تحلیل‌گران سیاسی : رهبران حکومت دربارۀ تروریستی‌بودن گروه‌های مخالف مسلح تفاوت دیدگاه دارند

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 25 سرطان 1396 - ۲۴ سرطان ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت روزجمعه ۲۳ سرطان/ تیر ماه در چهارمین نشست افغانستان و کشورهای آسیای میانه گفت: گروه طالبان نیز تروریست هستند.
آقای عبدالله تاکید کرد که فرق بین القاعده، داعش، گروه طالبان یا گروه‌هایی که از حمله‌های هراس‌افگنانه کار می‌گیرند، وجود ندارد و آنانی‌که mandegar-3تروریستان را به خوب و تقسیم می‌کنند ، درست نیست و فرقی میان گروه‌های تروریستی وجود ندارد.
این در حالی‌ست که انتقاداتی وجود دارد مبنی براینکه محمد اشرف غنی، رییس حکومت افغانستان به گونۀ مطلق و تمام، گروه طالبان را دشمن و تروریست خطاب نکرده‌است.
آقای غنی پیش از این در شدیدترین موقفش علیه این گروه تمام آنان را تروریست نخواند و گفت که آن عده از جنگ‌جویان گروه طالبان که دست از جنگ بر نمی‌دارند و علیه مردم و حکومت می‌جنگند، دشمن مردم هستند.
اما برخی از تحلیل‌گران سیاسی نظامی می‌گویند: تا اکنون ما نشنیدیم که رییس‌جمهورغنی میان داعش و طالب تفاوت قایل شده باشد، همین چند پیش غنی طالبان را اخطار داد که این بار آخرین شانس آنان برای پیوستن به پروسه صلح خواهد بود.
به باور این تحلیل‌گران: به این باور اند که ادبیات سیاسی نظامی باید چنین باشد، یعنی همواره حریف جنگی را به صلح دعوت کنید و آنان را به گونه مستقیم دشمن خطاب نکنید.
به گفته آنان: غنی با استفاده از این ادبیات همواره طالبان را به صلح دعوت کرده است؛ اما بار اخر شاهد بودیم که به آنان اخطار داد که این آخرین فرصت شما برای پیوستن به صلح است.
عتیق‌الله امرخیل اگاه مسایل نظامی سیاسی می‌گوید: غنی همواره طالبان را انتقاد کرده است و هیچگاه از آنان حمایت نکرده؛ اما دعوت طالبان به صلح بدون شک یک نیاز است.
به گفته امرخیل: تا اکنون من نشنیدیم که رییس‌جمهورغنی میان داعش و طالب تفاوت قایل شده باشد، همین چند پیش غنی طالبان را اخطار داد که این بار آخرین شانس آنان برای پیوستن به پروسه صلح خواهد بود.
این آگاه نظامی سیاسی به این باور است که یک سیاست‌مدار همیشه از جنگ حرف نمی‌زند، در جنگ احضارات می‌گیرد، اما حریف را به صلح و مذاکره دعوت می‌کند و این یک قاعده است.
وی تاکید کرد: اگر اهداف توسط دعوت به صلح بر‌آورده نشد، احضارات جنگ گرفته شده و مطمین از طریق جنگ اهداف دنبال خواهد شد و این یک روش است برای رسیدن به هدف.
اما موسی فریور استاد دانشگاه کابل به این باور است که تفاوت دیدگاه میان رییس‌حکومت و رییس‌اجرایی نشان‌دهندۀ، اختلافات شدید میان رهبران حکومت وحدت ملی است.
به گفته استاد فریور: در این شکی نیست که برای آوردن صلح در افغانستان باید تلاش کرد و رهبران حکومت وحدت ملی باید مخالفین را به صلح دولت کنند؛ اما این دعوت نباید به معنای نادیده گرفتن جنایات طالبان وتفاوت قایل شدن میان داعش و طالب باشد.
او تاکید کرد: باید برنامه‌ی آوردن صلح و پیوستن طالبان به دولت از اولویت‌های دولت افغانستان باشد چنانچه بارها غنی این ادعا را داشته که آوردن صلح از اولویت‌های برنامه او است؛ اما این اولویت نباید به معنای تفاوت قایل شدن میان گروهک‌های تروریستی باشد.
این استاد دانشگاه افزود: تفاوت قایل شدن میان گروه‌های تروریستی که هر روز مردم بی‌گناه و بی‌دفاع را می‌کشت، خیانت است و بدون شک نشان دهنده اختلافات شدید میان سران حکومت وحدت ملی می‌باشد.
این در حالی‌است که اخیراً حکومت دوباره به ادامۀ تلاش‌های نافرجامش در زمینه آوردن صلح، تلاش‌هایی را به هدف ازسرگیری گفت‌گوهای صلح با گروه طالبان آغاز کرده که رییس حکومت افغانستان شخصاً یک‌بار دیگر فرصت را برای‌شان کوتاه خواند و طالبان را به روند صلح دعوت کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.