سناتوران: عامل نگه‌داری جنگ‌افزار در یک مکتب خصوصی افشا شود

گزارشگر:دوشنبه 25 ثور 1396 - ۲۴ ثور ۱۳۹۶

مجلس سنا، نگهداری جنگ افزار در یکی از مکاتب خصوصی در شهر کابل را غیر قابل تحمل یاد کرده و خواستار مجازات و افشای عاملان این رویداد شد.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا می‌گوید که جنگ افزاری که در یک مکتب خصوصی در کابل نگه‌داری می‌شد، حیثیت یک دیپو(ذخیره گاه بزرگ mandegar-3اسلحه)، را داشته و دولت باید در مجازات و افشای عاملان این قضیه اقدام جدی کند.
آقای ایزدیار که در نشست عمومی دیروز یک‌شنبه، ۲۴ ثور این مجلس صحبت می‌کرد، گفت که استفاده یک مکتب به عنوان مرکز نگه‌داری جنگ افزار نظامی غیر قابل تحمل است و “عامل این قضیه هرکسی که باشد باید به کیفر برسد.
بر اساس گزارش‌های ابتدایی پولیس، این مهمات از مکتب خصوصی «جابر بن حیان» در خوشحال خان از مربوطات حوزۀ پنجم امنیتی شهر کابل به دست آمده است.
گفته می‌شود که این مکتب به یکی از اعضای پیشین شورای ملی مربوط است.
سناتوران در مجلس سنا خواستار افشای نام این عضو سابق شورای ملی هستند، اما حسن شاه فروغ فرمانده پولیس کابل در صحبت با رسانه‌ها، از افشای نام این عضو سابق شورای ملی خود داری کرد.
آقای فروغ می‌گوید که همراه با مهمات ضبط شده، فوتوکاپی کارت‌های محافظان یک عضو پیشین شورای ملی نیز به دست پولیس افتاده است. او گفت که پولیس به این خاطر این مکتب را زیر نظر داشت که گفته می‌شد “صاحب امتیاز آن بچه کاکای رییس خدایداد است ولی من اسم اش را نمی‌فهمم”.
رییس خدیداد چند سال پیش، پس از بازداشت توسط نیروهای ویژۀ امنیت ملی، به اعدام محکوم شد و در زندان اعدام شد.
به گفتۀ ریاست عمومی امنیت ملی، رییس خدایداد رییس یک باند تبه‌کار بود که در قتل، زورگویی، جرایم جنایی و فعالیت‌های مافیایی در کشور دست داشت. امنیت ملی او را خطرناک‌ترین تبه‌کار معاصر افغانستان نام‌برده بود.
به گفتۀ مسوولان در فرماندهی پولیس کابل، از مکتب جابر بن حیان، یک میل راکت‌انداز، یک ماشیندار(پیکا)، ۹ میل کلاشینکوف، مقدار زیادی مهمات، بمب‌های دستی، یونیفورم نظامی، دستگاه‌های مخابره، یک واسطه زرهی شیشه سیاه و یک موتر ترافیک به دست پولیس افتاده است.
فرماندۀ پولیس کابل یادآور شد که این اسحله و مهمات احتمالاً برای انجام حملات هراس افگنانه در این مکتب نگه‌داری می‌شد و قرار بود با استفاده از واسطه ترافیک وارد یکی از ادارات دولتی در شهر کابل شوند.
آقای فروغ گفته است که هم اکنون این قضیه به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده و تحقیقات بالای آن جریان دارد.
این ذخیره‌گاه مهمات شب پنجشنبه هفتۀ گذشته به دست پولیس افتاد و چند نفر به اتهام نگه‌داری این مهمات نیز بازداشت شده اند.
اما، مدیر مکتب جابر بن حیان گفته است که این مهمات از یک خانۀ جوار این مکتب به دست پولیس افتاده و مسوولان این مکتب در نگه‌داری آن نقش نداشته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.