وزارت صحت عامه: ۶۰ درصـد مبتلایـان به ایـدس از مـراقبت‌های صحـی محـروم‌اند

گزارشگر:چهارشنبه 17 جوزا 1396 - ۱۶ جوزا ۱۳۹۶

وزارت صحت عامه کشور می‎‎گوید که هم اکنون بیش از ۶۰ درصد از مبتلایان به ویروس “اچ آی وی” در افغانستان از مراقبت‌های صحی محروم اند.
احمدجان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه می‌‌گوید که در حال حاضر اکثریت افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی در سطح کشور به خدمات و mandegar-3مراقبت‌های صحی دسترسی ندارند.
آقای نعیم به خبرگزاری جمهور گفت:” به دلیل ذهنیت منفی حاکم نسبت به ویروس اچ آی وی در افغانستان تاکنون اکثریت مبتلایان به این ویروس به فاش شدن و تداوی امراض شان حاضر نشده اند، به این دلیل هم اکنون بیش از ۶۰ در صد این مبتلایان از دسترسی به مراقبت های صحی محروم می باشند”.
به گفته وی، ازمیان حدود ۲۲۹۰ بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور، تنها ۹۰۰ تن از آنان زیر مراقبت های صحی قرار دارند.
آقای نعیم حاضر نشدن اکثریت مبتلایان به ویروس اچ آی وی را عامل اصلی محرومیت این افراد از مراقبت های صحی دانسته، بیان داشت که وزارت صحت برای مبارزه با این عامل برنامه های آگاهی دهی گسترده ای را در سطح کشور روی دست گرفته است.
معین پالیسی وزارت صحت تصرح کرد که این وزارت همچنان برنامه‌های گسترده ای را روی دست گرفته که در سال های آینده تمام مبتلایان به ویروس اچ آی وی را زیر مراقبت های ویژه صحی قرار داده و از انتشار این ویروس در سطح کشور جلوگیری خواهد کرد.
به گفته وی، این برنامه از هزینه مالی “صندوق بین المللی کنترول توبرکلوز، ملاریا و اچ آی وی” در پنج سال آینده تمویل خواهد شد.
گفتنی است که بر اساس تخمین سازمان بین المللی کنترول اچ آی وی از میان تمام نفوس افغانستان حدود بیش از ۶۰۰۰ شهروند کشور از ابتلا به ویروس اچ آی وی رنج می برند که تعداد این افراد نیز رو به افزایش می باشد.
این در حالی است که تنها حدود۲۲۹۰ مورد از این واقعات از سوی وزارت صحت عامه کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.