نیکلسون دربارۀ «دیورند» با پاکستانی‌ها گفت‌وگو کرد

گزارشگر:چهارشنبه 4 اسد 1396 - ۰۳ اسد ۱۳۹۶

جنرال جان نیکلسون با رییس ستاد ارتش پاکستان دربارۀ اوضاع امنیتی افغانستان و مرز مورد مناقشه دیورند در حالی دیدار و گفت‌وگو کرد که اخیرا نیز رییس ستاد مشترک ارتش امریکا موفقیت کشورش را وابسته به افزایش همکاری‌های پاکستان دانسته بود.
mandegar-3وزارت دفاع پاکستان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان با جنرال قمر جاوید باجوه رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
بر اساس گزارش‌ها، محور این دیدار علاوه بر مسایل مورد علاقه دو طرف، وضعیت امنیتی افغانستان و گفت‌وگو درباره مرز مورد مناقشه «دیورند» بوده است.
در این دیدار دیوید هیل سفیر امریکا در اسلام‌آباد نیز حضور داشته است.
پس از سفر ماه گذشته هیأت سنای امریکا به افغانستان و پاکستان، مقامات کابل و اسلام‌آباد که همواره یکدیگر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کردند، حاضر به اجرای طرح اقدام مشترک علیه تروریست‌ها در دو سوی مرز مورد مناقشه «دیورند» شدند.
همچنین چندی پیش نیز جنرال آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان از استقرار ۲۰۰ هزار نیرو و ساخت حدود یکهزار پاسگاه در امتداد مرز مشترک با افغانستان خبر داد.
با این حال، ارتش پاکستان عملیاتی را بدون هماهنگی با حکومت افغانستان آغاز می‌کند که واکنش کمیسیون امنیت داخلی پارلمان افغانستان را در پی داشت.
این کمیسیون عنوان کرد که اسلام‌آباد به بهانه راه‌اندازی عملیات نظامی در نزدیکی خط دیورند تلاش می‌کند تا گروه‌های تروریستی به شمال افغانستان انتقال یابند.
اعضای این کمیسیون همچنین هشدار دادند که حکومت افغانستان نباید فریب عملیات نمایشی پاکستان را بخورد و نیاز است تا تدابیر امنیتی را برای جلوگیری از استقرار گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان افزایش دهد.
نمایندگان ولایت‌های شمالی افغانستان نیز می‌گویند که پاکستان در تلاش است تا از طریق منطقه کوهستانی چترال گروه‌های تروریستی را در شمال و شمال شرق افغانستان مستقر کند.
جنرال نیکلسون در حالی به راولپندی مقر ارتش پاکستان سفر کرده که جنرال جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز اخیرا اظهار کرد که بررسی استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان هنوز ادامه دارد.
نیکلسون با تاکید بر اینکه موفقیت امریکا در افغانستان در گرو همکاری پاکستان است، گفت که نمی‌توانیم در افغانستان موفق شویم و این را ظرف چند سال گذشته دیدیم، مگر اینکه همکاری بیشتری از جانب پاکستان را داشته باشیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.