در مراسم گرامی‎‌داشت از شهادت رسول‌‌خان محسنی مطرح شد: دولت دهل نفاق، کشمکش، انحصارگرایی و تبعیض می‌نوازد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 30 ثور 1396 - ۲۹ ثور ۱۳۹۶

از چهارمین سالگردِ شهادت محمد رسول محسنی، یکی از فرماندهان جهادی و رییس پیشین شورای ولایتی بغلان به روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، در کابل گرامیداشت شد.
در این مراسم شمار زیادی از سران جهادی، نماینده‌گان مردم در مجلس و مقام‌های حکومتی اشتراک کرده بودند.
mandegar-3صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجۀ کشور بر تمرکززدایی قدرت و برپایی نظام پارلمانی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف بزرگ حزب جمعیت اسلامی افغانستان، تأمین عدالت در جامعه و مشارکت سیاسی مردم در تعیین سرنوشت‌شان است.
صلاح‌الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی گفت: “جمعیت اسلامی باور دارد که اصلاح نظام سیاسی و توزیع افقی قدرت، تنها از طریق پارلمانی ساختن نظام ممکن است و نظام‌های متمرکز به عنوان مردم‌سالاری‌های حداقلی، پاسخ‌گوی واقعیت‌ها نیستند”.
رییس جمعیت اسلامی به برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی‌ها و برگزاری لویه جرگه تأکید کرده و گفت: “وقتی که بر اصلاح ساختار نظام سیاسی کشور تأکید می‌کنیم، اصلاحات در جمعیت اسلامی را نیز فراموش نکرده‌ایم. کارهایی در این راستا انجام شده و پس از این نیز، آن را به عنوان یک ضرورت، با جدیت بیشتر دنبال می‌کنیم”.
آقای ربانی بیان داشت: وقتی که بر عادلانه بودنِ صلح تأکید می‌کنیم، معنایش مخالفت با صلح نیست، بلکه هدف ما این است که نباید دست‌آوردهای خویش را قربانی صلح غیر عادلانه کنیم و این تنها خواست جمعیت اسلامی نه، بلکه یک خواست ملی است.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در این مراسم گفت: حکومت وحدت ملی وضعیت کشور را به حالت هُشدارباش رسانده است؛ زیرا این حکومت نه اختیار ملی دارد، نه عزت ملی و در میان بازیگران کلان و بیرونی نیز خود را گُم کرده است.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با بیان این‌که شهید محمد رسول محسنی “تنومند درختی از تباره آزاده‌گان، مجاهد راه‌خدا و مقاومت‌گرِ خیراندیش” بود، خطاب به مجاهدان و جوانان گفت: “هم‌سنگران، پدران و برادران شما در میدان جهاد و مقاومت پیروز بودند و شما نیز طی مدت ۱۶ سال اخیر در میدان مردم سالاری، انتخابات و دموکراسی پیروز بوده‌اید، اما همان‌طوری که مجاهدان را نگذاشتند حکومت تشکیل دهند، به همان شیوه شما را نیز نگذاشتند حکومتی در کشور شکل گیرد که به قول قهرمان ملی کشور، هم می‌توانستیم با خود زنده‌گی کنیم و هم با دنیای بیرون”.
به گفتۀ آقای مسعود: “مسوولان حکومت وحدت ملی نمی‌دانند در کجای جفرافیا و تاریخ این سرزمین قرار دارند. آنان مأموریتی انجام می‌دهند که حتا خودشان آگاه نیستند که با سرنوشت مردم چه می‌کنند. بازیگران بیرونی چنان در یک حالت جنگی آمده‌باش قرار دارند که از صلح و امنیت فرسنگ‌ها به دوریم”.
رییس عمومی بنیاد قهرمان ملی کشور می‌گوید که کشور و مردم در شرایط موجود سخت نیازمند هم‌گرایی، همدلی، وحدت، صلح و عدالت استند، اما دولت بر خلاف توقع مردم، دهل نفاق، کشمکش، انحصارگرایی، تبعیض و تعصب را می‌نوازد.
