پنتاگون: پاکستان زمینۀ تضعیف امنیت افغانستان را فراهم می‌کند

- ۲۱ قوس ۱۳۹۱

در گزارش تازۀ پنتاگون مشخص شد که حملات صورت گرفته توسط طالبان در جریان فصل درگیری‌ها در افغانستان در سال جاری میلادی و همزمان با برنامه خروج بخشی از نیروهای امریکایی و واگذاری کنترل امنیتی به نیروهای افغان، تا حدودی افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) با کم‌اهمیت جلوه دادن افزایش خشونت‌ها در افغانستان در سال جاری میلادی، در گزارش دو سالانه خود به کنگره امریکا اعلام کرد که افزایش قابل توجه امنیت در شهرهای اصلی افغانستان امری است که حایز اهمیت است.
در حالیکه طالبان همچنان می‌تواند حملاتی را در سطوح مختلف صورت دهد، در این گزارش به این موضوع اشاره شده که تهدیدهای بزرگتر برای ایجاد ثبات در افغانستان در جای دیگری نهفته است.
در این گزارش در خصوص افغانستان آمده است، پناهگاه‌های امن طالبان در پاکستان، ظرفیت کم دولت افغانستان برای مقابله با آنها و فساد گسترده در این کشور همچنان بزرگترین خطرات برای دستیابی به ثبات و امنیت بلندمدت در افغانستان محسوب می‌شوند.
مقام‌های امریکایی اعلام کردند، آموزش نیروهای امنیتی و ارتش افغان در حال انجام است و تمام نیروهای افغان در تابستان سال آینده کنترل امنیتی در سراسر این کشور را بر عهده می‌گیرند. این امر تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی که نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌کنند، به صورت کامل انجام می‌شود.
هم‌اکنون ۷۶ درصد از جمعیت افغانستان در مناطقی زنده‌گی می‌کنند که پولیس و سربازان افغان کنترل امنیتی آن را بر عهده دارند. همچنین برنامه‌هایی برای واگذاری کامل کنترل امنیتی به نیروهای افغان در حال انجام است. با این حال هنوز تعدادی کمی از واحدهای امنیتی افغان به صورت کامل از نیروهای بین‌الملل استقلال یافته‌اند و همان تعداد هم که مستقل هستند عملیات خود را با تکیه بر نیروهای هوایی، اطلاعاتی و سایر توانایی‌های ویژه نیروهای ایتلاف انجام می‌دهند.
یکی از مقام‌های ارشد دفاعی امریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: با وجود اینکه تنها تعداد کمی از نیروهای افغان مستقل از نیروهای ایتلاف عمل می‌کنند اما در حال حاضر، فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهند و روند دستیابی به استقلال نیروهای افغان برای انجام فعالیت‌ها، فزاینده است.
در این گزارش همچنین به افزایش حملات طالبان در ماه‌های اپریل تا سپتمبر اشاره شده است چرا که این ماه‌ها جزو فصل‌هایی هستند که این شبه نظامیان حملات خود را علیه نیروهای افغان و ناتو افزایش می‌دهند چرا که کشت و برداشت خشخاش به پایان رسیده و شبه نظامیان فعالیت دیگری ندارند.
همچنین حملات صورت گرفته توسط طالبان بین ماه‌های اپریل تا سپتامبر سال ۲۰۱۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی یک درصد افزایش یافته است.علاوه بر این، حملات طالبان در مناطق روستایی که پر جمعیت‌تر هستند و تدابیر امنیتی در آنها افزایش یافته، بیشتر شده است.
با این حال، از آغاز سال جاری میلادی، حملات طالبان سه درصد کاهش داشته است. همچنین در این بازه زمانی حملات این شبه نظامیان در کابل، پایتخت ۲۲ درصد، در قندهار ۶۲ درصد، در هرات ۱۳ درصد، در مزار شریف ۸۸ درصد و در قندوز دو درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۱ کاهش داشته است.
مقام ارشد دفاعی امریکا در ادامه گفت، خشونت در افغانستان همچنان نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی پیش از آنکه امریکا ۳۳ هزار سرباز مازاد را برای مقابله با طالبان به این کشور اعزام کند، وجود دارد. این تعداد نیرو در یک بازه زمانی یک ساله از افغانستان خارج شدند و تعداد نیروهای امریکایی هم‌اکنون به همان میزان سال ۲۰۰۹ که ۶۶ هزار نفر بودند، رسیده است.
این مقام ارشد دفاعی امریکا افزود: خشونت همچنان در افغانستان بالا است اما در مناطق کم‌جمعیت میزان ناآرامی‌ها و خشونت‌ها کمتر است.
در گزارش پنتاگون همچنین به مساله حمله نیروهای ارتش افغانستان علیه نیروهای خارجی اشاره شده و آمده است: افزایش این حملات بر سیاست کلی نیروهای ایتلافی اثر گذاشته است.
مقام ارشد دفاعی امریکا افزود، نیروهای بین‌الملل و افغان قادر بوده‌اند تا از حملات طالبان در مناطق تحت کنترل در جریان فصل حملات این گروه شبه نظامی جلوگیری کنند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، وزارت دفاع امریکا درادامه گزارش خود آورده است، با وجود کاهش تنش‌ها میان پاکستان و امریکا، اسلام‌آباد با اجازه دادن به شبه نظامیان در ایجاد پناهگاه‌های امن در پاکستان امنیت در افغانستان را دایماً تضعیف می‌کند.
در این گزارش آمده است، ۶۷ هزار نیروی امریکایی در افغانستان در اقدامات خود برای جلوگیری از اقدامات تروریستی طالبان موفق بوده‌اند. همچنین این اقدامات از سوی نیروهای امریکایی و متحدان آن باعث کاهش تلفات غیرنظامیان شده است.
پنتاگون در ادامه گزارش دو سالانه خود به کنگره امریکا آورده است، پاکستان با اجازه دادن به ایجاد پناهگاه‌های امن در سراسر مرز باعث شده تا طالبان اوضاع امنیتی در افغانستان را دایما تضعیف می‌کند. اسلام‌آباد با ناکامی در جلوگیری از انتقال مواد و مایحتاج برای طالبان در نواحی مرزی افغانستان و پاکستان به شدت امنیت افغانستان را تضعیف می‌کند و این کشور را در معرض خطر جنگی دیگر پس از خروج نیروهای امریکایی در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی قرار می‌دهد.
پنتاگون در گزارش خود همچنین به پیشرفت متعادل روابط میان پاکستان و افغانستان هم اشاره کرده است.
همچنین وزارت دفاع امریکا در گزارش دو سالانه خود به کنگره از اقدامات «مثبت» امریکا برای کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان هم مطالبی عنوان کرده و آورده است که تعداد تلفات غیرنظامیان در جریان حملات ناتو در سال جاری ۳۵ درصد در مقایسه با سال گذشته میلادی کاهش داشته است. البته تعداد تلفات غیرنظامیان در جریان حملات شبه نظامیان افزایش داشته است.
مایک هوندا، رییس گروه ویژه صلح و امنیت کمیته ویژه کنگره امریکا اعلام کرد: افزایش کم و محدود حملات در نواحی روستایی افغانستان نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم فرصت‌های خود را برای ایجاد ثبات از بین ببریم. بزرگترین تهدیدها برای ایجاد ثبات در افغانستان و پاکستان تداوم فقر در این دو کشور است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.