خلیل‌زاد جانشین بالقوه کرزی؟!

- ۱۸ قوس ۱۳۹۱

زلمی خلیل زاد، سفیر سابق امریکا در کابل با هدف انجام برخی رایزنی‌ها به منظور تضمین برگزاری انتخابات و انتقال آرام قدرت در کشور پس از پایان ریاست جمهوری حامد کرزی به کابل بازگشته است.
به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، بنا به گفته سیاستمداران افغان این مذاکرات سیاسی با هدف کمک به تعیین یک جانشین بالقوه برای حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان که بتواند با خارج شدن نیروهای خارجی از کشور در پایان سال ۲۰۱۴ اتفاق نظر را حفظ کند، انجام می‌شود.
بسیاری از مقام‌های افغان وغربی معتقدند خلیل زاد ممکن است خود یک کاندیدای بالقوه برای جانشینی حامد کرزی باشد.
خلیل زاد در پاسخ به این سوال که آیا کاندیداتوری برای ریاست جمهوری افغانستان را بررسی می‌کند پاسخ داد: هدف سفر من این نیست.
خلیل زاد که ۶۱ سال سن دارد در روزهای اخیر در حالی که به عنوان میهمان در کاخ ریاست جمهوری افغانستان اقامت داشته به سیاستمداران مهم این کشور نیز دیدار کرده است.
خلیل زاد به عنوان سفیر امریکا در افغانستان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ نقش مهمی در تقویت قدرت حامد کرزی ایفا کرده و اغلب به طور روزانه با رییس جمهوری افغانستان دیدار داشت.
وی گفته است سیاستمداران افغانستان باید اطمینان حاصل کنند که تغییر دولت براساس قانون اساسی به طور دموکراتیک و بر پایه نظم صورت می‌پذیرد.
خلیل زاد افزود: من اینجا هستم تا دستیابی به توافق میان شخصیت‌های مهم و نیروها در خصوص اتفاق نظر بر مسائل پیش روی کشور را تسهیل کند.
براساس قانون اساسی افغانستان حامد کرزی دیگر نمی‌تواند برای دور سوم متوالی رییس جمهوری این کشور شود. با وجود این کرزی هنوز فرد ارجحی را به عنوان جانشین خود اعلام نکرده است. تعدادی از اعضای بلندپایه دولت وی در نشست‌های اخیر شرکت داشتند.
یکی از این مقامات گفته است این نشست‌ها درباره کاندیدای جانشین نبود بلکه اول از همه ما باید درباره یک برنامه توافق کنیم.
سیاستمداران افغان خواهان اجتناب از تنش‌هایی هستند که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ به وجود آمد و بسیاری از حامیان سابق دولت را تبدیل به مخالفان آن کرد و آتش تنش‌های قومی را نیز شعله‌ور ساخت. در صورت بروز بحران مشابهی در جریان انتقال قدرت در سال ۲۰۱۴ نیروهای امنیتی افغانستان با خطر چند دستگی رو به رو شده و ممکن است زمینه برای تقویت طالبان فراهم شود.
کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان باید به منظور ایجاد اتفاق نظر سعی در جلب حمایت رهبران قدرتمند ائتلاف شمالی از جمله مخالفان طالبان که نماینده قومیت‌های تاجیک، ازبک و هزاره است داشته و حمایت پشتون‌ها به عنوان بزرگترین گروه نژادی در افغانستان را نیز به دست آورد.
ایمال فیضی، سخنگوی حامد کرزی اعلام کرده که رییس جمهوری افغانستان هنوز جانشینی را در نظر نگرفته و در خصوص میزبانی وی از خلیل زاد نیز مساله ویژه‌ای وجود ندارد.
فیضی افزود: هر بار که خلیل زاد به اینجا می‌آید در کاخ ریاست جمهوری اقامت می‌کند زیرا ایمن‌تر بوده و راحت‌تر می‌تواند مقام‌ها را ملاقات کند.
خلیل زاد، یک امریکایی دارای اصالت افغان و از قوم پشتون است که در شهر مزار شریف در شمال افغانستان متولد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.