یک مقام پاکستانی: شبکۀ حقانی به افغانستان گریخته است

گزارشگر:یک شنبه 14 جوزا 1396 - ۱۳ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3سفیر پاکستان در امریکا می‌گوید که “شبکه حقانی” به افغانستان فرار کرده و کابل به جای متهم کردن این کشور، با این گروه مقابله کند.
اعزاز احمد چوهدری سفیر پاکستان در مصاحبه با واشنگتن تایمز در اظهاراتی عجیب و خنده‌آور گفته است که ارتش این کشور در عملیات‌های وسیعی که انجام داده؛ تمام گروه‌های تروریستی را در مناطق قبایلی از بین برده است.
به گفته وی، شبکه حقانی یک گروه فراری است که به افغانستان گریخته و از آنجا پاکستان را نیز مورد هدف قرار می دهد و تصور اینکه پاکستان مقصر ناامنی افغانستان است؛ ادعایی بی اساس بوده و کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد.
او گفت: “پیش از اینکه دولت افغانستان چیزی بگوید؛ سازمان امنیت این کشور در کمترین زمان ممکن گفته است که شبکه حقانی مسوول این حمله است. اگر این سازمان اینقدر هوشیار است؛ چرا جلو این حمله بزرگ را در حساس ترین منطقه کابل نگرفته است”.
انفجار چهارشنبه (۱۰ جوزا) در نزدیکی چهارراهی زنبق کابل که نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و ۵۰۰ مجروح داشت؛ ۵ میلیارد افغانی به زیربناهای دولتی و خصوصی کابل خسارت وارد آورد.
این حمله در نوع خود بزرگترین حادثه تروریستی ظرف چند سال اخیر در افغانستان بود.
ریاست امنیت ملی افغانستان، ساعتی پس از وقوع این رویداد، شبکه حقانی با هماهنگی سازمان استخبارات پاکستان “ISI” را مسوول آن معرفی کرد. این ریاست قبلا هم با ارایه مدارک، ثابت کرده بود که سازمان استخباراتی پاکستان نقش مستقیمی در ناامنی افغانستان دارد.
حالا سفیر پاکستان در واشنگتن می گوید که ادعای افغانستان بی اساس است و این کشور هیچ تفاوتی میان گروههای تروریستی قایل نیست و با تمام آنها مبارزه می کند.
او حل مشکل افغانستان را هماهنگی استخباراتی دو کشور ارزیابی کرده و تاکید نمود که در این صورت مساله ناامنی و بحران در دو کشور قابل کنترل خواهد بود.
اما افغانستان به پاکستان اعتماد ندارد و بارها اعلام کرده که در صورت درز اطلاعات به این کشور، حتما شبکه های تروریستی از آن با خبر خواهند شد و این موضوع امنیت افغانستان را بیش از پیش با مخاطره رو به رو خواهد کرد.
امریکا مدعی مبارزه با تروریسم در افغانستان است؛ اما نظامیان این کشور هیچ برنامه ای برای مقابله با این پدیده در مناطق قبایلی پاکستان ندارد. بارها سازمان امنیت افغانستان اطلاعات موثقی از حضور تروریستان در خاک پاکستان ارایه کرده؛ اما این کشور تاکنون اهمیتی برای این موضوع قایل نبوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.