تجلیل از “استقلال” در بنیاد شهید مسعود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۹ اسد ۱۳۹۶

بنیاد شهید مسعود، از نود هشمین سالروز استقلال افغانستان، طی مراسمی در تالار بنیاد شهید مسعود، گرامی‌داشت به عمل آورد.
در این مراسم، شاهدخت هندیا، دختر شاه‌امان‌الله عازی، فرمانده عایشه‌گل کفتر، از فرماندهان مقاومت در برابر طالبان در بغلان، بانو ریزه‌گل، خانمی که mandegar-3در انتقام پسرش ساعت‌ها با طالبان در فراه جنگیده بود، از طرف بنیاد شهید مسعود لوح تقدیر و سپاس دریافت کردند.
در این محفل شماری از شخصیت‌های ملی، استادان دانشگاه و شخصیت‌های فرهنگی، فرمانده‌هان جهادی و جوانان اشتراک کرده‌بودند.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ضمن تبریکی این روز گفت: گرامی‌داشت روزهای تاریخی و حماسه‌آوران این سرزمین اهمیت ملی دارد.
آقای مسعود افزود که این شخصیت‌ها( غازی امان‌الله خان و شهید احمدشاه مسعود)به عنوان“نمادهای ملی” در زمان خودشان توانستند محورهای مردمی کشور خویش شوند و افغانستان را از بحران به‌طرف نجات رهبری کنند و این الگوهای اعتماد ملی هم‌چنان، در حافظۀ ملی مردم افغانستان ماندگار شده‌اند.
به گفتۀ او، چنان که شاه امان‌الله خان غازی توانست توازن را میان دو ابر قدرت روس و انگلیس ایجاد کند و موفق به اعلام استقلال کشور از بریتانیا شود؛ شهید مسعود قهرمان ملی، در فاصلۀ دو قرن ۲۰ و ۲۱نیز توانست در مقابل دو تجاوز سرخ و سیاه مقاومت کند و حافظ استقلال کشور شود.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، گفت که گرامی‌داشت از روز استقلال کشور ما را به یاد شهکار‌های مردان تاریخ این سرزمین می‌اندازد.
آقای مسعود افزود: شخصیت‌های تاریخ‌ساز افغانستان مانند شاه‌ امان‌الله عازی، بانی استقلال افغانستان و احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور در حافظۀ فرد فرد این کشور حک شده است.
آقای مسعود با بیان این‌که پس از ۹۸ سال، در حال حاضر افغانسان در کدام قسمت تاریخ قرار دارد، گفت که متأسفانه در حال حاضر نه دولت مستقل، نه سیاست مستقل و نه زعامت مستقل داریم، حتا سخن مستقل هم برای گفتن نداریم، ما در حالی که میان خود درگیر هستیم، میان قدرت‌های بیرونی نیز گیرمانده‌ایم.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود تأکید کرد که یک جمعیت کوچکی تلاش می‌کنند تا از نام پُرآوازۀ این تاریخ‌سازان به نام قوم، بازی سیاسی را با منفعت شخصی راه اندازی کنند و میان مردم بی‌اعتمادی و سوء تفاهم ایجاد کنند. اما این کار انجام شدنی نیست، چون نام این بزرگان با استقلال طلبی و آزادیخواهی، با جهاد و مقاومت، با خدا پرستی و وطندوستی چنان گره خورده است که هیچ بی ریشۀ را به این روح بزرگ راهی نیست.
آقای مسعود بیان داشت که برای افرادی که می‌خواهند به‌خاطر سیاست روزمره گی ناکام شان از این گنجینه‌ها و خرمن‌های معنوی استفادۀ ناجایز کنند، ملت هرگز اجازۀ چنین کاری را نخواهد داد.
هم‌چنان، بنیاد شهید مسعود با قدردانی از جان‌فدایی نظامیان کشور برای بازمانده‌گان شهید محی الدین غوری، شهید اکبر اندرابی، شهید نصیر احمد کماندو، شهید صالح محمد نوابی، شاهدخت هندیا یادگار شاه امان الله عازی و شهید بهمن، لوح سپاس توزیع کرد.
در همین حال، بانو هندیا دختر شاه امان الله غازی که در این مراسم صحبت می‌کرد، استقلال افغانستان بدست پدرش را یکی از دستاوردهای مهم و تاریخی مردم عنوان نمود.
او افزود: امان الله خان با خصوصیات ویژۀ شخصیتی هم‌چون وطن پرستی، مردم دوستی وجسارتی که داشت، توانست در حساس‌ترین موقع، میان قدرت‌های جهانی موازنه برقرار کرده و استقلال کشور را بگیرد.
بانو هندیا از مردم افغانستان خواست که از این روز تاریخی به مثابه یک روز فوق العاده مهم در سیر تحولات کشور همواره گرامی‌داشت کرده و چهره‌های تاریخ‌ساز کشورشان چون امان الله را نیز همیشه گرامی بدارند. در این مراسم استاد سید حسین اشراق، استاد دانشگاه و نویسنده ، هادی میران شاعر و نیز فضل الرحمان اوریا، تحلیلگر سیاسی، سخنرانی کرده بودند و جنبه‌های مختلف استرداد استقلال کشور را به بررسی گرفتند.
گفتنی است که شاه امان‌الله عازی، بانی استقلال افغانستان، ۹۸ سال پیش از امروز ۳ مارچ ۱۹۱۹ که برابر می‌شود به ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ خورشیدی استراداد استقلال کشور را از انگلیس‌ها اعلام کرد که همه ساله به عنوان روز استقلال افغانستان جشن گرفته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.