او گفت: “برای مردم شعار وحدت ملی، صلح، مبارزۀ ضد فساد، دوستی و هم‌زبانی می‌دهند، اما خودشان میان خود در چارچوب کوچک دولت، نه وحدت ملی را به نمایش گذاشتند، نه صلح میان خود را، نه تفکر ملی را، بلکه برعکس، دولت موجود به کانون افتراق، کانون فساد، سرچشمۀ تبعیض، تغذیۀ تعصب، جنون خودکامه‌گی به قدرت و ثروت تبدیل شده است”.
احمدولی مسعود تأکید کرد که حکومت وحدت ملی خود به یک بحران تبدیل شده، زیرا با کسانی که عملاً مسلح هستند به توافق می‌رسند، اما با کسانی که سال‌هاست به ارزش‌های نوین و قانون پایبند بوده‌اند و طبل صلح و برادری می‌نوازند، سر دشمنی گرفته است.
آقای مسعود بر این باور است که “حلقات معینی با ذهنیت‌های کهنه، به حیث مهره‌های کوچک در دست بازیگران منطقه و فرامنطقه، تلاش دارند تا نفوذ شخصی و گروهی خود را زیر پوشش قوم و با حمایت بیرونی، تحکیم بخشند و افغانستان را به گذشته‌های ناکام و استبدادی برگردانند”.
از سویی هم، عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ در این مراسم به بسیج نیروهای جهاد و مقاومت تأکید کرد و گفت که حکومت وحدت ملی هیچ برنامه‌یی برای تأمین امنیت شمال کشور ندارد و این حکومت درگیر تصاحب بیشتر قدرت است.
عطا محمد نور، والی بلخ بر این باور است که اگر مدیر و مدبرِ خوب باشیم، کسی نمی‌تواند “جنگ‌های نیابتی” را در کشور ما راه بیاندازد.
آقای نور می‌گوید: “همه از حاکمیت مطلق حکومت شکایت دارد. چرا خود ما یک تیم نشویم و در هر دور خود ما قوى و منسجم پیش نرویم؟ ما صف واحد می‌خواهیم. هیچ‌کدام ما برتر از یک دیگر نیستیم. هر کسی خوب کار می‌کند، از او باید حمایت کنیم”.
والی بلح به برگزاری کنگرۀ حزب جمعیت اشاره کرد و گفت: حزبی که ۶۰ سال قدمت دارد، باید انسجام هم داشته باشد. کنگره باید برگزار گردد و هرکسی که توان‌مندی مدیریتِ خوب را داشت، می‌تواند این حزب را مدیریت کند.
آقای نور می‌گوید: هر کسی که دعوای تاج و تخت می‌کند، رقیبش تنها جمعیت است و بس.
او موجودیت گروه داعش در افغانستان را ساخته‌گی خواند و تأکید کرد: “طالبان امروز چهار قسمت شده‌اند، اما نقطۀ خطرناک برای شمال، داعشِ ساخته شده در شمال است. هلیکوپتر در ساحات‌ شمال وارد می‌شود و تجهیرات فراهم می‌کند. جنگ نیابتی جریان دارد. هزاران تن از مردم ما قربانی می‌شوند، اما دولت هیچ برنامه‌یی در این مورد ندارد”.
به گفتۀ آقای نور، جنگ در شمال رابطه با اقتصاد و رقابت دارد و اگر حکومت به این جنگ توجه نکند، شمال به سوریه دوم تبدیل می‌شود.
والی بلخ با بیان این‌که در شمال جنگ سنی و شیعه را به راه می‌اندازند، تأکید کرد: اگر من در جنگ دخالت کنم، برای بسیاری‌ها قابل قبول نیست، اما من نمی‌توانم با چشمان خود قربانی شدن فرزندان‌مان را ببینم.
او خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی گفت: “شمال در آتش می‌سوزد، اما این چه آتشی است که فقط برای سوختن ملت ما ساخته شده است؟ جوابش را باید همه‌یی شما که دعوای رهبری می‌کنید بدهید”.
