کرزی: با اوباما دربارۀ شمار سربازان امریکایی پس از ۲۰۱۴ صحبت می‌کنم

- ۲۴ قوس ۱۳۹۱

لیون پنیتا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در کابل گفت که روسای جمهور افغانستان و ایالات متحده قرار است در ماه جنوری برای گفت‌وگو درباره حضور سربازان امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان، با یکدیگر ملاقات کنند.
پنیتا روز پنجشنبه با رییس‌جمهور کرزی ملاقات کرد تا در بارۀ روند خروج نیروهای امریکایی از کشور تا پایان سال ۲۰۱۴، گفت‌وگو کند. وزیر دفاع ایالات متحده در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: «ایالات متحده… از سوی بارک اوباما، یک دعوت رسمی به رییس‌جمهور کرزی فرستاده تا این دو در اوایل ماه جنوری با یکدیگر ملاقات کنند و در مورد افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ به توافق برسند».
کرزی در این کنفرانس گفت که با اوباما در مورد شمار سربازان امریکایی که حکومت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ خواهان آن است، گفت‌وگو خواهد کرد. او گفت: «ما دربارۀ این موضوع و دیگر مسایل در واشنگتن بحث خواهیم کرد و بعد اعلامیۀ دقیقی نشر خواهد شد». رییس جمهور افغانستان ادامه داد که پیش از این که او هرگونه توافقنامه امنیتی را با ایالات متحده به امضا برساند، باید مسأله زندانیان افغان و مراکز بازداشت تحت نظر ایالات متحده در افغانستان، روشن شود.
دو کشور در حال حاضر درباره یک توافقنامه مذاکره می‌کنند که قرار است نقش نیروهای امریکایی را به شمول تعداد آن‌ها و پایگاه نظامی آن‌ها را پس از سال ۲۰۱۴، تعیین کند. یکی از موضوعات مهم دیگر، دادن مصونیت به نیروهای امریکایی در صورت تخطی آن‌ها از قوانین افغانستان می‌باشد. کرزی هفتۀ گذشته گفت که اگر به تقاضاهایش در مورد رعایت حاکمیت افغانستان توجه شود، او حاضر است امکان دادن مصونیت به سربازان امریکایی را در نظر بگیرد.
واگذاری همه زندانیان افغان به حکومت افغانستان، مسدود کردن همه زندان‌های امریکایی در کشور، واگذاری کنترول حریم هوایی و توقف حمله نظامی به قریه‌ها از جمله تقاضاهای کرزی می‌باشد. در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر هستند.
پنیتا در این کنفرانس خبری مشترک نیروهای امنیتی افغان را تمجید کرد و گفت که افغانستان «برای کسب حاکمیت و استقلال خود در مسیر درستی حرکت می‌کند». وزیر دفاع ایالات متحده افزود: «در حالی که ما اینجا صحبت می‌کنیم، اردوی ملی و پولیس افغانستان در خط مقدم جبهه جنگ هستند. آن‌ها هر روز برای محافظت از هموطنانشان می‌جنگند و جان می‌سپارند. افغان‌ها اکنون بیش از دو سوم از یونیفورم پوشان را در این کشور تشکیل می‌دهند». او در ادامه گفت که افغان‌ها مسوولیت امنیت بیش از ۷۵ درصد از جمعیت افغانستان را به دوش گرفته اند.
حامد کرزی و باراک اوباما انتظار می‌رود در مورد چشم انداز ایجاد روندی برای صلح با طالبان بحث و تبادل نظر کنند.
مهمترین پیام سفر دو روزه پنیتا به افغانستان این بود که به افغان‌ها اطمینان داده شود این کشور پس از سال ۲۰۱۴ به حال خود رها نخواهد شد.
پیش از این یک بمبگذار انتحاری، چندین ساعت پس از دیدار پنیتا از یک میدان هوایی نظامی ایالات متحده در ولایت قندهار، آن را هدف قرار داده بود. دفتر والی قندهار اعلام کرد که در حمله انتحاری روز پنجشنبه یک سرباز امریکایی و دو فرد ملکی افغان کشته و ۲۱ تن به شمول سه سرباز امریکایی زخمی شده اند. پیش از این، یک مقام شفاخانه نظامی افغانستان در قندهار گفته بود که چهار جسد به شفاخانه انتقال داده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.