حکمتیار: بحران به پایان خواهد رسید

گزارشگر:چهارشنبه 4 اسد 1396 - ۰۳ اسد ۱۳۹۶

mandegar-3گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌گوید که ارادۀ مشارکت در حکومت را ندارد، اما بحران موجود در کشور، به زودی به پایان خواهد رسید.
آقای حکمتیار با اشاره به افزایش ناامنی‌ها در بخش‌های از افغانستان می‌گوید که با افزایش نیروهای خارجی جنگ پایان نمی‌یابد.
آقای حکمتیار که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، مشخص نساخت که با کدام طرح‌ها بحران موجود را به پایان خواهد رساند، اما گفت که قصد کودتا و سقوط نظام را ندارد و به هیچ کس این اجازه را نیز نخواهد داد.
رهبر حزب اسلامی، جنگ افغانستان را یک نبرد داخلی نه؛ بلکه یک جنگ بین‌المللی و تحمیل شده خواند و افزود که کشورهای خارجی از بی‌سوادی و فقر مردم افغانستان استفاده و شعله‌های جنگ را در کشور بیش از پیش داغ می‌کنند.
او گفت که برای جنگ در افغانستان باید یک راه‌حل سیاسی پیدا شود و با توپ و تفنگ و افزایش نیروهای خارجی نمی‌توان این جنگ را پایان بخشید.
حکمتیار بیان داشت که دولت در تأمین امنیت شهروندان کشور و حتا در تأمین امنیت خودشان عاجز اند. به گفتۀ او: حزب اسلامی به‌خاطر پایان جنگ در کشور تلاش‌های را انجام خواهد داد.
رییس حزب اسلامی افغانستان ضمن انتقاد از عملکرد حکومت در تأمین امنیت مردم افغانستان اظهار داشت که اصلاحات و تغییرات در نظام باید از راه مسالمت‌آمیز باشد.
آقای حکمتیار بر پایان جنگ در کشور تأکید ورزید و یادآور شد که جنگ افغانستان از سوی خارجی‌ها دامن زده می‌شود و نیز برخی حلقات در تلاش اند تا روند صلح را مختل کرده و نظام را با چالش مواجه سازد.
حکمتیار در مورد مشارکت حزب اسلامی افغانستان به دولت گفت که نمی‌خواهد در دولت ناکام اشتراک کنند؛ زیرا زمینۀ خدمت‌گذاری به مردم مهیا نخواهد شد.
او تأکید کرد که حزب اسلامی به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد تا در ارگ به زور حکمرانی کند. آقای حکمتیار به این باور است: هرکسی که می‌خواهد بالای مردم حکومت کند، رأی و اعتماد مردم افغانستان را باید به‌دست بیاورد.
او در مورد ایتلاف نجات افغانستان گفت که جور کردن ایتلاف حق مردم است و باید هدفش پایان ساختن بحران باشد و اگر هدفش افزایش قدرت و استقاده از آن باشد، هرگز به هدف‌ خود نخواهد رسید.
حکمتیار با اشاره به این‌که مردم افغانستان صلح می‌خواهند تأکید ورزید که در این راستا با سران تمامی احزاب در کشور گفت‌وگوهای را به راه می‌اندازد تا به یک تصمیم جمعی و مشترک برسند.
او تصریح کرد، پایان دادن به جنگ افغانستان یک راه دارد و آن این‌که مردم افغانستان در آوردن صلح و امنیت با حکومت همکاری کنند.
او به مردم افغانستان اطمینان داد که بحران موجود در کشور به زودی پایان خواهد یافت و تأکید کرد که به آیندۀ کشور امیدوار است.
به گفتۀ حکمتیار، شب سیاه مردم افغانستان در حال پایان رسیدن است.
این در حالی است که جنگ و ناامنی‌ها در کشور افزایش یافته و حداقل از چند روز گذشته تا حال، چندین ولسوالی در ولایت‌های مختلف کشور به دست طالبان سقوط کرده است.
ناتوانی حکومت در تأمین امنیت مردم افغانستان با انتقادهای سایر چهره‌های سیاسی کشور نیز مواجه شده است و همه بر تغییرات اساسی در آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی تأکید دارند.
از سویی هم، آقای حکمتیار بر حمایت از نظام تأکید ورزید و گفت: از نظام فعلی به خاطری شراکت در آن حمایت نمی‌کند، بلکه به این خاطر حمایت می‌کند که سرنوشت کشور به این نظام وابسته است.
به گفتۀ او: “سرنوشت همه مردم افغانستان یک‌سان است و همه در یک کشتی سوراخ سوار استیم و خیر مردم ما در این است که سوراخ‌های این کشتی را ترمیم کنیم تا غرق نشویم و نمی‌گذاریم کسی این کشتی را غرق کند می‌خواهیم که این کشتی به ساحل برسد”.
پیش از پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح با حکومت وحدت ملی تبلیغات و زمزمه‌های این بود که با آمدن آقای حکمتیار فضای جنگ افغانستان فروکش خواهد کرد و امنیت بهتر خواهد شد. اما پس از سپری شدن چند ماه از پیوستن او به روند صلح اوضاع امنیتی و جنگی در مناطقی که اعضای این حزب بیشتر فعال اند، زیاد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.