افتتاح نخستین فابریکه تولید و پروسس چرم در هرات

- ۱۹ جوزا ۱۳۹۶

با افتتاح اولین کارخانه تولید چرم افغانستان در هرات، زمینه کار برای ده‌ها تن از باشنده‌گان این ولایت فراهم گردیده است. این کارخانه می‌خواهد در آینده قرارداد تولید بوت و لوازم چرمی مورد نیاز نظامیان را از دولت بگیرد.
مسئولان این فابریکه می‌گویند در این کارخانه بیش از شش میلیون دالر سرمایه گذاری شده است و سالانه بیش از دو میلیون قطعه پوست مواشی بعد از پروسس به چرم تبدیل می گردد.
عبدالبصیر هوتک رییس فابریکه پوست و چرم هرات می‌گوید این اولین فاریکه تولید چرم خالص در افغانستان است. وی افزود در حال حاضر در این فابریکه ۸۰ تن مصروف کار شدند: «ما در ۱۲ سال گذشته پوست را پروسس کرده و برای تولید چرم به ایتالیا صادر می کردیم، اما حالا می توانیم چرم مورد نیاز مولدین لوازم چرمی را خودمان تامین کنیم. در آینده ما می توانیم افغانستان را در تولید چرم خودکفا کنیم».
محمد آصف رحیمی والی هرات از مسوولان وزارت تجارت کشور خواست تا در راستای رشد فابریکه تولید چرم هرات تلاش کنند.
وی افزود در صورتیکه امتیاز تولید بوتهای نظامی نیروهای امنیتی کشور به این فابریکه داده شود این کارخانه به زودترین فرصت رشد و از عواید آن حکومت افغانستان نیز بهره خواهد برد.: «تصور کنید که دولت این قرارداد را به این فابریکه بدهد. هر سال ۳۰۰ هزار جوره و اگر به هر سرباز دو جوره داده شود، ۵۰۰ هزار جوره بوت باید تولید شود. این باعث ایجاد فابریکه های بیشتر، اشتغال زایی و رشد اقتصاد می شود».
والی هرات می گوید باید در این زمینه دادخواهی شود و این موضوع در شورای عالی اقتصادی مطرح گردد.
با این حال، احمد ضیا سیدخیلی رییس تنظیم انکشاف وزارت تجارت کشور می‌گوید با ایجد این فابریکه افغانستان از لحاظ تولید چرم تقریبا خودکفا گردیده است: «این باعث بلند رفتن ارزش تولیدات می شود، چراکه مواد خام در داخل تولید شده و باعث به میان آمدن زمینه کار برای افراد بیشتری نیز می گردد».
بنا به اظهارات وی در این فابریکه بوت، کیف، کمربند و دیگر وسایل چرمی ساخته خواهد شد و دیگر نیازی نیست تا تجار از کشورهای خارجی وسایل و امکانات چرمی را وارد کشور نمایند.
آقای سیدخیلی همچنان گفت که که با افتتاح این فابریکه، افغانستان خواهد توانست ۵۰ درصد تولیدات چرم خود را از این فابریکه بدست آورد.
در همین حال شماری از باشنده گان هرات با ایجاد این فابریکه اظهار خرسندی نموده می گویند از این طریق شرایط کار برای شان فراهم شده است.
این شهروندان از دولت می خواهند تا در راستای ایجاد کارخانه های صنعتی در این ولایت سهولت های لازم را برای سرمایه گذاران فراهم سازد: «در صورتی که دولت در این زمینه شرکت ها را حمایت کند، مردم نفع می برند. چون برای ما کار فراهم می شود و اقتصاد بهتر می گردد. امیدواریم شاهد ایجاد کارخانه های بیشتری از این گونه باشیم».
این فابریکه در حالی ایجاد شده است که در یک سال گذشته ۲۵ کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی هرات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز به کار نموده که برای صدها تن شرایط کار فراهم شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.