یک عضو مجلس نماینده‌گان: غنـی خـود را شاه‌شجـاع دوم معـرفی نکنـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 20 سرطان 1396 - ۱۹ سرطان ۱۳۹۶

اعضای مجلس نماینده‌گان تأکید دارند که محمداشرف‌غنی با موافقت به عملیات مشترک نظامی در دوطرف مرز دیورند خود را شاه شجاع دوم معرفی نکند.
مجلس نماینده‌گان، افزایش تهدیدات امنیتی و راه‌اندازی عملیات مشترک با پاکستان در دو طرف مرز دیورند را در نشست عمومی دیروز دوشنبه، ۱۹ mandegar-3سرطان به بحث و بررسی گرفتند. در این نشست به عملیات مشترکی که قرار است میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان در دو طرف خط مرزی دیورند انجام شود، واکنش‌ نشان داده آن را ترفند سیاسی کشور پاکستان دانستند.
برخی از اعضای مجلس این عملیات را دسیسۀ استراتژیک پاکستان دانسته که آن کشور می‌خواهد نشان دهد که مراکز گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز وجود دارند.
حدود یک هفته پیش سناتوران امریکایی که دیدارهایی با مقام‌های کشور پاکستان داشتند، در سفرشان به کابل گفته اند که به پاکستان گوش‌زد کرده‌اند تا لانه‌های امن شبکۀ حقانی و طالبان را درخاک‌اش نابود کند.
جان مک‌کین، رییس کمیتۀ خدمات نظامی سنای امریکا گفته که ما در دیدار با مقام‌های پاکستانی گفتیم که پناه‌گاهای‌امن طالبان و شبکه حقانی دیگر قابل پذیرش امریکا نیست، با آنکه پاکستان بعضی اقداماتی را در این راستا انجام داده، اما این کار نیاز به اقدامات بیشتری دارد.
هم‌چنان حکومت افغانستان به عملیات مشترک نظامی با نیروهای پاکستان در دو سوی خط مرزی دیورند موافقت کرده است. به گفتۀ ارگ، رییس حکومت وحدت ملی نیز با راه‌اندازی عملیات مشترک با پاکستان در دوسوی خط مرزی دیورند موافقت دارد، اما به شرط که این عملیات از سوی امریکایی‌ها نظارت شود.
در همین حال، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان، می‌گوید: بحث امنیتی از جدی‌ترین موضوعات در کشور است که باید مورد غور و دقت نهادهای امنیتی و حکومت قرار داشته باشد.
آقای ابراهیمی گفت که ناامنی‌ها درحالی در ولایات افزایش یافته که دولت افغانستان پیمان امنیتی کابل ” واشنگتن را حدود دو سال پیش با امریکا امضا کرده است و این نشان می‌دهد که این توافق‌نامه تا هنوز هیچ دست‌آورد چشم‌گیری نداشته است.
به گفتۀ رییس مجلس نماینده‌گان، حضور گروه داعش در ولایات و سربازی گیری این گروه نگرانی جدی را برای شهروندان ایجاد کرده است و نهادهای امنیتی باید در این مورد توجۀ جدی کنند.
او تأکید کرد که پیمان امنیتی کابل ” واشنگتن و موافقت‌نامۀ درازمدت همکاری که با ایالات متحدۀ امریکا امضأ شده باید عملی شود.
آقای ابراهیمی، اختلافات عمیق ایجاد شده در لایه‌های حکومت و ایجاد ایتلاف‌های پیهم را به سود ملت افغانستان ندانسته سران حکومت را به وحدت و همدلی دعوت کرد.
راضیه سادات منگل یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان با اشاره به عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان که قرار است در دو طرف مرز دیورند، انجام شود، گفت: به رغم این‌که پاکستان به دنبال هدف استراتژیک خود در این عملیات است، می‌خواهد به جهان نشان دهد که مراکز گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان وجود دارد.
بانو منگل، هم‌چنان به افزایش تهدیدات امنیتی در ولایت پکتیا اشاره کرده، گفت که یک روز پیش طالبان به پاسگا‌ه‌های امنیتی پولیس، حمله ور شده در نتیجه ۱۵ تن کشته شد.
به گفتۀ او، بی‌توجهی به بدامنی در ولایت پکتیا، تأثیرات منفی خود بالای ولایت همجوار لوگر دارد که با افزایش ناامنی‌ها دراین ولایات کابل نیز مورد تهدید امنیتی قرار می‌گیرد.
در این حال، قدیر خروتی، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان با اشاره به عملیات مشترک نظامی در دو طرف مرز دیورند، گفت که پاکستان با این ترفند می‌خواهد نشان دهد که در برابر تروریسم صادقانه عمل می‌کند.
آقای خروتی گفت که رییس حکومت وحدت ملی، با توافق‌ به این عملیات خود را نزد مرد شاه شجاع دوم معرفی نکند.
از سویی هم، احمدشاه رمضان، گفت که نماینده‌گان مردم در ولایات‌شان باید مردم را به همکاری با نیروهای امنیتی تشویق کنند و این کار می‌تواند به موفقیت‌ عملیات نیروهای امنیتی موثر تمام شود.
اعضای مجلس تأکید کردند که حضور فزیکی گروه داعش در ولایات شمال و شرق و هم‌چنان، سربازگیری این گروه در ولایات نگرانی جدی را برای مردم ایجاد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.