یک عضوکمیسیون مستقل انتخابات: کمیشنران کمیسیون انتخابات به حاشیه کشانیده شدند

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 24 اسد 1396 - ۲۳ اسد ۱۳۹۶

ملیحه حسن عضو کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: کمیشنران این کمیسیون به حاشیه کشانیده شده‌اند و بیشتر تصمیم‌ها یا از سوی دو سه نفر و یا هم در بیرون از کمیسیون گرفته می شوند.
mandegar-3بانو حسن که در نشست خبری فیفا روزگذشته دوشنبه، ۲۳ اسد/ مرداد، صحبت می‌کرد تاکید کرد گفت: طبق قانون انتخابات ما نیاز داشتیم که اصلاحات ساختارهای تشکیلاتی را بیاوریم؛ اما متاسفانه در این بخش کارها به کندی پیش می‌رود و مجبور شدیم که مدیریت ساختاری فعلی را که در مغایرت با قانون انتخابات است را انتخاب کنیم.
بانو حسن درخصوص قانون خدمات ملکی گفت: جلو خودسرای در قسمت قانون خدمات ملکی گرفته خواهد شد تا زمینه‌ساز صدمه به قانون خدمات ملکی نشود و تلاش داریم تا جلو خودسرای‌های بخش اجرائیوی را نیز بگیریم .
او تاکید کرد: ضعف همکاری کمیسیون انتخابات و هم‌آهنگی دقیق با نهادهای انتخاباتی ناشی از بی‌خبر بوده و اینکه توافق‌نامه میان کمیسیون انتخابات و نهادهای انتخاباتی به امضا نرسیده است، نیز ناشی از کم‌کاری بوده و امیدوار هستیم که به زودی این مشکل حل شود.
در همین حال مسوولان در بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گویند، حلقه‌های خاصی در داخل کمیسیون مستقل انتخابات کار می‌کنند تا این کمیسیون با نهادهای جامعه مدنی ارتباط برقرار ننماید.
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان دراین نشست خبری گفت: نهادهای مدنی می‌خواهند با کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هم‌کاری نمایند؛ اما حلقه‌های مانع این کار می‌شوند.
آقای رشید در این نشست از حلقه‌های که مانع برقراری ارتباط نهادهای مدنی با کمیسیون می‌گردند نام نبرد، ولی افزود که هنوز در کمسیون مستقل انتخابات مشکل‌های زیاد وجود دارد.
او یکی از مشکل‌های فعلی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را محتوا جلسه‌های این کمیسیون می‌داند و می‌گوید که این گونه برنامه‌ها در انتخابات آینده موثر نخواهد بود.
آقای رشید می‌گوید: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل سد راه برگزاری انتخابات نبود امنیت در کشور است و این امر باعث می‌شود که حتا انتخابات برگزار نشود.
وی تاکید دارد که در این اواخیر کمپاین‌های سیاسی از سوی افراد سیاسی در ولایت‌ها به‌خاطر برگزاری انتخابات شروع شده‌اند که کمیسیون‌ باید ماده‌های را برای تعیین حد و مرز کمپاین‌ها تعیین نماید.
این گفته‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان متعهد شده‌است که در سال آیندۀ میلادی، انتخابات شورای ملی را برگزار کند.
کمیسیون مستقل انتخابات هم‌چنان تعهد کرده‌است که در انتخابات آینده از تکنالوژی استفاده می‌نماید، اما دیده شود که چنین واقعه‌یی واقعا رخ خواهد داد یاخیر.
یکی مشکل‌های اساسی نبود بودجه برای برگزاری انتخابات سال آینده است و تا هنوز هم کدام نهاد خاص تعهد نکرده‌است که بودجه انتخابات می‌پردازد، اما چانه‌‎زنی در این مورد جریان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.