محمد اشرف غنی: افغانستان ظرفیت پذیرش ۵ میلیون گردشگر را دارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 2 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

با مهار تروریسم، طبیعت زیبا، تاریخی و باستانی افغانستان ظرفیت پذیرش ۵ میلیون گردشگر را دارد.
محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، دیروز یک شنبه (۱ول اسد) در سیمنار تحقیقی تحت عنوان (تهدید‌های هراس افگنی علیه توریزم) از تاریخ کهن، زیبایی‌های طبیعی و اهمیت تجارتی و گردشگری افغانستان یاد کرد و گفت که با مهار تروریسم افغانستان ظرفیت پذیرش ۵ میلیون گردشگر را mandegar-3دارد.
آقای غنی با بیان این‌که افغانستان به دلیل داشتن طبیعت زیبا و باستانی از گذشته در خور توجه کشور گشایان و گردشگران قرار داشته است. افزود که درۀ بدخشان ، هرات، بامیان، پنجشیر، اندراب و …، در طول تاریخ از اهمیت فراوانی برخوردار بوده‌اند.
رییس حکومت وحدت ملی، تروریسم را تهدید بزرگی در برابر گردشگری، آثار باستانی و فرهنگ افغانستان خواند و تاکید کرد که مردم افغانستان باید دست به دست هم بدهند و از داشته‌های ملی و باستانی خود حفاظت کنند.
به گفته او، افغانستان همانگونه‌یی که قبل از اسلام در زمان اسکندر مقدونی و سایر جهان گشایان مورد توجه دنیا قرار داشت، پس از اسلام نیز مرکز مهم دینی و فرهنگی بوده است.
آقای غنی بیان داشت که افغانستان با داشتن آثار فرهنگی، طبیعی و باستانی همیشه محل گردشگری و رفت و آمد سیاحان جهان بوده و در حال حاضر سالانه ظرفیت یک و نیم میلیون گردشگر را دارد.
او با یاد آوری از برخی مزایای دیگر کشور، گفت: سرمایه‌هایی چون آب شرین، مناطق تفریحی، مکان‌های مهم ماهی پروری، چشمه‌های آب گرم و معادن سرشار این سر زمین برای هیچ کسی پوشیده نیست.
آقای غنی افغانستان را دارای تاریخ کهن و حداقل ۲۵۰۰ ساله خواند و تاکید کرد: در این امتیاز و تاریخ پر بار تمام مردم افغانستان شریک و از حقوق مساوی بر خوردار‌اند.
به گفته آقای غنی، افغانستان چه از نگاه شخصیت‌های فرهنگ ساز و چه از نگاه آثارباستانی فرهنگی در جهان نمونه است.
آقای غنی به اهمیت تجارتی افغانستان نیز اشاره کرد و گفت در این سرزمین از یک هزار و پنجصد سال پیش سامانۀ حواله حاکم بوده که از طریق یک ورق کاغذ پول طلا و نقره بدون تخلف، تقلب و خیانت انتقال داده می‌شد.
آقای غنی در ادامه افزود که شهر زیبای کابل در طول تاریخ محل تقاطع تاجران شرق و غرب عالم بوده و همواره مورد توجه جهانیان قرار داشته است.
به گفته او، راه ابریشم که افغانستان را به چین و کشورهای دیگر جهان وصل می‌کند و مسیرهای تجارتی ولایات مرکزی که از طریق غور و بامیان از یک‌طرف به شمال افغانستان و از طرفی هم به کابل وصل می‌شود از مهمترین راه های تجارتی به شمار میرود.
به گفتۀ او، افغانستان با مهار تروریسم ظرفیت پذیرایی ۵ میلیون گردشگر را دارد که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک بزرگ باشد.
رییس حکومت وحدت ملی تاکید کرد که فرهنگ بزرگ تجارتی همواره در افغانستان حاکم بوده که شهروندان در مناطق مختلف کشور برای رونق بخشیدن آن نقش حیاتی داشته اند.
به گفته او، با داشتن تمام این مزیت‌ها، بر ما ولازم است که سرمایه‌های ملی خود را طبقه بندی کرده و از آن در برابر هر تهدیدی حفاظت کنیم و هر اثری که نیاز به بازسازی دارد ترمیم و آنچه نیاز به مراقبت دارد باید مراقبت شود.
آقای غنی با تأکید افزود که اگر در زمینۀ مراقبت از داشته‌های تاریخی و فرهنگی افغانستان توجه جدی نشود، نسل آینده ما را ملامت خواهد کرد.
او هم‌چنان، علاوه کرد گردشگری داخلی در کشور متاسفانه یک موضوع فراموش شده است، در حالی که می تواند علاوه بر سیاحت شهروندان، نقطه وحدت میان اقوام مختلف افغانستان باشد.
هم‌چنان، محمد رسول باور، سر پرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که در حال حاضر در افغانستان ۷۰۰ شرکت سیاحتی وجود دارد و بیش از ۱۲۰ مهمانخانه برای گردشگران وجود دارد که برای بیش از شش هزار تن زمینۀ کار فراهم کرده است.
آقای باور افزود که در سال گذشته ۲۵ میلیون افغانی از درک گردشگری در آمد داشته اند.
در حال حاضر، افغانستان بند امیر و ساحۀ واخان بدخشان را به عنوان پارک ملی اعلام کرده است. اما، افزایش بدامنی، نبود امکانات برای جلب و جذب گردشگران و هم‌چنان، نبود‌ جاده‌های مواصلاتی به برخی از ساحات و مکان‌های دیدنی از مشکلاتی است که تا هنوز در افغانستان فرا راه گردشگری قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.