اطمینان امریکا به حمایت از افغانستان

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 8 اسد 1396 - ۰۷ اسد ۱۳۹۶

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در گفت‌وگویی که از طریق ویدیوکنفرانس با رییس‌جمهور غنی داشته گفته است که امریکا و افغانستان، هم‌چنان همکار باقی می‌مانند.
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگویی ریاست‌جمهوری اعلام داشته است که شام روز گذشته رییس‌جمهور غنی با مایک پنس، معاون mandegar-3ریاست‌جمهوری امریکا، از طریق ویدیوکنفرانس، روی مسایل مختلف افغانستان گفت‌وگو کرده اند.
آقای مرتضوی هم‌چنان گفته است که دوجانب پیرامون موضوعات گوناگون به‌ویژه برنامۀ چهار ساله و تعهدات انکشافی در سکتور امنیتی افغانستان، برنامه‌های اصلاحی در زمینۀ مبارزه با فساد اداری، مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه، بحث و گفت‌وگو کرده اند.
به نقل از آقای مرتضوی، معاون رییس‌‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا با اظهار خوش‌بینی از تلاش‌های حکومت افغانستان، گفته است که حکومت وحدت ملی طی دونیم سال گذشته با پیش‌برد مسوولیت‌های عمده، دست‌آوردهای خوبی را در عرصه‌های مختلف رقم زده است و این تلاش‌ها قابل تمجید می‌باشد.
آقای مرتضوی به نقل از مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا گفته است: “مردم و دولت ایالات متحدۀ امریکا از مردم و دولت افغانستان برای رسیدن به صلح، ثبات و توسعه، حمایت می‌کنند و هم‌چنان همکار باقی خواهند ماند”.
در سویی دیگر، غنی اشرف غنی نیز از همکاری‌های دوام‌دار ایالات متحدۀ امریکا در بخش‌های مختلف با مردم و دولت افغانستان سپاس‌گزاری کرده و از آن‌ کشور به عنوان همکار خوب با افغانستان یاد کرده است.
اشتباهات امریکا در افغانستان تکرار نخواهد شد
همزمان با این، سبسشن گورکا، معاون دستیار دونالد ترامپ به رسانه‌های این کشور گفته است که سیاست خارجی امریکا در قبال افغانستان بازنگری شده و در شرایط کنونی با توجه به پیامدها، آن را افشا نخواهد شد.
آقای گورکا گفته است که دولتِ ترامپ در شرایط کنونی، سیاست بازنگری شده خود در قبال افغانستان را افشا نخواهد کرد و هم‌چنان در مورد پیامدهای احتمالی آن صحبت نمی‌کند.
ورکا در ادامه تأکید کرده که دولت دونالد ترامپ می‌خواهد، اشتباهات ۱۶ سالۀ آمریکا در افغانستان دیگر تکرار نشود.
این اظهارات او درحالی مطرح می‌شود که با گذشت بیش از شش ماه از حکومت دونالد ترامپ، هنوز استراتژی او در قبال افغانستان روشن نشده است. اما برخی از منابع به رسانه‌های این کشور گفته اند، اختلاف مقامات حکومتی امریکا روی بازنگری سیاست این کشور در قبال افغانستان، سبب تأخیر اعلام استراتژی مذکور شده است.
با این حال، سبشن گورکا معاون دستیار دونالد ترمپ گفته است که در بسیاری موارد استراتژی امریکا در قبال افغانستان بر مبنای فرضیه‌های نادرست بوده است.
او با شاره به این‌که از افشای بازنگری سیاست امریکا در افغانستان، سوءاستفاده خواهد شد، افزوده که کشورش در جنگ این کشور به پیروزی خواهد رسید.
گفتنی است که در حال حاضر، بیش از ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چوکات مأموریت حمایت قاطع نیروهای افغانستان را در مبارزه با تروریسم، مشوره‌دهی و آموزش کمک می‎کند. اما پیش از این، گزارش‌های به نشر رسیدند که امریکا احتمالاً در استراتژی جدید خود در قبال افغانستان، بین سه تا پنج هزار سرباز جدید به افغانستان اعزام خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.