رییس کمیسیون مستقل انتخابات: پروسۀ ثبت نام رأی‌دهنده‌گان سال آینده آغاز می‌شود

- ۲۰ قوس ۱۳۹۱

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که پروسۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان، اوایل سال ۱۳۹۲ آغاز خواهد شد.
رییس این کمیسیون می‌گوید: برای ثبت نام دوازده میلیون تن واجدان شرایط در انتخابات ریاست‌جمهوری، آماده‌گی می‌گیرند.
فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه در نشستی گفت که آغاز ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ اول ماه ثور ۱۳۹۲ آغاز می‌شود و چهار ماه طول خواهد کشید.
آقای معنوی بر علاوۀ مشکلات امنیتی از شماری چالش‌های دیگر نیز در روند پروسۀ انتخابات یاد کرد.
او گفت که تعیین نبودن سرحدات و لسوالی‌ها در افغانستان ممکن سبب ایجاد دشواری‌ها در پروسۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان و انتخابات گردد.
او افزود: اگر انتظار داشته باشیم که انتخابات شورای‌های ولسوالی(برگزار) شود با این کارت‌ها و مشخصاتی که در لیست موجوده وجود دارد این کار امکان ندارد. آنچه را که شورای محترم وزیران تصمیم گرفته که در انتخابات مجلس حوزه‌های انتخاباتی در ولایات تقسیم شود؛ اما استدلال ما این بود که با لیستی که موجود است و کارت‌هایی را که ما توزیع کرده‌ایم این کار ممکن نیست و همچنان سرحدات ولسوالی‌ها تعیین نیستند.»
آقای معنوی افزود که برای پروسۀ انتخابات ریاست‌جمهوری حدود بیست و هفت میلیون دالر نیاز است و شش هزار کارمند برای تطبیق این پروسه ضرورت خواهد بود.
به اساس معلومات این کمیسیون، آنان در نظر دارند تا در ۳۶۴ ولسوالی کشور، ۴۵۰ مرکز رأی دهی و ۱۰۸۶ محل ثبت نام رای دهنده‌گان را ایجاد کنند.
به گفته آنان، تعداد افرادی که قرار است در این پروسه جدیداً ثبت نام شوند و یا کارت‌های قبلی‌شان تصدیق گردد بیش از ده میلیون و هشت هزار نفر پیش‌بینی می‌گردد.
در نشستی روز دوشنبه کمیسیون مستقل انتخابات شماری از نماینده‌های احزاب سیاسی و جامعه مدنی نیز اشتراک نموده بودند.
اشتراک کننده‌های این نشست از طرح پروسه ثبت نام رای دهنده گان استقبال کرده، اما پیشنهاد می‌کنند که این پروسه هر چه زودتر آغاز گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.