چالش جدید پاکستان؛ جنگجویان برگشته از صفوف داعش

گزارشگر:شنبه 10 سرطان 1396 - ۰۹ سرطان ۱۳۹۶

mandegar-3رسانه‌های پاکستانی می‌گویند که دولت، به شدت نگران برگشتن آن دسته از شهروندان این کشور که در عراق و سوریه در صفوف داعش قرار داشته اند، می‌باشد.
داون نیوز روز جمعه در گزارشی آورده است که بسیاری از پاکستانی‌هایی که طی دو سال اخیر در صفوف گروه‌های تروریستی نظیر داعش و جبهه نصرت می‌جنگیدند؛ حالا قصد عزیمت به کشورشان را دارند.
این افراد که تجربه شرکت در جنگ‌های چریکی و اندیشه‌های سلفی گرایانه را کسب کرده اند؛ حالا می توانند به بزرگترین نگرانی امنیتی در داخل خاک پاکستان منجر شوند ” کشوری که خود مهد تروریسم و بستر مناسبی برای پرورش تفکرات بنیادگرایانه است.
در این گزارش آمده است که پاکستانی‌ها در سوریه و عراق، دارای یک گروه منسجم و قوی در قالب داعش و جبهه نصرت بوده و عملیات های وسیعی را بر ضد دولت های نام برده به راه انداخته بودند. این خود بزرگترین تجربه برای انتقال تجارب تروریستی آنها به خاک پاکستان و استفاده از آن برای اهدافی مشخص در این کشور محسوب می شود.
جمعه گذشته ۱۲ تن، از جمله ۵ پولیس در نزدیکی یک پاسگاه امنیتی در شهر کراچی مورد هدف بمبگذاری انتحاری قرار گرفتند. نگرانی از این حمله زمانی به اوج خود رسید که گروهی نوپیدا زیر نام “انصارالشریعه” مسوولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام نمود که هدف قرار دادن نیروهای امنیتی پاکستان، از برنامه های اصلی آنها خواهد بود.
پولیس پاکستان پس از تحقیقات لازم در این زمینه گفته است که بسیاری از چهره های مطرح این گروه تازه تاسیس، از کسانی هستند که قبلا تجربه حضور در سوریه و عراق را در قالب گروههای تروریستی داشته اند.
حالا رسانه‌های پاکستانی با ابراز نگرانی از این مساله می‌گویند که افزون بر ظهور گروههای تروریستی دیگر در پاکستان، افراد با تجربه ای وارد عرصه تروریسم این کشور خواهد شد که به شدت و دقت حملات دیگر گروههای بنیادگرا کمک خواهند کرد.
پاکستان کشوری است که بستر مناسبی برای فعالیت گروههای تروریستی و افراط گرا دارد و کوتاهی اسلام آباد و در پاره ای موارد، همکاری با این گروهها با اهداف منطقه ای، باعث شده تا خاک این کشور، جغرافیای مستعدی برای رشد روز افزون تروریستان باشد.
پاکستان تا پیش از این، هرگونه فعالیت و حضور داعش در این کشور را تکذیب می کرد؛ اما به نظر می رسد که رسانه های پاکستانی چندان با سیاست انکار اسلام آباد همراه نیستند و با انتشار حقایق، به وجود داعش و شیوع افکار سلفی گری در این کشور اذعان دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.