ایران خطاب به دولت افغانستان: هزینۀ خسارات قنسولگری‌مان را بپردازید

- ۲۶ قوس ۱۳۹۱

ایران از دولت افغانستان خواسته تا خسارات وارد شده به قنسولگری این کشور در جریان تظاهرات روز یکشنبه گذشته در هرات را جبران کند.
رحیم محمدی یکتا، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، در یک نشست خبری ضمن انتقاد از آنچه که کم کاری مقام‌های محلی هرات در حفاظت از ساختمان این قنسولگری خواند، گفت همکارانش برای ارایه خدمات، نیاز به امنیت روانی دارند.
آقای یکتا از مسوولان امنیتی محلی هرات انتقاد کرده است که آنها به وظایف قانونی خود مبنی بر حفاظت از قنسولگری ایران در هرات عمل نکرده اند.
سرکنسول ایران در هرات گفته است: «هم در خواست جبران خسارت داریم، هم درخواست داریم که امنیت نماینده‌گی را به صورت کامل تامین کنند».
آقای محمدی یکتا، می گوید دولت میزبان، مسوولیت تامین امنیت و در صورت نیاز، مسوول جبران خسارات است.
اما محی الدین نوری، سخنگوی والی هرات در جواب به انتقادهای آقای یکتا گفته است که، نیروهای امنیتی در هرات برای تامین امنیت قنسولگری تلاش کرده و به وظایف شان عمل کرده اند.
شماری از معترضان افغان روز یکشنبه هفتۀ گذشته به قنسولگری ایران در هرات حمله کردند.
معترضان که تعدادشان به حدود ۱۵۰ نفر می‌رسید و از اهالی شهرک اسلام‌قلعه بودند، می‌گفتند که از ایران می‌خواهند «جنازه ۱۳ تن از جوانانی را که در تیراندازی نیروهای ایرانی کشته شده‌اند» تحویل دهد.
به گفته معترضان، این جوانان حدود سه و نیم ماه پیش برای یافتن کار به ایران رفتند اما از آن زمان تاکنون ناپدید شده اند.
آقای یکتا در این مورد می گوید: «اوایل این ماه مرزبانان دو کشور در همین هرات جلسه مشترک داشتند، یکی از بندهای نشست مشترک، ارایه مستندات مورد ادعا در مورد کشته شدن این افراد بود. در آن جلسه صحبت شد که مستندات را شما ارایه بفرمایید ما بررسی کنیم، تا به امروز به ما یک خط ندادند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.