اتمر در ازبکستان: دشمن ازبکستان دشمن افغانستان است

گزارشگر:دوشنبه 2 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

مشاور امنیت ملی کشور در سفرش به ازبکستان ضمن تأید بر همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریسم گفت که افغانستان به هیچ گروه تروریستی اجازه عبور از مرز و صدمه به ازبکستان را نمی‌دهد.
محمد حنیف اتمر که در راس یک هیأت دولتی به ازبکستان رفته است در ادامه دیدارهایش از کشورهای آسیای مرکزی، دیروز با مراد عطائوف مشاور mandegar-3امنیت ملی ازبکستان دیدار کرد.
شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌یی اعلام کرد که در دیدار مقامات افغان و ازبکستان درباره چگونگی مبارزه با تروریسم، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته منطقه‌ای همچنین تهدیدهای مشترک گفت‌وگو شده است.
اتمر اظهار داشت: نیروهای امنیتی افغان به هیچ گروه تروریستی اجازه عبور از مرز و صدمه به ازبکستان را نخواهند داد.
وی تاکید کرد که حکومت افغانستان دشمن ازبکستان را دشمن خود می‌داند و علیه آن از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
این در حالی است که افزایش فعالیت و حضور گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان باعث نگرانی کشورهای آسیای مرکزی و روسیه شده است.
چندی پیش نیز عبدالستار درزابی نماینده مردم جوزجان در پارلمان گفته بود: پسر طاهر یولداش سرکرده جنبش اسلامی ازبکستان در حال جذب نیرو در شمال افغانستان است.
به گفته درزابی، این گروه تروریستی در حال حاضر ۸۰ پایگاه آموزشی در شمال افغانستان ایجاد کرده است.
جنبش اسلامی ازبکستان از گروه‌‌های تروریستی وابسته به القاعده محسوب می‌شود که در وزیرستان شمالی پاکستان مستقر بود اما پس از اعلام موجودیت داعش با این گروه بیعت کرد و درحال حاضر جنگجویان این جنبش در سوریه و عراق نیز در حال جنگ هستند.
ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در افغانستان نیز افزایش حضور جنگجویان داعش و تلاش آن‌ها برای ایجاد پایگاه در افغانستان با هدف نفوذ به آسیای مرکزی برای روسیه نگران کننده می‌داند.
وی در ادامه نیز خواستار مبارزه جدی حکومت کابل و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان با گروه تروریستی داعش شد و از بین بردن هرچه زودتر این گروه شد.
با این حال، در دیدار اتمر با مشاور امنیت ملی ازبکستان هر دو طرف وجود توافقنامه مشترک را برای دوام همکاری‌ها ضروری دانستند.
باید یادآور شد که محمد حنیف اتمر پیش از این در سفر به قزاقستان و دیدار با مقامات آن کشور نیز درباره موارد مشابه گفت‌گو کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.