قو‌م‌گرایی؛ ریشۀ اصلی هرج و مرج در بغلان

- ۲۰ قوس ۱۳۹۱

 ماندگار

قوم‌گرایی‌ و تعصبات ریشه‌یی مقامات، عامل اصلی تنش‌ها و برخوردهای اخیر در ولایت بغلان می‌باشد.
شماری از نماینده‌گان ولایت بغلان، با بیان این مطلب می‌گویند که مقصر اصلیِ نا امنی‌ها و برخوردهای اخیر در ولسوالی بغلان مرکزی، فرماندۀ امنیۀ بغلان و وزیر امور داخله، می‌باشد.
همچنان مقام‌های محلی بغلان، بزرگترین مشکل این ولایت را افراد مسلح غیرمسوول دانسته، هشدار می‌دهند که اگر به امنیت بغلان توجه صورت نگیرد،  امنیت شمال کشور برهم خواهد خورد.
داکتر محی‌الدین مهدی نماینده بغلان در مجلس، باور دارد که در پشت رویدادهای بغلان تعصبات قومی نهفته است.
وی گفت، عده‌یی ولسوال و فرمانده امنیۀ بغلان مرکزی را مجبور کردند تا از خود دفاع نمایند؛ اما به دلیل برخوردهای جانب‌دارانه، قضیه بغلان مرکزی، سیاسی شد.
این نماینده مجلس می‌گوید: «با تأسف فرمانده امنیه بغلان یک شخص متعصب است؛ او خلاف فیصله شورای نظامی ولایت، به دستور وزیر امور داخله، شب‌هنگام ناگهان بالای فرماندۀ امنیه بغلان مرکزی حمله کرد که در نتیجه‌یی برخورد منفی او، پنج نفر کشته و زخمی شد.»
او گفت، تعصبات در کشور از شورای ملی گرفته تا ارگ ریاست‌جمهوری به اوج خود رسیده است؛ همین قوم‌گرایان اختلاف‌ها را در ولایت بغلان دامن می‌زنند.
او افزود: در رخدادهای بغلان مرکزی هشت تن از نیروهای امنیتی کشته شدند؛ فرماندۀ امنیۀ بغلان، منطقه امن بغلان مرکزی را نا امن و متشنج ساخت.
هم‌چنان آقای مهدی می‌گوید، من به عنوان نماینده مردم بغلان، در این رویدادها وزیر داخله و فرمانده امنیۀ ولایت بغلان را مقصر می‌دانم.
این عضو مجلس گفت، از وقتی فرماندۀ امنیه بغلان به این ولایت فرستاده شده، جز تعصب و تفرقه‌افگنی کار دیگری نکرده است.
وی می‌افزاید، فرمانده امنیۀ بغلان اکثر افسران با تجربه و کار آزموده را از وظیفه سبک‌دوش و خانه‌نشین ساخته و به‌ جای آنان افراد وابسته به قوم و قبیله خود را استخدام کرده است.
او گفت، حکومت در ۱۱ سال گذشته موفق نشد کسی را به بغلان بفرستد که ریشه‌های مشکل را شناسایی و به آن رسیده‌گی کرده و مجرم را به پنجه قانون بسپارد.
هم‌چنان این نماینده مجلس افزود، حکومت در تمام قضایایی بغلان با تعصب عمل می‌کند، همواره برنامه دولت این بوده که اگر والی بغلان تاجیک است، باید فرمانده امنیۀ این ولایت پشتون باشد؛ این عمل قوم‌گرایانه دولت، موجب شده است که در بغلان صلح و امنیت تأمین نشود.
در این حال، رسول‌خان اندرابی رییس شورای ولایتی بغلان می‌گوید، رویدادهایی‌که در این ولایت همواره به وقوع می‌پیوندد، بیشتر از طرف حلقات درون دولت برای «دست‌یابی به برخی اهداف شوم» سازمان داده می‌شود.
آقای اندرآبی با اشاره به حوادثی که چند روز پیش در ولسوالی بغلان مرکزی اتفاق افتید، گفت، چند نفر افراد مسلح غیرمسوول بدون مجوز قانونی سلاح حمل می‌کردند و هر روز نظم شهر را برهم می‌زدند، آن‌ها با برخورد پولیس مواجه شدند؛ پولیس از مرکز ولایت، به ولسوالی بغلان مرکزی هجوم برد؛ اما افراد مسلح چندین روز در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کردند که در نتیجه سه عضو ارتش، شهید شدند.
وی می‌گوید، پشت‌سر این رخدادها دست‌های سیاسی قرار دارد.
او می‌گوید که پس از کشته‌شدن چندتن از نیروهای امنیتی، فرمانده کمین که مسوول این کشتار دانسته می‌شد، گرفتار شد و اما دوباره آزاد گردید.
او تصریح کرد، با رهایی کمین، وزارت امور داخله دوباره دستور گرفتاری او و معرفی فرماندۀ جدید بغلان مرکزی را صادر کرد.
اندرابی گفت: در دور دوم درگیری‌ میان نیروهای امنیتی و فرمانده کمین، پنج تن از نیروهای امنیتی کشته شدند، چند ذخیره‌گان دولت به تاراج رفت؛ من به عنوان نماینده مردم در این رخدادها وزارت امور داخله را مقصر می‌دانم، باید وزیر داخله به مردم پاسخ بدهد.
