کوه‌نوردان در تلاش فتح قله‌های کوه بابا

گزارشگر:سه شنبه 2 جوزا 1396 - ۰۱ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3برای نخستین بار گروهی از دختران وپسران کوه‌نورد آماتور در ولایت بامیان، در تلاش‌اند تا قله‌های بلند کوه بابا را فتح کنند.
هرچند بامیان از ولایات کوهستانی کشور است، و باشنده‌گان اکثریت روستاهای این ولایت، در دامنۀ کوه‌ها زیست دارند اما کوه‌نوردی هنوز به عنوان یک ورزش، در بین مردم جا باز نکرده وبرای دختران ورزشکار، این رشتۀ ورزشی کار دشوار پنداشته می‌شود.
اخیراً باشگاه‌‌ورزشی(عقاب)در ولایت بامیان با راه‌اندازی تور کوه‌نوردی که در آن ۸ دختر و۲۲ پسر ورزشکار اشتراک دارند در تلاش ترویج فرهنگ ورزش کوه‌نوردی وجلب توجه سیاحان خارجی به داشته‌های طبیعی این ولایت است.

نصرالله عادلی مسئوول باشگاه ورزشی عقاب دراین باره گفت که اولین باراست که تور کوه‌نوردی را برگزار کرده‌اند وامید وار اند که درآینده به شکل مسلکی این رشتۀ ورزشی را دربامیان مروج سازند.
بانوان کوه‌نورد در بامیان می‌گویند که آنان به هدف تشویق دختران افغانستان به رشته‌های ورزشی، اشتراک در مسابقات جهانی وفتح قله‌های کوه بابا در این ولایت کوه‌نوردی می‌کنند.
این گروه از دختران و پسران ورزشکار، در نخستین تجربۀ تورکوه‌نوردی ‌شان، حدود ۱۶ کیلومتر فاصله را در ارتفاع ۴۴۴۰ متراز سطح بحر صعود کردند.
افضل نوری یکی از ورزشکاران گفت: بامیان با داشتن جاذبه‌های گردش‌گری یکی از بهترین مکان‌ها برای کوه‌نوردی است.
ورزشکاران می‌گویند که از اولین تجربۀ کوهنوردی شان در دامنۀ سلسله کوه‌های بابا، لذت بردند و در تلاش‌اند تا با ترویج این رشتۀ ورزشی دربین ورزشکاران، بلندترین قلۀ شاه فولادی را که ۵۱۴۰ متر از سطح بحر ارتفاع دارد، فتح کنند.
هرچند کوه‌نوردی در افغانستان تاریخ پنج هزار ساله دارد، اما این رشتۀ ورزشی هنوز به صورت خوب دربین جوانان ورزشکار به ویژه بانوان رشد چندانی نکرده است.
درحالی که این ورزشکاران، لباس و لوازم مناسب کوه‌نوردی ندارند، اما می‌گویند از این‎که دختران آزادانه همراه پسران ورزشکار به کوه‎نوردی می‌پردازند، خوشحال‎اند و به آیندۀ شان امید وار می‌شوند.
صدیقه، یکی از کوهنوردان آماتور می‌گوید بسیار خوشحال است که در بامیان محدودیت برای زنان و دختران وجود ندارد و آن‌ها آزادانه می‌توانند در رشته‌های مختلف ورزشی رو آورند.
ورزش‌های فصلی در بامیان در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است. اکنون در سطح ولایت بامیان، بیش از یک صد بانو عضویت تیم‌های بایسکل‌‌رانی، بدمینتون، اسکی، فوتبال و والیبال را دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.