استقبال طالبان از ماه رمضان/ ده‌ها تن را به خاک‌‌‌‌وخون کشاندند

گزارشگر:یک شنبه 7 جوزا 1396 - ۰۶ جوزا ۱۳۹۶

در اولین روز ماه رمضان یک حمله‌کنندۀ انتحاری دست‌کم ۱۸ تن را در ولایت خوست به قتل رساند.
مقامات در ولایت خوست گفتند که صبح روز شنبه یک حمله‌کننده انتحاری موتر بمبگذاری شده‍‌اش را در مرکز شهر خوست در نزدیکی یک استدیوم فوتبال منفجر ساخت.
mandegar-3فیض‌الله غیرت فرمانده پولیس خوست گفت که هدف این انفجار یک کاروان نظامیانی بود که توسط نیروهای ایالات متحده امریکا آموزش دیده‌اند.
غیرت افزود این انفجار حوالی ساعت هشت و نیم صبح به وقت محلی در نزدیکی استدیوم و یک ایستگاه بس که در مجاورت یک پایگاه نظامی موقعیت دارند، رخ داد.
غیرت گفت که دو کودک نیز در میان زخمی شده‌گان این رویداد هستند.
گل محمد منگل رییس صحت عامه خوست گفته است که چندین جسد به شفاخانۀ مرکزی این ولایت انتقال داده شده است. او گفت: “جسدها قابل شناسایی نیستند و به همین خاطر این دشوار است که بگوییم غیرنظامی یا نظامی هستند.”
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله گفته است که در این انفجار ۱۸ تن کشته شده اند. دانش گفته است که بیشتر کشته شده‌گان این رویداد افراد ملکی هستند.
در همین حال، در حملاتی در ولایت بادغیس نیز تلفاتی وارد شده است.
در ولایت بادغیس نیز در اولین روز ماه رمضان، ملیشه‌های مسلح بالای نیروهای امنیتی در ولسوالی قادس حمله کرده‌اند که به گفته مقامات امنیتی دست کم ۲۲ شورشی در آن کشته شدند.
ظاهر بهاند سخنگوی والی بادغیس به رویترز گفت شش تن از نیروهای امنیتی و هشت غیرنظامی نیز در این درگیری‌ها جان باخته اند. وی اضافه کرد که در جریان زد و خورد ۳۳ شورشی و ۱۷ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.
دولت افغانستان که از حمایت غرب برخوردار است، در کنار نبرد با گروه‌های مختلف مسلح، در سطح گسترده تری با دو گروه تندرو طالبان و تروریست‌های داعش در جنگ قرار دارد.
شورشیان طالبان حملات‌شان را در هفته‌های اخیر و دقیقا قبل از آغاز ماه رمضان شدت بخشیده و به رشته‌یی از کشتارها در قندهار، پکتیا و هلمند دست زده اند.
مقامات این حملات را محکوم کرده و گفته‌اند که طالبان با کشتن غیرنظامیان مبنای فعالیت‌شان را به رخ می‌‎کشند.
رییس حکومت وحدت ملی در واکنش به این حمله تروریستی گفته است، تروریستان در روز نخست ماه مبارک رمضان با انجام حمله تروریستی در ولایت خوست، شماری از هم‌وطنان ما را شهید و مجروح نمودند.
وی افزوده:”گروه‌های تروریستی که به ارزش‌های دینی و روزهای متبرک ارج قایل نیستند، بار دیگر به اشاره باداران خود مرتکب جنایت‌بشری و عمل نابخشودنی گردیدند و بی‌رحمی شانرا ثابت ساختند که این عمل جانی آنها در هیچ دین و آیینی، توجیه‌پذیر نیست”.
رییس جمهور تاکید کرده است:” جنایت‌کاران باید بدانند که کشتن مردم و هدف قراردادن شهروندان بی‌گناه، هیچ‌گاه آنان را به اهداف شوم شان نمی‌رساند، بلکه نفرت و انزجار مردم نسبت به آنان هر روز افزون‌تر می‌گردد”.
ریاست اجرایی نیز این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرده است و آن را یک عمل غیراسلامی و انسانی خوانده است.
این انفجار در حالی در اولین روز ماه مبارک رمضان به وقوع می پیوندد که دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی در پیام‌های جداگانه از گروه‌های شورشی خواسته اند که به احترام ماه رمضان دست از حملات نظامی بردارند.
مسلمانان در سراسر جهان معمولا ماه رمضان را برای روزه گرفتن و عبادت و آئین های مقدس دیگری وقف می‌کنند. ماه رمضان در کشورهای مختلف اسلامی یک روز زودتر و یا دیرتر آغاز می‌شود. در افغانستان روز شنبه ۲۷ ماه می ۲۰۱۷ رسما روز اول ماه رمضان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.