روسیه علیه داعش در خاک افغانستان «اقدام نظامی خواهد کرد»

گزارشگر:سه شنبه 3 اسد 1396 - ۰۲ اسد ۱۳۹۶

mandegar-3اخیراً ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان گفته که مسکو نگران افزایش فعالیت‌های داعش در افغانستان است و اگر نیروهای خارجی جلو گسترش این فعالیت‌ها را نگیرند، آنان دست به فعالیت‌هایی در داخل خاک افغانستان برای مقابله با این گروه خواهند زد.
با این حال، شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی رییس جمهور روز دوشنبه در یک نشست خبری می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم قرار دارند و با بیشتر از ۲۰ گروه مختلف تروریستی در حال نبرد اند. آقای مرتضوی می‌افزاید، نیروهای امنیتی حملات شدیدی در برابر داعش در ننگرهار داشته‌اند و اخیراً سه تن از فرماندهان کلیدی این نیروها نیز کشته شده‌اند.
سرپرست دفتر سخنگوی رییس جمهور می‌گوید، کشورهایی‎‎که با حمایت طالبان به دنبال جلوگیری از فعالیت داعش در افغانستان‌اند «سخت در اشتباه‌ هستند.»
اما به باور آگاهان، مسکو نه حق راه‌اندازی عملیات یا انجام حمله‌یی را در خاک افغانستان دارد و نه توانایی آن را. این آگاهان خواهان مبارزۀ جدی‌یی در برابر گروه‌هایی چون داعش اند و از مسکو می‌خواهند، به جای هشدار، با نیروهای امنیتی افغانستان در نبرد با این گروه کمک کند.
حی‌گل سلیمان‌خیل می‌گوید، نیروهای خارجی به هدف مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور دارند و نیروهای امنیتی نیز روزانه عملیات‌هایی را برای نبرد با داعش راه‌اندازی می‌کنند. به گفتۀ او، با چنین وضعیتی تبدیل افغانستان به پایگاه داعش در منطقه ناممکن است.
سلیمان‌خیل در کوچکترین مورد از روسیه می‌خواهد تا از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کند.
پیش از این حتا گزارش‌هایی مبنی بر حمایت نظامی روسیه از طالبان در افغانستان به نشر رسیده بود که گویا مسکو از طالبان حمایت کرده و تجهیزات نظامی آنان را تهیه می‌کند تا در برابر داعش در افغانستان بیاستند.
اما الکساندر منتیتسکی، سفیر روسیه برای افغانستان گفته بود که آنان برای تأمین امنیت جانی دیپلومات‌های‌شان با طالبان در تماس اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.