سی ان بی سی نیوز: ترامپ به منابع معدنی افغانستان چشم دوخته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 31 اسد 1396 - ۳۰ اسد ۱۳۹۶

شبکۀ سی ان بی سی نوشته، در حالی که ا‌‌مریکا بیش از ۷۰۰ میلیارد دالر در جنگ افغانستان هزینه کرده است، ترامپ امیدوار است که هزینه‌های جنگ در افغانستان را با بهره‌برداری از منابع معدنی این کشور جبران کند.
mandegar-3به نوشته این شبکه، اما کشورهای دیگری مانند چین، روسیه و آلمان نیز به این منابع چشم دوخته‌اند.
سی‌ان بی سی، می‌نویسد که از آغاز حضور نظامی امریکا در افغانستان، از سال ۲۰۰۱، واشنگتن حدود ۷۱۴ میلیارد دالر را هزینۀ جنگ و بازسازی در افغانستان کرده است. بازرس ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان با اعلام این ارقام، اظهار داشته که ماهانه حدود ۳،۹ میلیارد دالر برای جنگ افغانستان هزینه شده است.
سی‌ان بی سی، باور دارد که ترامپ، پیش از این نیز علاقه‌مند بهره‌برداری از منابع عظیم معدنی این کشور بوده است و آن را برای ایجاد ثبات در افغانستان مهم تلقی کرده است. از این رو کاخ سفید در نظر دارد تا نمایندۀ را برای بررسی بهره‌برداری از این منابع به افغانستان اعزام کند.
به نوشتۀ شبکۀ سی‌ان بی سی، جاوید فیصل سخنگوی رییس اجرایی افغانستان گفته که هرچند حضور امریکا در افغانستان جنبه‌ نظامی دارد، اما بهره‌برداری از این فرصت‌ها، زمینۀ و شرایط استراتژیک را فراهم می‌کند.
سی‌ان بی سی، از قول نیویارک تایمز، می‌نویسد که استفن فینبرگ، مالک شرکت امنیتی- نظامی “داینا کورپ،” بطور غیررسمی به ترامپ، دربارۀ افغانستان مشوره می‌دهد و سربازان خصوصی این شرکت ممکن است، نقش محافظت از عملیات بهره‌برداری این منابع را به عهده داشته باشند.
سی ان بی سی، می‌نوسید: نمایندۀ شرکت “داینا کورپ” گفته که “انتظار نداریم که نقش حمایت از پروژه‌های تجاری را در افغانستان به عهده داشته باشیم، اما هم‌چنان به همکاری خود با دولت امریکا ادامه خواهیم داد”.
به نوشته این شبکه، داینا کورپ از سال ۲۰۰۳ در افغانستان به فعالیت آغاز کرده و در این سال‌ها نقش ایفای خدمات در زمینۀ هوایی، تدارکاتی، آموزش و اطلاعاتی را بر عهده داشته است.
این شبکه، می‌افزاید که ترامپ در حالی بهره‌برداری از منابع معدنی افغانستان را به‌بررسی می‌گیرد که دیگر کشورها هم‌ اکنون در این باره اقدام کرده‌اند. شمال افغانستان منابع غنی گازی دارد و سال‌هاست نظر روسیه را به خود جلب کرده است.
سی ان بی سی، افزوده که در زمان حملۀ شوروی به افغانستان، روسیه نیز در تلاش استفاده از منابع گازی افغانستان بود، اما پس از حضور رژیم طالبان تلاش‌های خود را نیمه کاره رها کرد.
از سوی دیگر اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی افغانستان نیز ماه گذشته با فرانک‌والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجۀ آلمان، دربارۀ منابع لیتیوم در هلمند و استفاده آن توسط شرکت‌های موترسازی آلمانی گفت‌وگو کرده است.
به نوشتۀ این شبکه، چین نیز برای بهره‌برداری از منابع کشور همسایه خود پیش دستی کرده است. شرکت چینی در نظر دارد، معدن مس عینک افغانستان به ارزش ۱۰۰ میلیارد دالر استخراج کند.
گفتنی است که در سال ۲۰۰۷ کمپنی چینی جواز استخراج این معدن را با پرداخت ۳ میلیارد دلار بدست آورد، اما به دلیل کشف شهر باستانی بودایی‌‌ها در محل این معدن، استخراج آن متوقف شد. قدامت این شهر باستانی به ۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد و دقیقا در مکان دومین معدن بزرگ مس جهان قرار دارد.
در حالی که افغانستان از لحاظ معادن غنی و دارای معادن متعدد است. تحقیقات زمین‌شناسی به اثبات رسانیده است که در افغانستان ۱۴۰۰ نوع منرال و سنگ معدنی شناخته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.