همزمان بااین، عبدالهادی ارغندیوال، رهبر حزب اسلامی در این مراسم گفت، شرایط عینی جامعۀ ما ایجاب می‌کند که ما سلیقه‌های خود را گنار گذاشته و به عقیدۀ خود اتکا کنیم، زیرا گذشته نشان می‌دهد که سلقیه‌ها سبب شده ما به جناح‌های متعدد تقسیم شویم.
در سویی دیگر، محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری در این مراسم گفت: شهادت محمد رسول محسنی از جملۀ سلسلۀ مرموز قتل‌های زنجیره‌یی است که از شهادت قهرمان ملی افغانستان آغاز شد و تا شهادت شهید صلح استاد ربانی رسید و هنوز هم ادامه دارد.
آقای قانونی به این باور است که اگر برای پاسداری از خود شهدا، راز و رمز قتل‌های زنجیره‌یی تحقیق و سرنخ آن پیدا و جلو آن گرفته نشود، باتوجه به کمرنگ بودن این توطیه‌ها در گذشته و پُر رنگ‌شدن آن وضعیت فعلی، در آینده شمار دیگری نیز تعمۀ این دسایس خواهند شد.
او گفت: “انتقال جبهات جنگ و تشکیل کمربند سبز در مناطق مختلف افغانستان به ویژه در شمال، بخشی از استراتیژی‌های درون‌مرزی و برون‌مرزی است که بار دیگر ملت را به چالش گرفته است. دسایس خطرناک‌تر از آن است که تا هنوز متوجه آن بودیم و هستیم. تروریسم و افراط‌گرایی در افغانستان خطر است”.
معاون پیشین ریاست‌جمهوری با بیان این‌که “امروز به صورت بسیار مرموز صدای طبل قومی به عنوان یک پروژۀ تحمیل شده و صادر شده شنیده می‌شود”، تصریح کرد: اگر مسوولان حکومت تدبیر نکنند، مردم افغانستان شاهد صفحۀ جدیدی از تحمیل جنگ بر اجسادِ زخم خوردۀشان خواهند بود.
آقای قانونی در قسمتی از سخنانش گفت که برگزاری به موقع انتخابات ریاست‌جمهوری، خط قرمز مردم و نیروهای سیاسی افغانستان است.
او گفت که هر گونه اهمال‌کاری و تأخیر نسبت به برگزاری انتخابات، نشان دهندۀ توطیه بوده و به هیچ‌وجه از سوی مردم پذیرفته نخواهد شد.
آقای قانونی هم‌چنان تعویق انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را اهمال‌کاری حکومت نسبت به تطبیق قانون خوانده، اظهار داشت که این نهاد اگر تاکنون مطابق به قانون اساسی برنامه‌ریزی می‌کرد، انتخابات پارلمانی تا کنون برگزار شده بود.
او از حکومت خواست که با نهایی شدن استفاده از تکنولوژی در انتخابات پیشرو، هر چه زودتر تقویم انتخابات را مشخص ساخته و اعتماد مردم را دوباره کسب کند.
پاسخ حکومت
با این وجود، دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم و در پاسخ به انتقادهایی که از حکومت صورت گرفت، تأکید کرد که مسوولان حکومت هیچ علاقه‌یی به تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند و تأخیر در برگزاری انتخابات نیز برای‌شان قابل قبول نیست.
رییس اجرایی با اشاره به این‌که حکومت، انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را برگزار خواهد کرد، گفت: آخرین بحث‌ها در مورد چگونه‌گی استفاده از تکنالوژی در انتخابات پیشرو، بین مسووان حکومت جریان دارد و آنها متعهد هستند که این انتخابات را به موقع برگزار کند.
او گفت: حکومت اجازه نمی‌دهد که انتخابات ریاست‌جمهوری حتا یک لحظه به تأخیر بیافتد.
دکتر عبدالله از چهره‌های سیاسی کشور خواست که نسبت به تعلل‌ها، خلل‌ها و کمبودهایی که در فراروی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد بحث و تبادل نظر کرده و این چالش‌ها را بهبود ببخشند.
این در حالی است که به تازه‌گی شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان از کُندی روند آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات شکایت کرده و گفته اند که مسوولان حکومت در این زمینه دست‌آوردی نداشته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.