میان نیرو های دولتی و طالبان جریان دارد و قلعۀ ذال کاملاً در کنترل طالبان قرار دارد و دولت در صدد باز پس‌گیری این ولسوالی اند.
اما نماینده‌گان کندز در مجلس با رد این خبر می‌گویند که طالبان به دلیل اختلافات شدید که میان خودشان وجود دارد، طالبان شکست سختی در کندز خوردند.
عبدالوود پیمان نمایندۀ مردم کندز در مجلس، دلیل عقب‌نشینی طالبان را پراکنده‌گی و شکاف میان طالبان عنوان کرده، گفت: شکاف میان طالبان سبب شده تا نیروهای امنیتی پیش‌روی کرده و شاهراه کندز بغلان را باز کند.
آقای پیمان که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: “قلعه ذال هنوز هم در دست طالبان است و طالبان بر مقر ولسوالی تسلط دارند؛ ولی تلاش‌ها به شدت جریان دارد تا این ولسوالی نیز از چنگال طالبان آزاد شود”.
این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: ولسوالی خان‌آباد که گفته می‌شد توسط طالبان اشغال شده نیز آزاد شده و اکنون نیروهای امنیتی به تمامی ولایت کندز به جز ولسوالی قلعۀ ذال تسلط دارند و امنیت در شهر برقرار است.
بااین حال، شیرعزیزکامه‌وال رییس زون ۸۰۸ سپین زر به روزنامۀ ماندگار از بازپس‌گیری‌ برخی از مناطق کندز توسط نیروهای امنیتی خبر داده و می‌گوید که به جز ولسوالی قلعۀ ذال تمامی ولسوالی‌های کندز تحت کنترل دولت قرار دارد.
آقای کامه‌وال با انتقاد از رسانه‌ها می‌گوید: نباید رسانه‌ها شایعات را به عنوان خبر نشر کنند، زیرا چند روز پیش یکی از رسانه‌ها خبر نزدیک شدن طالبان به مرکز شهر کندز را نشر کرد که کاملاً نادرست و غلط بود.
به گفته او: همین اکنون امنیت در کل شهر کندز تامین است و شاهراه کندز بغلان بر روی مسافران باز است و مردم با خیال راحت سفر می‌کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد.
او همچنان گفت: عملیات بالای ولسوالی قلعۀ ذال ادامه دارد و بسیار زودی این ولسوالی نیز از تصرف طالبان خارج ساخته خواهد شد.
کندز از جمله ولایاتی تقریباً ناامن در شمال افغانستان است که بخش‌های از این ولایات در کنترول طالبان قرار داشته و طالبان همواره به بخش‌های این ولایات از جمله مرکز آن حمله کرده و موفق ‌شدند که تا داخل شهر پیش‌روی کرده و شماری از ولسوالی‌های آن را تصرف کنند.
پیش از این نیز بارها کندز تا مرز سقوط پیش رفته؛ اما به کمک نیروهای مردمی و محلی از چنگ طالبان آزاد شده است. مردم این ولایت بارها شاهد درگیر و جنگ و حتا سقوط کندز به دست طالبان بوده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.