جمعیت اسـلامی گفت‌وگـو با ارگ را رد کـرد

گزارشگر:دوشنبه 15 جوزا 1396 - ۱۴ جوزا ۱۳۹۶

رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید، رهبری این حزب گفت‌وگو با ارگ در پیوند به حوادث اخیر را رد کرده است.
عطا محمد نور، والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعت اسلامی با نشر اعلامیه‌یی هم‌چنان از دکتر عبدالله خواسته است تا “صفش را مشخص” کند.
mandegar-3در اعلامیۀ آقای نور آمده است که شورای رهبری جمعیت یک هیأت ۱۰ نفری را موظف کرده تا با داکتر عبدالله، رییس اجرایی حکومت وارد گفت‌وگو شود.
به گفتۀ آقای نور، هیأت حزب جمعیت با آقای عبدالله باید مشخص کند که رییس اجرایی با “درنظرداشت رویدادهای خون‌بار اخیر که قربانی مستقیم آن مردم بوده است، در کنار مردم خود می‌ماند یا با کسانی همدست می‌شود که مردم بی‌گناه را به رگ‌بار گلوله بستند”.
در اعلامیه آمده است: “جلسۀ اضطراری شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان ساعاتی پس از حملۀ جنایت‌کارانه به مراسم تدفین شهدا برگزار شد و در نخستین گام، دعوت رسمی ارگ از رهبری جمعیت اسلامی در روز یکشنبه، چهاردهم جوزا برای گفت‌و‌گو و تفاهم در مورد حوادث اخیر را رد کرد.”
آقاق نور در این اعلامیه هم‌چنان گفته است: “رهبری جمعیت اسلامی مسوولیت خویش می‌داند که در این شرایط در کنار مردم ایستاده، به درد دل و خواسته‌های خانواده‌های قربانیان گوش داده و با فریاد بر حق آنان هم‌صدایی کنند و در مرحلۀ بعدی، در مورد راهکار عملی تطبیق خواسته‌های برحق مردم و مبارزه با ترور و توطیه، تصمیم قاطع بگیرد.”
گفتنی است که والی بلخ پیش از این نیز در واکنش به حملۀ تروریستی سه مهاجم انتحاری بر مراسم خاک‌سپاری پسر آقای ایزدیار گفته بود که حلقاتی در درون نظام در سازماندهی حملات اخیر دست دارند.
آقای نور تأکید کرده بود که کشتار بی‌رحمانۀ نمازگزاران جنازۀ شهید سالم ایزدیار، “توطیۀ ناجوان‌مردانه و حملۀ مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی است و گمانه‌ها را بر دست داشتن حلقاتی در درون نظام در سازماندهی این حملات بیشتر می‌سازد.”
هرچند رییس اجرایی حزب جمعیت در اظهارات تازۀ خود فرد و یا گروه مشخصی را متهم به تیراندازی بالای تظاهر کننده‌گان روز جمعه در کابل نمی‌کند، اما در این تظاهرات اعتراضی هفت تن جان باختند و بیش از ده تن دیگر زخمی گردیدند که به ادعای مظاهره‌کننده‌گان، شلیک‌ها از سوی محافظان ارگ و گارنیزیون کابل صورت گرفته است.
یکی از جان‌باخته‌گان در جریان تظاهرات، محمد سالم ایزدیار، پسر محمدعلم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا بود که روز گذشته در مراسم جنازه‌اش با حضور مقام‌های ارشد حکومتی چون، عبدالله عبدالله و سران جهادی و حزب جمعیت، سه حملۀ انتحاری رخ داد و ده‌ها تن دیگر هم کشته و زخمی شدند.
قابل یاد آوری است که پیش از این در مراسم اعلام شورای رهبری موقت حزب جمعیت نیز عبدالله عبدالله حضور نداشت و عطا محمد نور پیش از آن مقاطعۀ سیاسی با عبدالله را اعلام کرده بود. اما جاوید فیصل، معاون سخنگوی رییس اجرایی گفت که عبدالله هم‌چنان یکی از اعضای حزب جمعیت است و در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری نیز از آدرس همین حزب نامزد و حمایت شده است.
این درحالی است که اعتراضات در کابل دیروز وارد سومین روز خود شد. هم‌چنان دیروز در ولایت‌های هرات و تخار نیز در حمایت از تظاهرات کابل، تظاهرات اعتراضی برپا شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.