سفیر ناروی: در پروسۀ صلح به کسانی اولویت داده می‌شود که مسلح‌اند و در جنگ‌ها سهم دارند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 26 ثور 1396 - ۲۵ ثور ۱۳۹۶

چهارمین همایش بین‌المللی (سمپوزیم) زیر نام «بانوان پیام‌آوران صلح» به کمک مالی اتحادیۀ اروپا دیروز دوشنبه، ۲۵ ثور در کابل برگزار گردید.
محمد اشرف غنی در این محفل، بانوان را خدمتگاران و مدافعان صلح خواند و گفت که بانوان بی‌سواد در کشور، سه برابرِ مردان بی‌سواد است و علت mandegar-3بی‌سواد ماندن بانوان، جنگ‌های تحمیلی است.
از سویی هم، سفیر ناروی در افغانستان بیان داشت که در پروسۀ صلح افغانستان به کسانی اولویت داده شده است که مسلح هستند و در جنگ‌ها هم سهم دارند.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در این محفل گفت: اهمیت این اجتماع از این جهت است که صلح و آرامش، حیاتی‌ترین خواست مردم و اساسی‌ترین نیاز افغانستان است. این یک اصل اسلامی است که بدون نیت درست نمی‌توان کار درست کرد. هم‌چنان درک واقع‌بینانه و تشخیص درست وضعیت یکی دیگر از پیش‌شرط‌های رسیدن به صلح است.
آقای غنی با اشاره به این‌که دین اسلام مرد و زن را از حیث کرامت انسانی مساوی دانسته است، افزود: “بدون هیچ تردیدی صلح واقعی زمانی تحقق و دوام می‌یابد که مردم افغانستان، زن و مرد حقوق اساسی خود را مصؤن از تعرض احساس کنند.”
محمد اشرف غنی بر این باور است که کامیابی‌هایی که بانوان افغانستان در ۵۰ سال گذشته به دست آورده‌اند، زمینه‌ساز آن قانون اساسی افغانستان بوده است و مزایای قانون اساسی است که بانوان افغانستان امروز دست آوردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به دست آورده‌اند.
او گفت: “برجسته‌ترین علتِ بی‌عدالتی جنسیتی در کشور، دوام یافتن جنگ و ناامنی است. شمار بانوان محروم از سواد در افغانستان، سه برابر مردان بی‌سواد است و علت عمدۀ آن نیز جنگ تحمیلی است که کشور ما با آن دست به گریبان است. بانوان به لحاظ فطری و تاریخی خدمت‌گاران و مدافعان صلح بوده و هستند و به همین دلیل، نقش آنان در آوردن صلح برجسته و مهم تلقی می‌شود.”
رییس حکومت وحدت دملی در ادامه بیان داشت که شدتِ مخالفتی که نسبت به جنگ در ادبیات فرهنگی ما وجود دارد، خالق آن بانوان بوده‌اند، بناً لازم است تا دیدگاه‌های آنان را در بارۀ صلح بشنویم.
آقای غنی از اشتراک کننده‌گان این سپوزیم و سایر بانوان خواست تا پیشنهادهای مشخص‌شان در بارۀ صلح را به حکومت وحدت ملی ارایه کنند.
همزمان با این، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ کشور در این نشست، نقش بانوان را در ترویج صلح و خشکاندن ریشه‌های جنگ و خشونت ارزنده خوانده و بیان کرد که به‌خاطر تغییر باورهای سنتی مردم و تربیت نسل آگاه و پابند به صلح در جامعۀ ما و برای ترویج فرهنگ صلح دوستی، نقش بانوان اهمیت بنیای دارد.
آقای ربانی نقش بانوان را در پیشرفت اقتصادی اجتماعی یک کشور برجسته و ملموس خواند و افزود: جنگ دلیل اصلی به حاشیه رفتن بانوان در افغانستان است.
به باور وزیر امور خارجه، حکومت وحدت ملی برای تأمین حقوق بانوان گام‌های عملی برداشته است.
او با بیان این‌که طی چهار دهه جنگ در کشور سبب شده بانوان به حاشیه بروند و بیشتر آسیب ببینند، اظهار داشت: “ارتقا مشارکت سیاسی بانوان و محیا ساختن نقش آنان در صحنه، یکی از اهداف دولت است. ما باور داریم که نقش بانوان در ترویج صلح بسیار حیاتی و ضروری می‌باشد.”
در عین حال، در این نشست معاون مدیر عامل بخش آسیایی اتحادیۀ اروپا گفت که دولت افغانستان در زمینۀ حمایت از بانوان دستاوری‌هایی دارد.
این مقام اروپایی از قانون منع خشونت علیه بانوان یاد کرد و گفت که باید این قانون و قوانین دیگر عملی و تطبیق شود و هم‌چنان نیاز است تا پولیسی وجود داشته باشد که باورمند به تساوی جنسیتی بوده و از آن حمایت کند.
از سویی هم، سفیر ناروی در این نشست گفت که کشورش در زمینۀ حمایت از صلح با افغانستان همکاری می‌کند، اما یکی از اولویت‌های خارجی ناروی در این زمینه این است که به چه کسی در میز مذاکره نقش داده می‌شود؟
او گفت: “طوری که دیده می‌شود، به کسانی که مسلح هستند و در جنگ‌ها سهم دارند، نقش داده می‌شود، این یک مشکل است. باید به بانوان و کسانی که متضرر شده‌اند، نقش داده شود و این یک امر عقلانی است.”
سفیر ناروی تأکید کرد که باید نیروهای امنیتی افغانستان در خصوص حمایت از بانوان با بالاترین معیاری‌های بشری پایبند بوده و مطابق به آن عمل کنند.
چهارمین همایش بین‌المللی (سمپوزیم) بانوان بر محور توان‌مندسازی بانوان در عرصه‌های مختلف و تبادل تجارب بین‌المللی آنان تدویر یافته و تا سه روز آینده در ارگ ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.