او می‌گوید، سوال اساسی این‌جاست، وقتی فرمانده کمین به فرماندهی زون برده شد، در صورتی‌که مجرم بود، چرا دوباره رها شد؟
او گفت: تمام حوادث در این ولایت، از طرف برخی حلقات دولتی، به منظور به دست‌آوردن اهداف نامشروع، سازمان داده می‌شود.
آقای اندرابی افراد مسلح غیرمسوول را یک چالش عمدۀ دیگر در این ولایت دانسته گفت: «در این اواخر در مسیر ولسوالی‌های نهرین، بُرکه، خوست‌ و ‌فرنگ، گذرگاه نور، پل‌حصار، ده‌ صلاح، بنو و جَلگه، شماری از افراد مسلح غیرمسوول مزاحمت‌ها و مشکلات زیادی را به مردم ایجاد کرده‌اند، هیچ‌کس از این مسیرها، رفت‌وآمد کرده نمی‌تواند؛ در تمام ناامنی‌ها پسین در ولایت بغلان، وزارت امور داخله مقصر است.»
هم‌چنان رییس شورای ولایتی بغلان می‌افزاید: «برخی تغییر و تبدیلی‌ها بر اساس پارت‌بازی‌ و قوم‌گرایی‌ در این ولایت صورت می‌گیرد؛ دلیل بیشتر اختلاف‌ها ونزاع‌های درونی بغلان از قومگرایی منشأ می‌گیرد.»
هم‌چنان، سلطان محمد عبادی والی ولایت بغلان می‌گوید، کسانی‌که در گذشته به سرنوشت مردم بغلان حاکم بوده‌اند، کوچک‌ترین کاری را در راستای خدمت‌گذاری به مردم این ولایت انجام نداده‌اند.
وی می‌افزاید، بعد از سقوط رژیم طالبان هیچ نوع اعتمادسازی و گام مثبتی در جهت وحدت و همبستگی مردم بر داشته نشده است.
والی بغلان تصریح کرد، در این شکی نیست که دشمنی‌های گذشته‌ تأثر منفی خودش را بالای مردم گذاشته است؛ برخی‌ها، از این اختلاف‌ها به سود خود استفاده کرده، مردم مظلوم را به جان هم انداخته‌اند.
او افزود: ما تلاش داریم، مردم ولایت بغلان در یک فضای امن و بستر مناسب در کنار هم دور از تعبیض و تعصب زنده‌گی نمایند.
آقای عبادی گفت، از روزی‌که من در ولایت بغلان به عنوان والی تقرر حاصل کرده‌ام، شورای‌ مردمی و زمینه گفتمان مستقیم با مردم مساعد شده است؛ در تمام امور دیدگاه‌ها و مصالح شهروندان در نظر گرفته می‌شود، همین اکنون در راستای اعتمادسازی، تامین امنیت، صلح و ثبات کارهای جدی را روی دست داریم.
والی بغلان هشدار داده گفت: «امنیت بغلان، امنیت شمال است؛ ناامنی این ولایت، ناامنی شمال خواهد بود. باید دولت به این ولایت توجه بیشتر کند.»
آقای عبادی می‌افزاید، این ولایت تنها از طرف دشمنان افغانستان و شبکه‌های تروریستی تهدید نمی‌شود؛ بل هر لحظه و هر ساعت مردم مظلوم و ستمدیده‌یی‌که در این ولایت زنده‌گی می‌کنند، از طرف افراد مسلح غیر مسوول تهدید می‌شوند.
والی بغلان گفت: پشت سر گروپ‌های مسلح و باندهای تبه‌کار، رییس و یا وکیل قرار دارد و از آن‌ها‌ حمایت می‌کند؛ این افراد بدون حمایت و پشتوانه آنان، جرأت ندارند امنیت را تهدید کنند.
اما جنرال اسدالله شیرزاد فرمانده امنیۀ ولایت بغلان با رد گفته‌های داکتر مهدی می‌گوید: در بغلان امنیت و صلح برقرار است؛ در اکثر موارد در مورد امنیت این ولایت شایعه‌پرانی می‌شود.
او گفت که خلاف آنچه در رسانه‌ها بازتاب داده می‌شود، امنیت ولایت بغلان تأمین است و هیچ مشکل جدی مردم این ولایت را تهدید نمی‌کند.
فرمانده امنیه بغلان افزود، در تأمین امنیت تنها فرماندۀ امنیۀ ولایت مسوولیت ندارد؛ بل در این‌جا ولایت، ریاست امنیت ملی و اردوی ملی مسوولیت دارند که امنیت مردم را تامین کنند.
او تایید می‌کند که در برخی ولسوالی‌های ولایت بغلان، افراد مسلح غیرمسوول حضور دارند؛ آنان همواره تهدید برای مردم محسوب می‌شوند.
او می‌افزاید، چند روز پیش در مقر ولایت با حضور اعضای رهبری بغلان جلسه‌یی برگزار شد؛ در آن جلسه همه توافق کردند، افراد مسلح غیر مسوول باید خلع سلاح شوند، ولی من تاهنوز وقت پیدا نکرده‌ام که به ولسوالی نهرین بروم و وضعیت را از نزدیک بررسی کنم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.