پادشاه عربستان به نواز شریف: پاکستـان یک انتخـاب دارد، یا با ما باشد یا با قطر

گزارشگر:یک شنبه 28 جوزا 1396 - ۲۷ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3دولت عربستان به دنبال قطع روابط دیپلوماتیک خود با دولت قطر، به پاکستان هشُدار داده است که موضع خود را در این مورد مشخص سازد؛ یا با این‌ کشور باشد و یا با قطر.
وبسایت نیوز ویک گزارش داده است که سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان سعودی در دیداری که روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته در شهر جده با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان داشته، به او گفته است: “پاکستان میان عربستان سعودی و قطر باید یکی را انتخاب کند”.
در گزارش آمده است که عربستان سعودی یکی از هم‌پیمان‌های ایالات متحده امریکا بوده و همواره متهم بر این است گروه‌های تروریستی را حمایت مالی می‌کند.
از سویی هم، پاکستان متهم است که در جنگ‌های افغانستان از گروه‌های تندرو مذهبی طالبان و لشکر طیبه حمایت می‌کند.
در گزارش نیوز ویک آمده است که ایالات متحده امریکا پس از آن‌که در سال ۲۰۱۱ اسامه بن لادن در ایبت آباد کشته شد، مخالفت‌های خود را با پاکستان اعلام کرد.
این موضع‌گیری پاکستان پس از آن اتخاذ می‌شود که به دنبال سفر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به عربستان سعودی، چهار کشور عربی روابط دیپلوماتیک خود را با دولت قطر قطع کرد.
این اقدام ۴ کشورهای عربی، با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شده است. تنش عربستان سعودی و قطر، نگرانی‎یی را برای پاکستان ایجاد کرده است.
قطع صادرات گاز به امارات
همزمان با این، دولت قطر در تلاش است تا با توجه به تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای عربستان، امارات و بحرین بر دوحه، با ابزارهای دست داشتۀ خود، اقدامات «انتقام»گیرانه‌یی را در برابر آن‌ها و به‌ویژه امارات متحدۀ عربی روی دست گیرد.
خبرگزاری بلومبرگ امریکا گزارش داده است که تحریم‌ها علیه قطر، با توجه به موجودیت‌ منابع اقتصادی و بندرگاه‌های زیاد تجارتی برای بهره برداری در تجارت خارجی، بر این کشور کم اهمیت است و در صورت ادامه و تشدید این بحران، قیمت جهانی نفت افزایش خواهد یافت.
در گزارش آمده است که احتمال دارد که با افزایش تنش بین کشورهای حوزۀ خلیج فارس، قطر صادرات گاز طبیعی خود به امارات متحده عربی را قطع کند.
این صادرات تا حال از طریق طرح گازی «دلفین» که یک طرح مشترک میان قطر، امارات و عمان است، صورت می‌گیرد.
طرح گازی دلفین، بزرگ‌ترین مشارکت در زمینۀ انرژی در حوزۀ خلیج فارس به شمار می‌رود که از طریق آن بیش از یک سوم نیاز امارات در قسمت گاز مرفوع می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.