پلان پنج‌مرحله‌یی پاکستان و افغانستان در مذاکرات صلح

- ۲۴ قوس ۱۳۹۱

پاکستان برنامۀ صلح حکومت افغانستان را با یک سلسله شرایط پذیرفته است.
یک نشریۀ معتبر امریکایی از توافق‌های دوجانبۀ افغانستان و پاکستان پرده برداشته و گفته است که اگر این توافق حقیقت داشته باشد، پیشرفت خوبی در گفت‌وگوهای صلح به میان خواهد آمد.
به گزارش فارین پالیسی، در پلان روسای‌جمهور افغانستان و پاکستان پنج مرحله در نظر گرفته شده است:
در مرحلۀ نخست، حمله بالای قلمرو یک دیگر متوقف می‌شود، پاکستان زندانیان طالب را به افغانستان یا کشور سوم تسلیم می‌دهد و پاکستان بالای طالبان فشار می‌آورد تا آنان روابط‌‌شان را با القاعده قطع کنند.
در مرحلۀ دوم که قرار است در شش ماه اول سال ۲۰۱۳ میلادی مورد تطبیق قرار بگیرد، به نماینده‌گان طالبان اجازۀ سفر آزاد داده می‌شود، با آن‌ها تماس‌ها بر قرار می‌گردد، در مورد شرایط صلح موافقۀ صورت می‌گیرد و هم‌چنان نام طالبان از فهرست سیاه ملل متحد و ایالات متحده امریکا حذف می‌گردد.
در مرحلۀ سوم پلانی که شامل شش ماه دوم سال آینده است، آتش بس برقرار می‌گردد و در صورت متوقف‌ساختن جنگ، زندانیان طالب از زندان آزاد می‌گردند. همچنان در پلان گفته شده که تحریک طالبان می‌تواند به یک حزب یا جنبش سیاسی تبدیل شود و در انتخابات سال ۱۳۹۳ به شمول انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان سهم بگیرند و حتی کاندید شوند.
هرچند که تبدیل‌‎شدن طالبان به حیث یک حرکت سیاسی قابل تصور است، اما این‌که در سال آینده این کار جامه عمل خواهد پوشید یا خیر از امکان دور معلوم می‌شود.
در مرحلۀ سوم پلان، به منظور تلاش‌های آشتی با طالبان، دادن کرسی‌ها در حکومت نیز در نظر گرفته شده است.
هرچند که طالبان به صورت آشکارا به اصلاحات و تغییرات تمایل و رضایت شان را ابراز کرده اند، اما اکثر اعضای طالبان که در مراحل اولی گفت‌وگوهای صلح سهم گرفته اند، یا از طرف گروه‌های تندرو طالبان کشته شده اند و یا اینکه از طرف حکومت پاکستان به زندان رفته اند.
در پلان روسای جمهور افغانستان و پاکستان راجع به حقوق زنان چیزی گفته نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.