شورای احزاب و ایتلاف‌های سیاسی: از سپردن مسوولیت کمیسیون شکایات به دادگاه نگران ایم

- ۱۸ قوس ۱۳۹۱

شورای هماهنگی احزاب و ایتلاف‌های سیاسی، با تصمیم حکومت افغانستان مبنی بر سپردن صلاحیت‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی به دادگاه عالی، جداً مخالفت کرده است.
شورای هماهنگی احزاب و ایتلاف‌های سیاسی، بر ادامۀ فعالیت کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید می‌ورزد و می‌گوید: سپردن صلاحیت این کمیسیون به دادگاه عالی، شفافیت انتخابات را زیر سوال می‌دهد.
اعضای این شورا روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفته‌اند، تصمیم شورای وزیران مبنی بر نظارت کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی دادگاه عالی، برخلاف خواست‌ مردم می‌باشد.
حمید الله فاروقی عضو شورای هماهنگی احزاب و ایتلاف‌های سیاسی ضمن خوانش اعلامیۀ این شورا گفت: اعضای این شورا از این بابت سخت نگران اند.
او افزود: «این کار برای ما تشویش‌هایی را ایجاد می‌کند که گویا حکومت به این بحث علاقه ندارد که یک انتخابات سالم، شفاف و عادلانه مطابق به قانون اساسی در سال ۱۳۹۳ و بعد از آن برگزار شود. ما با جدیت و اتفاق نظر می‌گوییم که این موضع حکومت نادرست است و به همین خاطر این یک نگرانی جدی است.»
شورای احزاب و ایتلاف‌های سیاسی از حکومت خواسته تا در مورد این تصمیمش بازنگری کند.
شورای وزیران هفتۀ گذشته طرح قانون انتخابات را تایید کرد که براساس آن، صلاحیت کمیسیون شکایات انتخاباتی به دادگاه عالی سپرده شده است.
مسوولان شورای احزاب سیاسی تاکید می‌کنند که دادگاه عالی نمی‌تواند به شکایت‌های انتخاباتی طوری که لازم است رسیده‌گی نماید و حق را به حق‌دار برساند.
این شورا از پارلمان نیز می‌خواهد تا در این مورد توجه جدی نمایند و در رابطه به این موضوع، طوری تصمیم بگیرند که خواسته‌های احزاب سیاسی و جوامع مدنی نیز در نظر گرفته شود.
این درحالی است که روز گذشته رییس‌جمهور کرزی یک‌بار دیگر از تصمیم شورای وزیران حمایت کرد و آن را به نفع افغانستان خواند.
او گفت: «مشکل انتخابات را در امریکا کی حل می‌کند؟ آیا آن‌ها برای حل مشکلات انتخابات(شان) کدام کمیسیون دارند، یا این‌که توسط محکمه حل می‌شود. در هند این مشکل را کی حل می‌کند، مطرح کردن فساد یک وسیله است که افغانستان قوی نشود و در این کشور در مسایل ملی دست‌های بیگانه کار کند. طرحی که توسط وزارت عدلیه ترتیب شده است از نظر کابینه جامع و به نفع آیندۀ افغانستان است؛ این طرح برای انتخابات آینده نیز می‌باشد، بناً ما باید نهادهای دولتی خود را تقویه کنیم.»
در همین حال، احزاب و ایتلاف‌های سیاسی بر حضور دو عضو خارجی در کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید می‌کند، اما رییس جمهور کرزی با حضور خارجی‌ها در دستگاه‌های انتخاباتی افغانستان، همواره مخالفت کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.